Kolumne

Gorivo – zašto plaćamo tolike cijene???













Svoja razmišljanja o cijenama goriva i trenutnoj situaciji na tržištu koje se dotiče svih nas, sa nama je podijelio doc.dr. Amer Ibrišimović.

#PlateBosanskecijeneastronomske

#Najskupljegorivouregionu

Možda će Vas zanimati i:

#Cijeneuvrijemepandemije

#GradTuzla

Danas kada smo svi isprepadani situacijom oko virusa Covid 19, kada prebrojavamo testirane i zarazene mnoge stvari a koje su vezane za monetarnu fiskalnu i cjenovnu politiku nam prolaze blago rečeno „ispred nosa“. Ono što je meni prosto nevjerovatno jeste da cijene goriva u našoj zemlji miruju ili se spuštaju za čitavih 0,05 po litru, da dobro ste pročitali 0,05 KM(to Vam je ona mala, najmanja kovanica) te smo po prvi puta najskuplji po litri goriva u regionu. Da budem precizan, cijena goriva nije ista u svim sredinama u Bosni i Hercegovini.

Građani Federacije su naviknuti da je cijena goriva u RS-u jeftinija i to već nije neka novost.  Medjutim ako uzmemo informaciju da je cijena goriva u Prnjavoru 1,69 KM a litra goriva danas u Tuzli košta 2,31 KM dodjemo do razlike u cijeni od 0,62 KM po litri goriva. Litra Dizela u Republici Hrvatskoj se kreće oko  8,08 kuna što je negdje oko 2,0 KM te naši susjedi po prvi puta u novijoj povjesti toče jeftinije gorivo od gradjana u Bosni i Hercegovini.

Razlozi su jednostavni ali prije same elaboracije ono što me je posebno zaćudilo jeste da su  udruženja poslodavaca tražila od Vlade niz mjera u smislu raznih subvencija kada su u pitanju doprinosi i slično, moratorije na kredite ali niko nije postavio pitanje extremno visoke cijene goriva. Naftaši pogotovo u ovom dijelu BiH zadovoljno trljaju ruke i prema mom skromnom mišljenu ostvaruju abnormalne profite. Kako će brašno, ulje, šecer, rukavice, maske biti jeftiniji ako je cijena goriva takva kakva jeste?

Poslovni portal Akta.ba 29.04.2019 je objavio informaciju da je prva na listi top 20 kompanija po ostvarenim prihodima u 2018.godini Holdina d.o.o. Sarajevo sa ostvarenim prihodom od 1.179.312.016. Izvor su bili zvanični finansijski izvještaji. Dakle iza leđa ove naftne kompanije su ostali trgovci, farmaceuti, telecom operateri na koje je naše stanovništvo možda sa razlogom a možda i ne kritički nastrojeno. Šta nam konkretno govori ovaj podatak?

Dakle, kada je u pitanju Grad Tuzla ni jedne jedine privatne benzinske pumpe u vlasništvu lokalnog poduzetnika nemamo kao što je to slučaj u Gračanici, Bijeljini, Živinicama, Posušju. Iz tog razloga smo pogodno tlo za naftni OLIGOPOL. Upravo iz ovog razloga većina stanovnika Tuzle je putovala u Živinice i kupovala gorivo na jednoj lokalnoj benzinskoj pumpi.

Živinice su poseban slučaj i zaista sam bio tužan kada sam tokom jučerašnjeg dana saznao da je benzinska pumpa koja je uvijek bila više nego konkurentna sa cijenama goriva, zatvorena. Zašto sam bio tužan? Jednostavno jer je ovo preduzeće bilo dokaz da cijena goriva mora i treba da bude jeftinija.

Ako niste znali cijena dizela na ovoj benzinskoj pumpi je 1,81 KM po litru što je više nego konkurentno. Ako uzmemo da je cijena dizela u nabavi prema mojim izvorima od 1,05 do 1,28 KM po litru a da ga većina benzinskih pumpi na području FBIH i Grada Tuzle prodaju po cijeni od cca 2,21 KM možemo zaključiti da je cijena, na pumpama IN Vivo design bila samo korektna a ne jeftina.

Neću ulaziti u razloge zatvaranja benzinske pumpe, vlasnika i ne poznajem ali mi je upravo ta benzinska pumpa sa uvijek nižim cijenama goriva bila sinonim za borbu protiv OLIGOPOLA. Pored toga uvijek sam podržavao small business-e pogotovo kada je riječ o domaćim preduzećima.

Borba protiv OLIGOPOLA bez pomoći institucija je već izgubljena bitka, tako kaže i ekonomska literatura ali lično smatram da gradjani, prevoznici i svi kojih se ova problematika dotiče, trebaju da dignu glas protiv cijene najskupljeg goriva u regionu. U vrijeme virusa kada smo sretni i željni svega pa tako otići  i na benzinsku pumpu jednostavno većina stanovništva koje je uplašeno i ne pita za cijenu, nego sipa za onoliko koliko je naviklo. Neko za 10 KM, neko za 20KM, a neko za više a OLIGOPOLISTI zadovoljno trljaju ruke.

Nije samo Tuzla sredina koja ima ovaj problem, on je izražen u svim onim krajevima gdje se OLIGOPOLISTI mogu dogovoriti a tamo gdje imamo otvoreno tržiste kao u Prnjavoru ili do neki dan u Živinicama cijene i jesu najniže u Bosni i Hercegovini.

Zbog svega naprijed navedenog smatram da Vlade moraju ograničiti OLIGOPOLISTE sa kontrolom cijena i ograničiti ogromne marže. Nama običnim građanima ostaje da probamo putem lokalnih zajednica tražiti ukidanje OLIGOPOLISTIČKIH CIJENA te na svaki mogući način probati izbjeći OLIGOPOLISTE.

Dakle, ako Vas put navede u Ljepunice, Bijeljinu i Prnjavor to iskoristite i naspite pun rezervoar jer OLIGOPOLISTI razumiju samo igru brojki i prihoda.

 

piše: doc.dr. Amer Ibrišimović

 

 



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button