Cijene rastu, a rastu i prihodi u državnim i entitetskim kasama. Rekordnih 11 milijardi i 541 milion maraka prikupljeno je od indirektnih poreza u prošloj godini u Bosni i Hercegovini, što je za 901 milion više nego 2023. godine. Vlasti, kako državne, tako i entitetske, ponosno će se hvaliti rekordnim budžetima i prihodima. A mi pitamo: zašto građani Bosne i Hercegovine ne osjećaju koristi od enormnog novca koji država prikuplja iz džepova građana? I gdje će nestati tih 11 milijardi maraka?
Indirektne poreze u Bosni i Hercegovini plaćaju potrošači – građani, na svaku robu koju kupuju, od hrane u trgovinama, preko odjeće i druge robe, pa do usluga. Ključni indirektni porez je PDV, koji iznosi 17 posto. Tu su i posebni oblici indirektnih poreza poput akciza, putarina i carina.
“Nakon što prikupi prihode od indirektnih poreza, Uprava za indirektno oporezivanje (UIO) prvo vrši povrat PDV-a poreznim obveznicima koji imaju zakonsko pravo na povrat. Na temelju toga, UIO je u 2024. godini privredi vratila 2 milijarde i 91 milion KM. Ostatak prikupljenih prihoda raspoređen je korisnicima”, navode iz UIOBiH.
Korisnici tih prihoda su država, entiteti Federacija i Republika Srpska, te Distrikt Brčko. U prošloj godini dobili su čak milijardu i 15 miliona maraka više u odnosu na prethodnu godinu. A kako će biti podijeljeno?
„Za finansiranje državnih institucija u 2024. godini raspoređen je iznos od 1 milijarde i 20 miliona KM. Federaciji BiH je ukupno raspoređeno 5 milijardi i 185 miliona KM, Republici Srpskoj 2 milijarde i 905 miliona KM, a Brčko distriktu 291 milion KM“, pojašnjavaju iz UIOBiH.
Posebna stavka su prihodi od akciza i putarina. Pitanje je kako se oni troše. Novac od ovih akciza prvenstveno je namijenjen za poboljšanje putne infrastrukture, zdravstvenog, ali i obrazovnog sistema. Samo za izgradnju autoputeva i rekonstrukciju puteva tu su putarine – naplaćuju se 15 feninga po litru goriva za puteve i 25 feninga za izgradnju autoputeva. Dodatnih milion maraka prikupljeno je i u prošloj godini.
„Po osnovu posebne putarine za izgradnju autoputeva i rekonstrukciju drugih puteva (0,25 KM), Federacija BiH je dobila dodatnih 241 milion KM, Republika Srpska 159 miliona KM, a Distrikt Brčko 8 miliona KM“, navode iz UIOBiH.
Osim ovih sredstava, prikupljeni su i dodatni milioni iz kredita, EBRD-a i EU fondova za gradnju autoputeva. A mi pitamo: koliko metara autoputa ćemo dobiti u 2025. godini? Izgleda da ćemo svjedočiti novim historijskim budžetima, većim platama funkcionera, ali i državi bez kvalitetnog zdravstva, obrazovanja i autoputeva. I standardno lošoj fiskalnoj politici.
Zašto građani Bosne i Hercegovine, koji pune budžetske kase, ne osjećaju koristi od enormnog novca koji država ubire iz njihovih džepova?
Izvor: federalna.ba