Izdvojeni članak

Halid Bešlić – sociologija dobrote: Malo je, malo dana – neću, neću dijamante

Zapis o ljudskoj jednostavnosti pretvorenoj u veličinu

Sve ono dobro što nije preživjelo u stvarnosti, preživjelo je u Halidovoj pjesmi, i zato se tražimo i (pro)nalazimo u njoj, toj himni na koju ustajemo svi i kojoj u čast dižemo ruke visoko do sunca

Te daleke 1984. odlazim u JNA, čiji će tradicionalni ispraćaj na putu za Karlovac biti obilježen kultnom Bešlićevom pjesmom “Neću, neću dijamante”, koja se tog avgustovskog dana širila humačkim nikšićkim radničkim naseljem.

Možda će Vas zanimati i:

Nekako me je taj zavodljivi melos gotovo podsvjesno pratio tokom čitavog puta, da bi me ta vječna pjesma dočekala i u kasarni u gradu na četiri rijeke, Karlovcu, pjesma koju će nam, onako generacijski, za čitavo vrijeme vojnog roka iskreno iz duše pjevati dobrodušni Dževad Klopić iz Gradačca. Njegove u zanosu zatvorene oči, otvorena duša i Halid na usnama, ostaće trajna slika tih 13 mjeseci provedenih u kasarni “Marko Orešković”.

 

Vojnik dobrote i maršal narodne muzike

Tek ta pjesma, uz koju su vojničke suze padale u čašu piva, ostaće u sjećanju, ne sluteći da će Halid biti naš vojnik dobrote i maršal narodne muzike, kako su ga poslije smrti mediji sa razlogom nazvali.

U mapi naših pojedinačnih i kolektivnih preobražaja, Halid je bio i ostao nepogrješiva konstanta oko koje nije bilo mimoilaženja. Bio je to plebiscit, čist kao pomenuta suza. Ta dimenzija za koju nema mjernih instrumenata kojima bi se ta veličina opisala, pokazao i dokazao se ne samo kao naš vremensko geografski krug, već dominantno neponovljiva etičko ljudska dobrota.

Na ovoj vrijednosti mogle bi se ispisati knjige, snimati dokumentarni i igrani filmovi o čovjeku koji nikad nije sebe protežirao za glavnu ulogu. Baš zato je bio i ostao glavnom životnom ulogom koju će teško bilo ko oponašati. Njegove uloge nijesu imale scenarije, marketing, šminku, estradnu industriju, reprize… Nije mu trebalo, jer svoju životnu i zemaljsku ulogu nosio je iz duše, srca, emocije, svoje raje i svoje Bosne zemlje.

Kao takav Halid je za života postao sociološki fenomen kog su podjednako voljeli i uvažavali plebiscitarno svi slojevi društva – meraklije i boemi, dokone noćobdije i radnici ranoranioci, akademici i političari, državnici – braniči zakona i oni sa druge strane zakona, moćnici i patnici, i puk i elita, i mlado i staro, sve generacije, sve nacije i sve vjere, vlast i opozicija, sportisti i navijači, sve kolege i narodnjaci i zabavnjaci, i bogati i siromašni, i selo i grad, i vjernici i ateisti, i lokalisti i globalisti, maturanti i doktoranti, dijaspora i oni sa planine i oni sa mora…

Kao takav, neposredan, skroman, dobroćudan, običan, pa baš zato neobičan, bio je naš rod, podjednako za one iz mahale i one iz čaršije, one iz kasabe i one iz urbanog epicentra.

Postao je sigurno i široko emotivno sklonište za sve naše radosti i boli, nostalgije, melanholije, čežnje i patnje, za sve ono što život donosi i odnosi.

Naš Halid.

Da, fenomen koji se rijetko rađa, ljudska ikona koja nije tražila slavu, već samo riječ i pjesmu koja slavi život, jer,”malo je, malo dana“. Konačno, i sve ono dobro što nije preživjelo u stvarnosti, preživjelo je u Halidovoj pjesmi, i zato se tražimo i (pro)nalazimo u njoj, toj himni na koju ustajemo svi i kojoj u čast dižemo ruke visoko do sunca.

 

Literatura duše kojoj se iznova vraćamo

I tamo gdje i sociolozi ne stižu da analizom čovjeku i društvu objasne, Halid je već vanvremenskom pjesmom stigao i opjevao, za one koji prolaze, i one koji dolaze.

Njegova pjesma postala je literatura duše kojoj se iznova vraćamo, tražeći u njoj te tanane niti koje, tako halidovski pletene, na kraju čine sam život. Potvrđuju to milioni čitalaca te njegove visoko tiražne literature.

Njegove pjesme postale su najljepši i najsigurniji emotivni vodič u (ne)razumijevanju svijeta koji se odavno otrgao poretku smisla, u kojem, pored i iznad svega, Halid suvereno ostaje slika značenja prirodnog poretka, kojem ništa ne treba ni dodavati ni oduzimati. Tu je sve. Sve za nirvanu smiraja duše iz koje nastaje Halidov i mikro i makrokosmos

Čak i kad je ostao bez oka, Halid je vidio bolje, dalje i ljepše od drugih. To njegovo unutrašnje oko izraslo iz čistote dubine duše osjećalo je život, ljude i svijet u njihovoj punoći, ljubavi, istini, pažnji, solidarnosti i humanizmu. I niz se ne završava ovdje

Dobrota se ne planira, već živi

Kazali smo da je on vidio dalje. U njegovom pogledu duše nije bilo prepreka bilo koje vrste. Kao takav, nikad se nije trudio da bude u trendu, da postane ono što nije, ili kakvim bi željeli da ga vide, jer ono što on jeste bio, visoko je nadraslo i svaku teorijsku zamisao kakav to čovjek dobrote može biti.

Iz tog životom pisanog testamenta kao kolektivnog kulturološkog nasljeđa dobra treba crpiti mudrost, snagu, mir i dobrotu, sve one velike i tople riječi i djela sa kojima i nad kojima je Halid lagano upravljao. Nenametljivo, ali upečatljivo. Diskretno, ali konkretno i korektno.

Žig kome ni najveći kolekcionari emotivno-etičkih kataloga teorije i prakse nemaju šta dodati, jer da je nečeg novog i nerečenog bilo, Halid bi to znao. Halid bi nam to ispričao i ispjevao.

I naravno, kao takav, neponovljiv, savršeno je, kao malo ko života mjeru znao i tako se ponašao, jer “malo je, malo dana” ne želeći dijamante pohlepnog materijalističkog svijeta. Malo li je tek puta to pokazao i džentlmenski dokazao, ne želeći da bude u prvom planu jer, dobrota se ne planira, već živi.

Zato njegov nebrušeni dijamant dobrote sa geografski zaštićenog porijekla duše, sevdaha i meraka, kao pouka i poruka svijetli sa tamo neke planete kojoj boju, šarm, smisao i osobeno plemstvo duše, kao niko, daje on – Halid, uzvišeno ime ljudske dobrote.

Autor: Željko Rutović

Izvor
Portal Analitika

Možda će Vas zanimati i: