Države članice EU-a danas su potvrdile uredbu koja zabranjuje prodaju novih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem od 2035. godine, osim vozila koja koriste sintetička, tzv. e-goriva.
Europski parlament je već u februaru izglasao usuglašeni tekst uredbe, no početkom marta u Vijeću EU bilo je blokirano konačno usvajanje nakon što se Njemačka u posljednji čas usprotivila i zatražila da se dopusti prodaja novih vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem koja će koristiti e-goriva. U ovom protivljenju Njemačkoj su se pridružile i Italija, Poljska i Bugarska.
Nakon što je Europska komisija postigla dogovor s Njemačkom prema kojem će postojeći tekst zakona o zabrani vozila s motorima s unutarnjim izgaranjem ostati nepromijenjen, a Komisija će donijeti delegiranu uredbu kojom će se uvesti nova kategorija vozila u EU za automobile koji koriste samo ugljično neutralna goriva, države članice su danas potvrdile ovu uredbu.
Italija, Rumunjska i Bugarska su se suzdržale od glasanja na sastanku ministara energetike, dok je Poljska bila jedina država koja je bila protiv. Ostale države članice su bile za usvajanje ove uredbe.
Uredba će stupiti na snagu nakon objave u Službenom listu EU-a. Predviđa se smanjenje emisije ugljikovog dioksida iz novih automobila za 55 posto i iz lakih dostavnih vozila za 50 posto od 2030. do 2034., a 100-postotno smanjenje od 2035. godine za obje kategorije vozila.
U uredbi se predviđa smanjenje emisije ugljikovog dioksida iz novih automobila za 55 posto i iz lakih dostavnih vozila za 50 posto od 2030. do 2034. godine. Od 2035. godine, ove kategorija vozila moraju biti 100-postotno bez emisija ugljikovog dioksida.
Šta su to e-goriva?
Sintetička ili e-goriva proizvode se iz vodika i ugljikovog dioksida koji se uzima iz atmosfere. Izgaranjem tih goriva oslobađa se ugljikov dioksid koji je već uzet iz atmosfere pa se ne pridonosi povećanju emisija ugljikovog dioksida, te će se prema delegiranoj uredbi to smatrati ugljično-neutralnim gorivom.
Ipak, tehnologija proizvodnje e-goriva još uvijek je u povojima i daleko od komercijalizacije. Za njihovu proizvodnju potrebne su goleme količine električne energije iz obnovljivih izvora kako bi se elektrolizom dobio čisti vodik.
Postoji i mogućnost zlouporabe jer će se i nakon 2035. na benzinskim pumpama prodavati klasična goriva budući da će i tada prometovati vozila proizvedena prije te godine.
Europska komisija će predstaviti prijedlog o registraciji vozila na ugljično-neutralna goriva nakon 2035. godine, što bi moglo pomoći u održavanju čistijeg okoliša u budućnosti.