Sudbina automobila s dizelskim motorima je tema koja ovih dana zaokuplja pažnju javnosti u razvijenim zemljama. Neke zemlje objavljuju datume zabrane dizelaša, druge planiraju konkretne poteze u cilju smanjenja emisije štetnih gasova.
Prije nekoliko dana u Berlinu je držan “dizelski samit” – sastanak njemačkih vlasti s predstavnicima tamošnjih automobilskih proizvođača, na kojem su dogovoreni konkretni potezi.
Tako se automobilska industrija obavezala na promjenu softvera na 5,3 miliona dizelskih automobila o vlastitom trošku, ali samo za vozila koja ispunjavaju Euro-5 i Euro-6 emisione norme.
A šta je sa starijim vozilima, s normama od Euro-1 do Euro-4? U izvještaju s “dizelskog samita” objavljeno je kako “još nije pronađeno cjelovito rješenje” nego je ostavljeno proizvođačima da samostalno djeluju.
Samo nekoliko dana kasnije vodeći njemački automobilski proizvođači i zastupnici inostranih marki pokrenuli su skoro istovjetne akcije za vlasnike starijhih dizelaša.
Svima koji su vlasnici dizelaša s normama od Euro-1 do Euro-4, a odluče se za kupovinu novog automobila, nude ogromne novčane premije: Audi od 3.000 do 10.000 eura, BMW 2.000 eura, Porsche 5.000 eura, VW od 2.000 do 10.000 eura, Škoda od 1.750 do 5.000 eura, Seat od 1.750 do 8.000 eura, Toyota od 2.000 do 4.000 eura, Renaultdo 7.000 eura, Mercedes 2.000 eura, Ford od 2.000 do 8.000 eura…
Ove informacije stvorile su u našoj javnosti zebnju da bi BiH mogla biti zatrpana starijim dizelašima jer se prodajom novog automobila u Njemačkoj javlja pitanje odredišta polovnjaka.
“Ne postoji strah da bi BiH mogla biti zatrpana starijim dizelašima. Zakonski propisi dozvoljavaju uvoz polovnih putničkih automobila koji zadovoljavaju minimumEuro-4 emisione norme. Znači, ne postoji mogućnost uvoza starijih vozila, s normama od Euro-1 do Euro-3. Možda će se – zbog aktuelnih stimulacija pri kupovini novih automobila u Njemačkoj i drugim zemljama – pojaviti nešto više vozila s Euro-4 normom, ali ne možemo protiv zakona tržišta”, kaže za portal Radiosarajevo.ba Igor Pejić, sekretar u Ministarstvu za promet i komunikacije BiH.
Euro-4 je norma koja je u EU obavezna za sva nova vozila proizvedena nakon 1. januara 2005. godine, mada ima proizvođača koji su ovaj standard ispunili i ranije. Postavlja se pitanje da li bh. vlasti planiraju pooštriti uslove pri uvozu polovnjaka.
“Prelazak na Euro-5 norme za polovne automobile u ovom trenutku je socijalno i ekonomski neprihvatljiv i nerealan. Kada pogledate prosječnu starost vozila na bh. cestama (više od 17 godina) trebali bi biti sretni da što više ljudi može sebi priuštiti automobile s Euro-4 normom, starosti 10-12 godina”, objašnjava Pejić.
Umjesto pooštravanja uslova za uvoz polovnjaka, naš sugovornik smatra da država treba stimulirati nabavku ekološki prihvatljivih vozila, prije svega električnih. Ali…
“S jedne strane smo moramo pratiti razvijene, ali i zemlje u okruženju koje daju razne poticaje pri nabavci električnih vozila. Opet, svjesno smo da za ovakva vozila treba postojati infrastruktura, stanice za punjenje koje se u našoj zemlji mogu izbrojati na prste jedne ruke. Javlja se i problem nadležnosti jer državno Ministarstvo prometa i komunikacija uglavnom daje smjernice i regulativu entitetskim ministarstvima. Bez obzira na sve, nastojimo pripremiti zakone o ekološki prihvatljivim vozilima koji će dati neki stimulans, makar pokriti troškove registracije električnih vozila“, kaže Pejić.
Izvor: radiosarajevo