Behram-begova medresa u Tuzli, koja ispraća 340. generaciju maturanata, ove godine obilježava 390 godina postojanja i najstarija je odgojno-obrazovna ustanova na području sjeveroistočne Bosne i Hercegovine.
U svojoj skoro četiri stoljeća dugoj tradiciji, Behram-begova medresa uvijek je imala važnu društvenu i obrazovnu ulogu, a u posljednjih nekoliko godina uzastopno je najbolja škola u rangu gimnazija u Tuzlanskom kantonu.
– Prestižna škola –
“Medresu je osnovao tuzlanski vakif Behram-beg 1626. godine i ona je kao takva, u kontinuitetu, radila do 1949. godine kada je zatvorena od strane tadašnjeg komunističkog režima. Tada je imala 100 učenika i bila je to škola internatskog tipa organizacije odgojno-obrazovnog procesa”, ispričao je u razgovoru za Anadolu Agency (AA) dr. Mensur Husić, pomoćnik direktora za nastavu u Behram-begovoj medresi.
Do 1949. godine, a naročito između dva svjetska rata, medresa se, ističe dr. Husić, razvila u prestižnu školu.
“U historijatu ove ustanove posebno je važno vrijeme dok je na čelu medrese bio direktor Salih efendija Sivčević, ugledni alim, koji je obrazovanje stekao na Darul-ulum ve-I-fununu Istanbulu, gdje je dobio tzv. tehasus, što je danas u rangu doktora određenih disciplina. Efendija Sivčević bio je vrlo strog, ali omiljen. On je uveo moderni način organiziranja nastave po razredima i odjeljenjima, a uz islamske, izučavale su se prirodno-društvene nauke, te arapski i turski, a u jednom periodu, tokom Nezavisne Države Hrvatske, i njemački jezik”, navodi dr. Husić.
Zgrada medrese sve do 1974. godine nalazila se na Skveru, a rad škole reaktiviran je 6. oktobra 1993. godine.
“U tom ratnom i periodu agresije, učenici su nastavu pohađali u skromnim uvjetima, u podrumu Osnovne škole Jala. Od 1994. godine, zgrada medrese je u naselju Irac. Zahvaljujući menadžmentu ustanove, na čelu sa Vahidom efendijom Fazlovićem, tadašnjim direktorom, a današnjim muftijom tuzlanskim, osigurani su uvjeti za napredak i razvoj ove škole, koja sada predstavlja spoj tradicionalnog i modernog obrasca u odgojno-obrazovnom procesu. Postoji nekoliko nauka koje se izučavaju i to su: islamsko, prirodno-matematičko, društveno, jezičko i multidisciplinarno područje”, rekao je sagovornik AA, dodajući da se tokom četverogodišnjeg školovanja izučava 26 nauka.
– Plan za gradnju nove zgrade –
Od nekadašnje medrese, koja se nalazila u neposrednoj blizini Behram-begove džamije, koja je poznatija kao Šarena džamija, danas je ostao samo ulaz. Džamija je zajedno sa ulaznim portalom medrese proglašena nacionalnim spomenikom Bosne i Hercegovine.
U projekciji Muftijstva tuzlanskog je da se na mjestu gdje se nekad nalazila zgrada Behram-begove medrese, ponovo izgradi nova.
“Imamo nacrte, ali trenutno je u fokusu renoviranje Šarene džamije”, naveo je dr. Husić.
Pojašnjavajući vrhunske rezultate koje učenici Behram-begove medrese postižu na različitim nivoima i u različitim disciplinama, dr. Husić ističe da kvalitetan obrazovni proces, mora pratiti i razvoj ličnosti učenika u skladu sa islamskim odgojem.
“Date su nam osobe, a naša je zadaća kada ih preuzmemo od njihovih roditelja da ih odgojimo i pripremimo za što kvalitetniji nastavak školovanja. Pored svega, oni treba da budu dobri i korisni ljudi u našem društvu. Internat i ljubav prema vjeri i Bogu daju sigurnost od poroka savremenog društva. Naši učenici su veliki humanisti, koji su tokom prošle godine, zajedno sa svojim profesorima, realizirali 25 humanitarnih akcija, a također volontiraju u Zavodu za odgoj i obrazovanje osoba sa smetnjama u psihičkom i tjelesnom razvoju. Medresa je dobro opremljena, a u narednom periodu planiramo izgraditi moderni amfiteatar i kabinet za matematiku, fiziku, hemiju i biologiju. Osim toga, svi podaci i ocjene evidentiraju se u elektronski dnevnik, tako da roditelji svakodnevno prate prisustvo, ocjene i zapažanja odgajatelja”, pojašnjava dr. Husić, dodajući da je u desetogodišnjoj strategiji razvoja medresa u BiH planirano da se dio nastave realizira na engleskom jeziku, pa je u toku priprema profesora za ovaj vid nastave.
– Izbjegavanje elitizma –
U saradnji sa Američkom ambasadom, Goethe institutom i Turskim kulturnim centrom Yunus Emre organiziraju se posebni programi unapređenja znanja učenika u oblasti stranih jezika.
“Iako su u ovu školu upisana djeca uglednih alima, ljekara, univerzitetskih profesora i privrednika iz Tuzle i šire, mi smo narodna škola koja izbjegava elitizam. Težimo samo elitnim rezultatima, a interesiraju nas kvalitetni učenici i trudimo se da svaki od njih, bez obzira na to iz koje porodice on ili ona dolazi, da se može upisati u Behram-begovu medresu. Za učenike generacije iz osnovnih škola osigurali smo stipendije, jer smo svjesni da od ulaznog kapitala zavise rezultati. Naše maturante pratimo i dalje, a primijetili smo da su nekad u najvećem broju studirali u Maleziji i Egiptu, dok se posljednjih godina to težište pomjera ka Turskoj, Austriji i Njemačkoj. Inače, medresa Aziz Bayraktar iz istanbulske općine Sancaktepe je naša bratska medresa, sa kojom realiziramo različite projekte o bh. i turskom kulturno-historijskom naslijeđu i uzajamne posjete”, izjavio je dr. Husić.
Ono na šta su posebno ponosni u Behram-begovoj medresi, koja je u okviru državnog obrazovnog sistema, a čiji rad prate Pedagoški zavod Tuzlanskog kantona i Uprava za obrazovanje Rijaseta Islamske zajednice BiH, jeste činjenica da je u okviru sekcije hifza unazad 16 godina promovirano 39 hafiza.
“To je nešto čime se posebno možemo pohvaliti, a naš cjelokupan rad moguć je zahvaljujući pomoći naših vakifa, koji izdvajaju sredstva da ova institucija bude ovo što jeste. Medresa je otvorena škola i imamo dobru saradnju sa svim školama i fakultetima u Tuzli”, zaključuje dr. Husić, dodajući da će danas u Bosanskom kulturnom centru Tuzla tokom svečane akademije biti promovirana 340. generacija učenika završnog razreda, koja broji 115 maturanata
(Anadolu Agency)