Nešto manje od sedam hiljada bh učenika osnovnih i srednjih škola u aprilu prošle godine po prvi put je testiralo svoje znanje i vještine u okviru PISA istraživanja.
Rezulatati koje su objavljeni ovih dana, nažalost, nisu za pohvalu – od ukupno 79 testiranih zemalja, naša država je na 62. mjestu, a pokazalo se i da svaki drugi 15-godišnjak ne može da funkcioniše niti u školskom sistemu, a niti u privatnom životu ili u nastavku školovanja.
Time se potvrdilo ono što malobrojni prosvjetni radnici već godinama govore, a to je da nam je obrazovanje zastarjelo, nefleksibilno, da je dobar dio gradiva nepotreban, prevaziđen i enciklopedijskog karaktera, neadekvatne terminologije, da u školama nema daljeg usavršavanja, te da nam đaci i pored munjevitog razvoja nauke, tehnologije i informatike uče iz knjiga koje datiraju i iz 1994. godine.
Međutim, da li ste se ikad zapitali kako biste vi uradili PISA testove?
Ovo su neki od objavljenih primjera zadataka, pa provjerite svoje znanje
Zadatak 1
Na svom imanju u obliku kvadrata farmer je posadio stabla jabuke. Da bi zaštitio jabuke od vjetra, posadio je stabla četinara oko ograde
Na slici možete vidjeti izgled farmerovog imanja sa stablima jabuka i četinara za različite vrijednosti broja (n) redova stabala jabuka:
Pitanje br. 1:
Popuni tabelu
Odgovor:
Pitanje br. 2
Dvije su formule pomoću kojih možete izračunati broj stabala jabuka i četinara za gore navedeni uzorak:
Broj stabala jabuke = n²
Broj stabala četinara = 8n
Pri čemu je n broj redova sa stablima jabuka.
Postoji vrijednost n za koju je broj stabala jabuka jednak broju stabala četinara. Odredite vrijednost n i prikažite postupak izračunavanja.
Pitanje br. 3
Pretpostavimo da farmer želi da napravi mnogo veći voćnjak, sa više redova drveća. Koja veličina brže raste kada se voćnjak povećava: broj stabala jabuka ili broj stabala četinara? Objasnite kako ste došli do odgovora.
– Broj stabala jabuke raste brže jer je taj broj kvadrat broja n, dok je broj stabala četinara proizvod broja n sa 8.
– Broj stabala jabuke je kvadrat. Broj stabala četinara je linearan, pa broj stabala jabuke raste brže.
– Odgovori mogu uključivati i grafikone koji pokazuje da je n² veće od 8n ako je n veće od 8.
Zadatak 2
Potrebno je da dizajnirate novi skup kovanica. Kovanice se prave od srebra, kružnog su oblika i različitih prečnika.
Istraživači su došli do zaključka da idealan skup kovanica treba da zadovoljava sljedeće uslove:
- prečnici kovanica ne bi trebalo da su manji od 15 mm i veći od 45 mm.
- prečnik svake kovanice mora biti bar za najmanje 30% veći od prethodne.
- proizvode se samo kovanice čiji su prečnici cijeli brojevi izraženi u milimetrima (npr. 17 mm je dozvoljeno, 17,3 mm nije).
Pitanje:
Potrebno je da dizajnirate skup kovanica koje zadovoljavaju gore navedene uslove. Počnite sa kovanicom od 15 mm tako da vaš skup sadrži što je moguće više kovanica. Odredite prečnike kovanica.
Zadatak 3
Na sljedećem grafikonu prikazana je prosječna visina dječaka/mladića i djevojčica/djevojaka u Holandiji 1998. godine.
Pitanje 1:
Od 1980. godine prosječna visina dvadesetogodišnjih djevojaka povećala se za 2,3 cm, na 170,6 cm. Kolika je bila prosječna visina 1980. godine?
Komentar: Odgovor se izvodi iz pitanja, a ne iz grafikona.
Pitanje 2:
Objasni kako se u grafikonu vidi da se brzina rasta kod djevojaka usporava nakon njihove dvanaeste godine.
– Kriva postaje sve ravnija
– Vidi se da je nagib opadajući
– Kriva pokazuje opadajuću stopu rasta počev od 12 godine
– Od 10 do 12 godine poraste se približno 15 cm, a od 12 do 20 godine samo 17 cm
Pitanje 3:
Prema ovom grafikonu, u prosjeku gledano, u kojem periodu života su djevojčice više od dječaka istih godina?
Zadatak 4
Na donjem dijagramu predstavljena je promjena brzine trkačkog automobila tokom njegovog drugog kruga duž ravne staze (bez uspona) duge 3 kilometra.
Pitanje 1:
Koje je približno rastojanje od startne linije do početka najdužeg pravolinijskog dijela staze?
- 0,5 km
- 1,5 km
- 2,3 km
- 2,6 km
Pitanje 2:
Gdje je zabilježena najmanja brzina tokom drugog kruga?
- Na startnoj liniji.
- Na približno 0,8 km od starta.
- Na približno 1,3 km od starta.
- Na polovini staze.
Zadatak 5
Uputstvo: Tekst koji slijedi je odlomak iz jednog romana. U njemu je riječ o izmišljenom gradu Makondu u kojem je upravo uvedena željeznica i električna energija, i otvoreno prvo kino.
Zapanjeni takvim izvanrednim pronalascima, ljudi u Makondu nisu znali čemu prije da se dive. Sve do kasno u noć posmatrali su blijede električne sijalice koje su se napajale iz centrale koju je Aurelijano Tužni donio sa svog drugog putovanja vozom i na čije su se nametljivo tum-tum poslije mnogo vremena i napora morali privići. Naljutili su se na žive slike koje je imućni trgovac don Bruno Krespi prikazivao u kinu sa blagajnama u obliku lavljih čeljusti, pošto se ista ličnost, koja je u jednom filmu umrla i bila sahranjena, i zbog čije nesreće je proliveno toliko tužnih suza, ponovo pojavila u sljedećem filmu, pretvorena u Arapina. Publika, koja je plaćala po dva centa da bi sa svojim junacima podijelila zlo i dobro, nije mogla izdržati tako nečuvenu podvalu, i polomila je sve stolice. Predsjednik opštine, na molbu don Bruna Krespija, objavio je preko proglasa da je kino jedna mašina iluzija, koja ne zaslužuje da se zbog nje publika tako iskida. Pred obeshrabrujućim objašnjenjem, mnogi su pomislili da su bili žrtve nove i razmetljive ciganske izmišljotine, tako da su odlučili da više ne odlaze u kino, smatrajući da imaju dovoljno svoje tuge da bi plakali još i zbog odglumljenih nevolja izmišljenih bića.
Pitanje br. 1:
Koja su svojstva filmova učinila da se stanovnici Makonda naljute?
– Ljudi za koje su mislili da su umrli oživljavaju
– Oni su očekivali da su filmovi istiniti, a oni to nisu bili
– Lik koji je umro i koji je sahranjen u jednom filmu pojavljuje se živ u narednom
– Oni nisu shvatili da su filmovi fikcija
– Oni su mislili da imaju dovoljno vlastitih problema i bez da gledaju tobožnje probleme izmišljenih ljudi
Pitanje br. 2:
Zbog čega su stanovnici Makonda odlučili da više ne odlaze u kino na kraju odlomka?
- Zbog toga što su željeli zabavu i razonodu, ali su otkrili da su filmovi realistični i depresivni.
- Zato što nisu imali novaca da plate kartu.
- Zato što su željeli sačuvati svoje emocije za stvarne životne situacije.
- Oni su tražili emotivnu angažovanost, ali su im filmovi bili dosadni, neuvjerljivi i lošeg kvaliteta.
Pitanje br. 3:
Ko su „izmišljena bića“ koja se pominju u posljednjoj rečenici?
- Duhovi
- Cirkuske izmišljotine
- Likovi u filmovima
- Glumci
Pitanje br. 4:
Da li se slažeš sa konačnom odlukom stanovnika Makonda o filmovima?
Objasni svoj stav tako što ćeš uporediti svoje mišljenje o filmovima sa njihovim.