Tuzla

Milioni naplaćeni od putnika aerodroma u Sarajevu završili u Mostaru i Tuzli. Da li je i Tuzla dio Federacije BiH?













Nakon prestanka rada preduzeća BH Airlines, dio novca prikupljen na osnovu putničke takse se od 2015. doznačava mostarskom i tuzlanskom aerodormu. Od 2012. godine putnička taksa po odlazećem putniku naplaćuje se samo na Međunarodnom aerodromu Sarajevu, i prošle godine je po ovom osnovu prikupljeno 7,93 miliona KM. S druge strane, Federacija BiH iako nije osnivač Zračne luke Mostar i Aerodroma Tuzla im je uplatila 4 miliona KM.

Tako tvrde revizori Ureda za reviziju institucija u FBiH koji spore osnovanost naplate 20 KM putničke takse – naknade za razvoj i unaprijeđenje avio prometa u Federaciji BiH po odlazećem putniku, te opravdanost postojećeg načina ulaganja tih sredstava u preduzeća kojima Federacija BiH nije osnivač, niti ima udjela u njihovom kapitalu, piše Faktor.ba.

Ukinuti putničke i aerodromske takse

Ekspert za vazdušni saobraćaj Rifat Tirak u izjavi za Faktor navodi da je ovaj način naplate taksi i daljnje distribucije aerodromima pokazatelj kompliciranosti avio saobraćaja.- Jasno je da aerodromske i putničke takse poskupljuju cijene i ograničavaju broj putnika, a na što odmah reagiraju aviokompanije. Tuzlanski aerodrom naprimjer ne traži nikakve aerodromske takse i potpisali su ugovor sa WizzAirom što je rezultiralo dobrim napretkom. Mostarski aerodrom čak nema nijednu redovnu avioliniju ni novca za plaće, a Vlada FBiH iz budžeta malo pomalo koji milion maraka uplati. Otkud pravo vladi da daje novac aerodromu kojem nije osnivač niti je ima u vlasničkom kapitalu – stav je Tirka.

Ističe da se uopće ne treba plaćati putnička taksa jer se to “radi samo zbog punjenja budžeta“.- Putnička taksa treba biti ukinuta, a aerodromska taksa treba biti duplo manja. Na sarajevski aerodrom u jeku sezone sleti najviše 20 aviona dnevno što je sramotno za jedan glavni grad, trebalo bi da bude promet duplo veći i sa duplo više putnika. U Tuzli nema nikako aerodromske ni putničke takse, a pogledajte Mostar koji nema nijednu redovnu liniju. Neka žive od putnika, a ne od taksi, jer tako samo usporavaju razvoj aerodroma – poručio je Tirak kazavši da je direktor mostarskog aerodroma Marin Raspudić jedno vrijeme bio u sukobu interesa jer je istovremeno obavljao i funkciju direktora BHANSA-e.

Da li je i Tuzla dio Federacije BiH

Direktor Međunarodnog aerodroma Tuzla Rifet Karasalihović u razgovoru za Faktor iznosi drugačije mišljenje. Taksa od 20 KM po odlazećem putniku koja se naplaćuje na sarajevskom aerodromu je obrazložena potrebom da se unaprijedi avijacija na području Federacije BiH, ističe on.

– Do unazad par godina, taj novac je korišten za BH Airlines, a sada se dijelom daje aerodromima u Mostaru i Tuzli. Ne želim niti sam kompetentan da tumačim mišljenje revizora koji imaju pravo na svoj stav. Ali, putnička taksa se na sličan način ubire i u drugim zemljama i namijenjena je za razvoj avijacije. Na beogradskom i zagrebačkom aerodromu se isto naplaćuje putnička taksa i koristi za razvoj aerodroma u drugim gradovima koji rade sa low cost aviokompanijama. Ako novac koji se ulaže u razvoj aerodroma u Mostaru, Tuzli ili Bihaću po revizorima nije novac za razvoj avijacije u FBiH, ja ne znam šta je. Revizorima je sporno što Federacija BiH nije upisana kao vlasnik aerodroma u Mostaru, Tuzli i Bihaću. Ali šta se podrazumijeva pod vlasništvom FBiH? I mi se nalazimo na području FBiH, i naš aerodrom kao i ostali su infrastrukturni dio ove države – kazao je Karasalihović.

Dodaje da “sredstva koji dobijemo od Vlade FBiH na osnovu putničkih taksi se pod monitoringom vlade koristi za infrastrukturne i kapitalne projekte. Što se tiče aerodroma Tuzla, možemo reći da smo za šest mjeseci ove godine imali 250.000 putnika. Ove godine smo broj zapslenih povećali za 30 posto u odnosu na 2016, a broj zaposlenih se u 2017. u odnosu na tri godine ranije povećao sa 42 na 160 zaposlenih“.

Međunarodni aerodrom Sarajevo: Bez prihoda od takse

Povodom suprotstavljenih stavova revizora te predstavnika aerodroma koji dobijaju novac od naplaćenih putničkih taksi, kontaktirali smo i upravu sarajevskog aerodroma. U izjavi za Faktor navode da se prije svega dešavaju pogreške prilikom tumačenja termina “aerodromske takse“, a što je termin naveden i u izvještajima revizora.

– Prije svega mora se napraviti pojmovna distinkcija tzv. taksi, i to putnički servis, koji je prihod Međunarodnog aerodroma Sarajevo, te taksu koja se naplaćuje na temelju odgovarajuće odluke Vlada Federacije BiH sa ciljem razvoja civilne avijacije u FBiH. Naknada za “putnički servis” (ne taksu) na Međunarodnom aerdromu Sarajevo iznosi 18 eura i to je cijena komercijalne usluge – korištenje prostora, instalacija i uređaja putničkog terminala. Izuzetak su djeca do dvije godine starosti. Prihode od ove takse Međunarodni aerodrom Sarajevo koristi za unapređenje infrastrukture i usluga koje koriste putnici. U vezi s ovim, bitno je napomenuti da se iz ove naknade – putničkog servisa obezbjeđuju i znatna sredstva za osiguranje Međunarodnog aerodroma Sarajevo. Dok većina drugih aerodroma ima posebnu security taksu u ovu svrhu, na Međunarodnom aerodromu Sarajevo ista ne postoji – ističu iz uprave aerodroma.

Dodaju i da Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija dostavljaju statističke podatke o broju odlazećih putnka, te da je za naplatu putničke takse za odlazeće putnike u iznosu od 20 KM zaduženo ovo ministarstvo.- Naš aerodrom od ove takse ne ostvaruje nikakve prihode, već taj novac ide direktno na jedinstveni račun Vlade Federacije. Na koji način Vlada raspoređuje sredstva koje prikuplja nije nam poznato, niti na to, kao ni na odluke Vlade FBiH možemo utjecati. Što se cijena usluga tiče, mi ih prilagođavamo kako očekivanjima naših partnera, tako i potrebama putnika, te smo uspjeli spojiti izuzetno visok nivo usluga sa konstatnim privlačenjem novih aviokompanija, otvaranjem novih linija, te kontinuiranim rastom broja putnika. Konačno, zadovoljstvo i naših poslovnih partnera i putnika koji prolaze kroz Međunarodni aerodrom Sarajevo je na izuzetno visokom nivou – navodi se u odgovoru uprave aerodroma za Faktor.ba.



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button