Arhiva

Dječak s flašicom u ruci na plakatima – promocija alkohola ili tradicije?










FOTOGRAFIJA malog dječaka u slavonskoj narodnoj nošnji koji u jednoj ruci drži za ruku odraslu osobu, a u drugoj pije tekućinu iz fraklića, tradicionalne flašice u kojoj se inače pije rakija, na plakatu za ovogodišnje Vinkovačke jeseni, izazvala je priličnu pažnju, no ne onu koju bi organizatori očekivali.

Naime, dio građana na društvenim mrežama komentarisaoo je plakat kao svojevrsno odobravanje ili poziv na pijenje alkohola u zemlji koja ionako ima problema s pretjeranim konzumiranjem ovih tekućina.

Pravobraniteljica za djecu: “Djeca i alkohol ne idu zajedno”

“Neumjesno je i neprimjereno stavljati dijete u ulogu čovjeka koji ispija alkohol iako ne vjerujem da je u bočici bio alkohol. Djeca i alkohol ne idu zajedno pa ni u svrhu predstavljanja tradicije i folklora”, kaže Helenca Pirnat Dragičević, pravobraniteljica za djecu.

Organizatorica Vinkovačkih jeseni: “Naravno da je simpatično da djeca piju sokiće iz fraklića”

No Mirjam Jukić iz tvrtke Novosti d.o.o. koja je zadužena za marketing Vinkovačkih jeseni ne vidi ništa problematično u plakatu. Kaže kako fotografija predstavlja mimohod koji traje i po nekoliko sati te da djeca ne mogu izdržati bez tekućine koju onda piju iz tradicionalnih bočica.

“Naravno da je simpatično da onda djeca piju sokiće iz fraklića. To nije ništa novo. I novinari koji prate Vinkovačke jeseni to znaju – da su djeca tako odjevena i da piju iz fraklića. Dječak je simbol onoga što je cilj manifestacije – kako sačuvati baštinu i prenijeti je na mlađe naraštaje”, kaže Jukić dodajući da se u bočici na fotografiji nalazi ledeni čaj, a dozvolu za snimanje su imali od majke djeteta koji je službeni sudionik mimohoda.

Perpetuiranje stereotipa o Slavoncima koji samo jedu kulen i piju rakiju

Jukić dodaje i da se tu prezentira jedan stereotip Slavonaca koji samo jedu i piju.

”A Slavonci su puno više od kulena i rakije, to je marljiv narod koji njeguje svoju tradiciju i običaje. I Vinkovačke jeseni ljudima puno znače.”

Bivša pravobraniteljica za djecu: “Ne treba raditi paničnu situaciju”

Bivša pravobraniteljica za djecu Ivana Milas Klarić, iako je nešto blaža od sadašnje po pitanju prezentacije i procjene poruka koji šalje plakat, ipak upozorava da tradiciju ne treba uzimati zdravo za gotovo.

“Naravno da nije dobro da se djecu prikazuje u tom kontekstu. Osim toga takvo reklamiranje alkohola nije dozvoljeno, no mislim da ne treba raditi paničnu situaciju od jednog takvog plakata i to treba sagledati u kontekstu prezentacije tradicije i baštine. I izvući pouku kako neke prakse koje su prije bile prihvatljive danas to više nisu. Ovakve situacije treba uzeti za prigodu da se educira i napravi usporedba s nekadašnjim vremenima”, kaže Milas Klarić.

Zakon o elektroniskim medijima i ostali pravilnici jasno propisuju kako oglašavanje alkoholnih pića ne smije biti usmjereno na maloljetnike ili, posebno, prikazivati maloljetnike koji konzumiraju takva pića.

Član Upravnog odbora Hrvatskog dizajnerskog društva: “Plakat je nakaradan u cijelosti”

S druge strane, dizajner Dejan Kršić, ujedno i član Upravnog odbora Hrvatskog dizajnerskog društva, smatra da je sam plakat s obzirom na konotacije i izvedene interpretacije rubni, no neovisno o motivu i po njegovom mišljenu je važnije što je s profesionalne strane ”prilično nakaradan”.

“Da možemo poslušati razgovor naručitelja i dizajnera ovog plakata, vjerovatno bi to zvučalo slično ovim razgovorima koje slušamo na suđenju gradonačelniku Milanu Bandiću, gdje raspravljaju o veličini fonta na plakatima. Informacija o visokom pokroviteljstvu Predsjednice KGK pretjerano je istaknuta pa možemo pomisliti da Predsjednica, koja do sad za Slavoniju nije učinila ništa, sama organizira Vinkovačke jeseni i nastupa na njima, kao što se do sad klanjala na pozornicima predstava, sportašima uzimala medalje i slično. A kad je već tako, što da djeca u Slavoniji rade nego da se odaju alkoholu!?”, ironizira Kršić, dodajući da su i roditelji i organizatori i nepoznati dizajner trebali bolje razmisliti prije nego što su se odlučili na takav tip promocije.

Lokalna manifestacija Vinkovačke jeseni tako je postala nacionalna tema i to upravo u vrijeme održavanja dječjeg dijela programa, no ne na način na koji su to organizatori očekivali.

“Slavonija dospijeva u medije samo po negativnim konotacijama”, potužila se Jukić.

Index.hr

Back to top button