Lifestyle

Zašto postoje proizvodi za čišćenje nečega što se samo čisti?










U srpnju prošle godine sud u Missouriju presudio je u korist 22 žene koje su tvrdile kako je njihov rak jajnika uzrokovan puderom proizvođača Johnson & Johnson u kojemu se nalazi talk koji sadržava azbest. Ženama je isplaćena kolektivna odšteta od 1,14 milijardi američkih dolara.

No, ovo nije prvi put da je sud presudio u korist žena koje su proglasile talk kancerogenim – kalifornijski sud je to učinio i prošle godine, također u slučaju protiv tvrtke Johnson & Johnson, premda je uložena žalba. Prema izjavi glasnogovornika, “Johnson & Johnson vjeruju kao njihovi proizvodi ne sadrže azbest te ne uzrokuju rak jajnika.”

Glavni sastojak talka je silicij. No, kako se silicij i azbest obično rudare u neposrednoj blizini, moguće je da je talk kontaminiran azbestom.

Odvjetnici tužiteljica u slučaju iz Missourija prezentirali su dokaze prema kojima se mikroskopski djelići azbesta nalaze u tkivu jajnika mnogih žena. “J&J prodaju iste pudere u sigurnoj verziji od kukuruznog brašna,” izjavio je odvjetnik Mark Lanier nakon presude. “Ako J&J inzistiraju na prodaji proizvoda od talka, trebali bi staviti upozorenje na njega.”

Šest od 22 tužiteljice su već preminule.

Foto: 279photo Studio / Shutterstock.com

Sumnje da je talk povezan s karcinomom postoje već desetljećima, iako i dalje ne postoji konsenzus. Dok su neke studije pronašle dokaze blago povećanog rizika, druge nisu. Analiza britanskog Državnog zavoda za zdravstvo iz 2016. pokazala je kako je moguće da talk dospije u gornji genitalni trakt te ostvari određeni biološki utjecaj.

Ovacome, organizacija posvećena borbi protiv raka jajnika, pak smatra kako ne postoje dokazi. “Još uvijek ne znamo koji su doista utjecaji raka jajnika. No vjerojatno je riječ o kombinaciji više različitih nasljednih i okolišnih faktora, a ne samo jednog kao što je talk”, prenosi Vox Feminae.

Unutar te rasprave postavlja se još jedno pitanje – zašto bi bilo koja žena stavljala talk u svoju vaginu ili na vulvu? Naime, vagina je organ koji se sam čisti. No mnoge žene toga nisu svjesne s obzirom na to da postoji čitava industrija koja počiva na uvjeravanju žena da smrde.

Naravno, sve volimo biti čiste, naročito u vrijeme menstruacije. No problem je u tome što nas industrije koje se bave ženskom higijenom već desetljećima uvjeravaju da to nismo. Prije 70 godina, ženama se prodavao Kotex kako bi mirisale “citrusno.” Ništa se nije promijenilo – reklame za uloške i tampone prodaju se pod sloganima koji govore o svježem mirisu u svrhu promicanja straha da smrdimo na menstrualnu krv ili da čak generalno smrdimo. Riječ je o strahu da će nas partner/ica odbiti zbog mirisa i izgleda naših vagina.

Premda je poznato da su izgled i miris genitalija različiti od osobe do osobe, znanstvenici su utvrdili da su točni detaljni prikazi ženskih genitalija vrlo rijetki – iako su prikazi ženske golotinje česti. Također, estetske genitalne operacije postaju češće od onih potaknutih zdravstvenim problemima.

Foto: July Prokopiv / Shutterstock.com

Kako bi ostala čista, vulva ne zahtjeva ništa osim vode, nježnog sapuna i sušenja (ali ne trljanja). Čišćenje pijavicama, koje se provodi u nekim europskim kozmetičkim klinikama, je nepotrebno. Jaja žada koja se umeću u vaginu su potencijalno opasna. Čak i jednostavniji postupci poput ušpricavanja mješavine octa i vode u vaginu (tzv. douching) su loša ideja. Procjenjuje se da to čini jedna od pet Amerikanki u dobi od 15 do 44 godine.

Komercijalni proizvodi mogu sadržavati antiseptike, ali i parabene i parfeme. Takvi se proizvodi ne smatraju medicinskima te je kontrola njihove sigurnosti time manja.

Ukratko, sve što se unosi u vaginu ima potencijal narušavanja ravnoteže već prisutnih bakterija, naročito ako žena smatra da nešto s njom nije u redu. Naime, istraživanje Sveučilišta u Pittsburghu pokazalo je da što je češće žena ispirala vaginu vodom i octom, to je veći bio rizik od bakterijske vaginoze. Istraživanje provedeno na uzorku od 40.000 žena u Puerto Ricu i SAD pokazalo je da takvo ispiranje udvostručuje rizik od karcinoma jajnika.

“Mit je da je vagini potrebno ekstenzivno čišćenje s parfumiranim sapunima ili ženskim higijenskim proizvodima”, izjavila je Vanessa Mackay, glasnogovornica Kraljevskog koledža obstetricije i ginekologije. “Treba izbjegavati parfumirane sapune, gelove i antiseptike, budući da oni mogu utjecati na zdravu ravnotežu bakterija i razinu pH u vagini i izazvati iritaciju. Ženama savjetujemo da koriste jednostavne, neparfumirane sapune da očiste područje oko vagine (vulvu) – ne unutar nje – nježno svaki dan. Tijekom mjesečnice je korisno prati se i više od jednom na dan.”

Foto: Koldunov / Shutterstock.com

Postavlja se pitanje bi li ovakve izjave bile nužne kad bi “vulva” bila dio razgovora u jednakoj mjeri kao “seks”. Kada bismo razgovarale o svojim strahovima vezanima uz vagine sa svojim liječnicima i partnerima s jednakom lakoćom kao kada u trgovini tražimo police sa ženskim higijenskim proizvodima, naši strahovi i sram bi nestali.

“Da je priroda htjela da naše vagine mirišu na ruže i lavandu, mirisale bi na ruže i lavandu”, izjavila je Ronnie Lamont, također glasnogovornica Kraljevskog koledža obstetricije i ginekologije. “Kada bismo otvorenije govorile o svojim genitalijama, žensko zdravlje i samopouzdanje bi porasli, čak i ako ne mirišemo toliko ugodno.”



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button