BiH

Prinuđeni da ljetujemo u BiH: Da li smo svjesni šta imamo?! Umjesto mora upoznajte svoju zemlju







Turistički radnici u Bosni i Hercegovini su jedinstveni u stavu da ova industrija trpi ogromne gubitke. Ono što ih još više zabrinjava jesu realna predviđanja da će se skoro sigurno sadašnja situacija preslikati i na narednih nekoliko mjeseci.

U manje od osam sedmica 83% svjetskih destinacija je uvelo mjere ograničenja putovanja. Prema procjenama Svjetske turističke organizacije (UNWTO) pad turističkih dolazaka na globalnom nivou će biti između 20% i 30%, odnosno između 290 i 440 miliona dolazaka, ali se može očekivati da će pad biti i veći.

Možda će Vas zanimati i:

Već je sad jasno da zbog pandemije virusa korona turistički radnici neće moći računati na strane turiste u onom obimu kako je to bilo ranije.
Zbog toga mnogi prave “plan B”.

Direktorica Turističke organizacije Republike Srpske Nada Jovanović kaže da su posljedice pandemije nanijele veliku štetu u turizmu, ali i da postoji plan kako da se on oporavi.

Ona je ispričala kako se odmah po pjavljivanju virusa korona u BiH osjetio pad u turizmu.

“Mi smo imali veliko povećanje broja dolazaka i noćenja do pojavljivanja korone. Već nakon prvih slučajva smo dobijali informacije da se otkazuju putovanja za mart i april, a onda i za maj”, rekla je naša sagovornica, navodeći da je ovo bio znak da se neke stvari promjene i da se počne sa drugačijim kampanjama.

“Zato smo i mi počeli ubrzano da tražimo neke alternative. Prvo smo se potpuno preselili na virtuelni proctor, jer su i svi sajmovi na kojima smo se promovisali otkazani. Tako već od 15. marta smo počeli sa nizom kampanja kojma smo promovisali male proizvođače čiji proizvodi su u turističkoj ponudi, jer je to jedini način da se indirektno djeluje dok građani ne mogu da izlaze iz svojih kuća. Onda smo krenuli i u promociju putovanja po Republici Srpskoj. Pozvali smo građane da prvodeu odmore u svojo zemlji, da posjete razne destinacije, restorane, hotele…”

Kako je rakla Jovanović, u martu mjesecu turizam je pretrpio nekih 50 odsto gubitaka, dok će u aprilu on biti 100 odsto.

Ipak, rješenja postoje, jer, kako kaže naša sagovornica, putovanje i turizam su jedna otporna industrija.

“Zasigurno je da će ljudi biti mnogo oprezniji kod izbora destinacija. Iako je to problem, tu je možda i šansa da pokušamo da naše ljude zadržimo u zemlji. Mi imamo dosta toga da ponudimo i pokažemo. Naravno, ljudi vole more i obično ljetuju n takvim destinacijama, ali u ovakvim okolnostima mi želimo da mnogim našim građanima ukažemo da je možda vrijeme da upoznaju svoju zemlju i ujedno pomognu njenu ekonomiju. Mnogo više strani turisti znaju koliko mi ljepota i atraktivnih destinacija imamo. Koliko god mi promovišemo domaći turizam na domaćim sajmovima podizanje nivoa kretanja unutar zemlje uvijek ide teže, nego što je dovesti stranca. Upravo su sad naše kampanje usmjerene na domaće turiste i šta je to gdje bi mogli da provedu  svoj odmor. Sve zavisi od afiniteta. Tu su Nacionalni park ‘Sutjeska’ ili Nacionalni park ‘Kozara’, rafting centar u Foči, Jahorina, čarobno Trebinje ili Višegrad, Banjaluka, potkozarske opštine sa divnom turističkom ponudom… Imamo toliko banja sa cjelokupnom velnes ponudom gdje može beskrajno da se uživa. Sve to pokazujemo i preporučujemo i nadamo se da je ovo prilika da se ljudi upoznaju sa našom turističkom ponudom koja je velika. Predložili smo i jedan sistem vaučera za putovanja u zemlji. Zaista pozivam sve da prvo upoznaju svoju zemlju i vide sve ljepote koje imamo. Kad smo snimili promovitvni video “Nothing much, but much more”, koji je osvojio mnoge nagrade svi su nas pitali pa da li je moguće da ovo ima kod nas. To vam pokazuje da ljudi ne znaju šta im se sve nude u vlastitoj zemlji”, rekla je Jovanović.


Ona tvrdi da sve okolnosti do kojih je dovela kriza izazvana korona virusom i neizvjesnost koja je pred nama moraće doaće turite okrenuti ovdašnjim detinacijama.

“Svi će definitivno zbog virusa korona biti mnogo oprezniji kod izbora putovanja. Mi ne znamo kako će se sve odvijati, hoće li biti otvorene granice. Da bi se turizam nesmetano odvijao morate imati dvije osnovne stvari, a to su da ste dostupni i bezbjedni. A ako su aerodromi otvoreni samo za humanitarne letove, ako nisu sve granice otvorene, ako ne možete da planirate ništa u narednih nekoliko mjeseci… onda je ipak najbolje ostati u svojoj zemlji. Ovo je idealna šansa da se ona upozna. I kaže se, ako želite da vidite čitav svijet, prvo upoznajte svoju zemlju.”

Adisa Kušundžija iz Turističke zajednice Kantona Sarajevo nam je potvrdila da je industrija turizma suočena sa krizom koja je u kratkom roku dovela do velikih ekonomskih i društvenih posljedica.

U manje od osam sedmica 83% svjetskih destinacija je uvelo mjere ograničenja putovanja. Prema procjenama Svjetske turističke organizacije (UNWTO) pad turističkih dolazaka na globalnom nivou će biti između 20% i 30%, odnosno između 290 i 440 miliona dolazaka, ali se može očekivati da će pad biti i veći.

Prema istraživanjima provedenim u Sarajevu, turistički radnici smatraju da se turistička sezona 2020.godine može smatrati neuspjelom, te 80% njih očekuje smanjenje obima poslovanja između 61% i 100%.

Zbog toga je Turistička zajednica Kantona Sarajevo je uputila hitne inicijative prema Vladi Kantona Sarajevo, smatrajući da je bitno hitno reagovati, jer se radi o sektoru koji je prvi i najviše pogođen trenutnom situacijom, a turizam je bio najbrže rastuća grana privrede o ovom Kantonu.
“Cijeneći da pandemija neće uskoro prestati i da je prouzrokovala ogromne štete na sektor turizma, Skupština Turističke zajednice Kantona Sarajevo je hitno organizovala sjednice na kojima je zadužila Predsjednika TZ KS, kao i ostale organe, da napravi prijedlog rebalansa budžeta gdje bi osim prvobitno planiranih  milion KM, pronašla još približno 2 miliona dodatnih sredstava. Cilj rebalansa je da se sva sredstva, koja nisu neophodna za izmirivanje tekućih troškova i samog funkcionisanja Turističke zajednice KS, preusmjere za hitnu, interventnu, pomoć, odnosno za pomoć opstanku turističkih subjekata, kao i radnih mjesta. Međutim, za uspješan ‘plan B’ na nivou cijele države, neophodno je shvatiti da turizam i hotelijerstvo ne smiju biti izostavljeni iz pomoći bilo kojeg nivoa vlasti u BiH, jer osim što Turističkoj zajednici proslijeđuju boravišnu taksu, koju plati turista, te turističku članarinu koju plaćaju subjekti koji imaju koristi od turizma (0,05%), poslovni subjekti izmiruju obaveze prema državi u smislu PDV od 17%, poreza na dobit od 10%, doprinosa sa svoje zaposlenike, itd”, navodi Kušundžija.

Inače, u 2019. godini, domaći turisti zabilježili su rast broja dolazaka u Kanton Sarajevo za 17,1%  i rast broja ostvarenih noćenja za čak 29,6% u odnosu na prethodnu godinu, što može da bude dobra osnova turističkim radnicima za drugačiji pristup u ovoj godini.

“To su ohrabrujući podaci kada govorimo o mogućnostima prevazilaženja krize fokusiranjem na domaće turiste. Turisti za Kanton Sarajevo uglavnom imaju samo riječi hvale i preporuke za obilazak ove turisitčke destinacije. Razlozi su, kako navode u komentarima na web stranicama i platformama, a koje Turistička zajednica Kantona Sarajevo kontinuirano prati i analizira u cilju poboljšanja turisitčke ponude bogata historija i kultura, susret civilizacija, višestoljetna multikulturalnost, različite znamenitosti i spomenici, arhitekturea, ukusna i raznovrsna tradicionalna hrana, autentični tradicionalni suvenir, lijepota prirode, divni pogledi i vidikovci, ali i ratna historija, opsada Sarajeva u periodu 1992-1995, Sarajevski atentat i Prvi svjetski rat, veliki broj muzeja, ugodna atmosfera, dobro raspoloženje, osjećaj sigurnosti, bogata kulturna scena i raznovrstan noćni život, olimpijski duh, te gostoprimstvo i ljubaznost stanovništva uz izuzetnu cjenovnu prihvatljivost svih usluga”, rekla je Kušundžija za BUKU.

Čini se da će turizam u BiH u ovoj godini zavisiti najviše od domaćih turista.



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button