Trend prema kojem vozači u BiH toče jedno od najjeftinijih goriva u Evropi nastavio se i ove godine. Podaci koje je nedavno objavio Bosanskohercegovački auto-moto klub (BIHAMK) govore u prilog toj činjenici, i dok susjedi u Srbiji za litru benzina plaćaju 1,03 eura a vozači u Italiji čak 1,45 eura, u BiH je cijena oko 0,87 eura. Stručnjaci za ovu pojavu “krive“ poresku politiku, konkurenciju na tržištu i nisku potražnju u našoj zemlji.
Niski porezi
Ekonomski analitičar Zlatko Hurtić za Faktor ističe da je niska cijena goriva posljedica akcizne politike i činjenice da je poreske opterećenje na gorivo izuzetno nisko. Pored toga, velika je konkurencija na tržištu u smislu broja uvoznika i prodajnih mjesta, ističe on.
– S druge strane, potrošnja nije velika a mi na nivou države imamo deflaciju jer nam cijene proizvoda i usluga padaju više nego što rastu, a to sve odražava nisku potrošnju – objašanjava Hurtić.
Srbija, koja je po nizu ekonomskih parametara poput prosječne plaće, nezaposlenosti i bruto društvenog proizvoda po glavi stanovnika jako slična BiH, ima mnogo veću cijenu goriva. Hurtić ovo objašnjava činjenicom da Srbija ima veći nivo zaduženja koje mora finansirati.
– Koliko mi je poznato, MMF za BiH ne insistira da se povećava previše cijena goriva, a niti bi naši ljudi bili spremni podržati ili prihvatiti visoko opterećenje koje bi se na taj način moglo desiti – tvrdi on.
Kroz plaćanje goriva građani BiH finansiraju i izgradnju autoputeva. Na svaki litar goriva se nekad plaćalo 10 feninga za ovu namjenu, a Federana vlada je odlučila ovaj iznos povećati tako da se 20 feninga izdvaja za izgradnju autoputeva.
Potez napravljen s ciljem povećanja kreditne sposobnosti Autocesta FBiH Hurtić odobrava i navodi da to ipak nije drastično opterećenje.
– Mi ne možemo osigurati sredstva od stranih kreditora poput Evropske banke za obnovu i razvoj dok ne budemo imali dovoljno sredstava od naplate cestarine da bi mogli dati garancije da ćemo otplaćivati nove kredite – zaključuje on.
Cijene nafte rastu
Od svih zemalja u Evropi, najskuplje benzin gorivo plaćaju Holanđani i to u iznosu od 1,46 eura po litri. Najskuplje dizel gorivo se plaća u Norveškoj i to 1,30 eura po litri. Ove zemlje, međutim, imaju i mnogo veće prosječne plaće od građana BiH tako da su u mogućnosti isfinansirati troškove korištenja automobila. Buduće kretanje cijena goriva u BiH ali i Evropi će ovisiti ponajviše od cijene barela nafte koja je u posljednje vrijeme zabilježila rast tako da mnogi zapadni analitičari spekuliraju da dolazi kraj periodu jeftinog goriva.
Formiranje cijene goriva
Formiranje cijene goriva u BiH je zbir niza elemenata. Ključnu ulogu igraju cijene goriva u rafinerijama za preradu nafte koje su osnova na koju se dodaje niz elemenata. Cijena transporta iz rafinerija u Hrvatskoj u BiH je od 2 do 8 feninga po litru, ovisno iz koje rafinerije se kupuje i u koji grad u BiH se transportuje. Nakon toga, plaća se PDV u iznosu od 17 posto, 1 fening na ime naknade za uspostavljanje rezervi naftnih derivata FBiH te akciza na naftne derivate u omjeru od 30 do 40 feninga ovisno o vrsti goriva. Plaća se i putarina od 15 feninga na promet gorivom kao i planiranih 20 feninga putarine za autoputeve. Što se tiče marže za naftne distributere, taj iznos varira i u veleprodaji je od 2 do 3 feninga po litru goriva dok je u maloprodaji od 10 do 20 feninga.
Cijene goriva u regiji (u eurima)
Zemlja Benzin 95 Dizel
Albanija 1,11 1,10
Bosna i Hercegovina 0,87 0,82
Crna Gora 0,98 0,84
Hrvatska 1,11 1
Makedonija 0,89 0,67
Slovenija 1,11 1
Srbija 1,03 1,05