BiH

REŽIM I NOVA RASPODJELA MOĆI: Dodik najveća smetnja SNSD-u; Nove Koalicije se naziru




Piše: Slobodan Vasković

1.

Vlada Republike Srpske pala je 17. maja 2017. godine, kada Narodna skupština RS nije izglasala odluku o prodaji “Ljubije”, jer se pocijepala vladajuća Koalicija, koju čine SNSD, DNS i SP.

Pokazalo se da Vlada RS nema potrebnu skupštinsku većinu i od 17. maja ovaj sastav kabineta premijerke Željke Cvijanović može se tretirati tehničkim, u najboljem slučaju tzv. manjinskom vladom.

2.

Stoga nikakva Inicijativa za smjenu Vlade RS, nakon 17. maja, nije imala puno smisla, pa tako ni ona koju je pokrenula Opozicija.

3.

Jedino što će ta Inicijativa dati/već je dala, jeste samo još jedan dokaz da je unutar Režima otpočela preraspodjela moći: Marko Pavić, sa svojim DNS-om, preuzima ključne poluge, kojima u svojim rukama sve čvršće drži političku sudbinu primarno Milorada Dodika, potom i SNSD-a.

4.

Prvi jasan dokaz o preraspodjeli moći unutar Režima je glasanje o Ljubiji; Drugi, zahtjev DNS-a da odstupi Pero Đokić, ministar industrije i šef koalicione/režimske SP; Treći: Odbijanje DNS-a da podrži Inicijativu Opozicije o smjeni Vlade RS, koja ionako nema skupštinsku većinu!!!

Na taj način su iz DNS-a demonstrirali sopstvenu moć unutar Koalicije da odluče o njenoj sudbini, što je donedavno bilo teško zamislivo, jer je Dodik djelovao neprikosnovenim unutar Režima.

5.

Pavić/DNS su, neprihvatanjem Inicijative, odbili novu Koaliciju, sa strankama koje čine Savez za promjene, ali ne i značajne promjene u Vladi RS.

6.

Da su se odlučili za potpunu promjenu Vlade RS, a ne njeno detaljno rekonstruisanje, preuzeli bi svu odgovornost na sebe u situaciji potpune besparice i sve većih socijalnih tenzija, koje prijete da eskaliraju.

Izbjegavajući Opoziciju, DNS sav teret zbog vrlo dramatične ekonomske, privredne i finansijske situacije u ovom entitetu, drži i dalje na leđima SNSD-a, gdje je i sva odgovornost za takvo stanje.

7.

To je mnogo ugodnija situacija, nego preuzimanje potonulog broda i pokušaj njegovog vađenja “na suho”, godinu i par mjeseci prije izbora. I to zajedno sa strankama Opozicije, koje su međusobno nekonsolidovane, a slično stanje je i u svakoj od tih partija ponaosob.

8.

Praktično, DNS se odlučio nastaviti da insistira na rekonstrukciji (tehničke) Vlade RS, posebno smjeni Petra Đokića, ministra industrije, koji je u “slučaju Ljubija” bio portparol Milorada Dodika.

Pavić će daljim “političkim detonacijama” Dodika i Đokića sabijati u potpunu defanzivu i tu ih pokušati držati sve do kandidatura za predsjedničke izborne nivoe.

9.

Pavić je otpočeo predsjedničku kampanju i vrlo umješno to dosad radi.

10.

Dodik je pokušao parirati Paviću udarom na Neđu Trninića, DNS-ovog ministra saobraćaja (kao kompenzaciju za satiranje Đokića), što je potez bez ikakvog suštinskog sadržaja; Pavić insistira na smjeni predsjednika socijalista sa ministarske pozicije, dok je meta lidera SNSD-a tek Pavićev stranački vojnik.

11.

Da li će biti rekonstrukcije Vlade RS ili će ona nastaviti da djeluje u tehničkom (manjinskom – od tačke do tačke) mandatu?

To zavisi od Dodikove procjene koliko mu žrtvovanje Đokića donosi manevarskog prostora za spasavanje sopstvenog političkog života.

Kako stvari stoje, Dodik bi, uz pompeznu pomirbenu akciju (koja bi trebalo da prikrije veličinu poniženja), mogao vrlo lako Đokića pustiti niz vodu. Jer nema kud.

Takav mogući epilog mu omogućava samo kratkoročno držanje “nosa iznad vode”, potonuće je teško za izbjeći. Što ne znači da će Dodik prihvatiti, bez borbe, “davljenje”.

11.

To nas dovodi do najznačajnije i najsnažnije poruka koju je Pavić poslao “Ljubijom”, zahtjevom za usekovanje Đokićeve glave  i odbijanjem “Inicijative”: Dodik više nije u prilici/nema snage da sam odlučuje kao do sada, a njegova moć rapidno je opala. Sa vrlo vidljivom tendencijom daljeg pada.

12.

Ta poruka je, izvan svake razumne sumnje, veoma dobro iščitana u SNSD-u, gdje Dodik brojnim frakcijama predstavlja veliku smetnju; Prepreku koja se ne može zaobići, već treba ukloniti.

13.

Kada se Pavićeva poruka zajedno čita sa onim upućenim sa Sokoca (blokada puteva) i Zvornika (blokada “Alumine”), postaje očigledno da Dodik ne može, kao ranije, da odlučuje ni unutar SNSD-a, što dodatno pojačava zaključak svih frakcija da narečeni zaista jeste ogromna smetnja, sad već i za samu stranku. I njen opstanak u vlasti, ali i kao najznačajnijeg političkog subjekta.

14.

Unutar SNSD-a trenutno figuriraju tri izuzetno snažna igrača: Igor Radojičić, Zoran Tegeltija i Nebojša Radmanović, svaki sa značajnim udjelom u stranci.

Svima njima Dodik je smetnja i svaki od njih ima svoju ravan sukoba sa Liderom SNSD-a; Svi oni, ponaosob, su Dodika već sveli na mjeru da ne smije otvoreno udariti na njih; Svi oni su mu nanijeli i po nekoliko poraza; Samo je pitanje vremena kada će Radojičić, Tegeltija i Radmanović odlučiti da Dodik više ne odlučuje.

To je nepovratan proces, bez obzira na međusobne odnose navedenih, koji nisu nimalo kvalitetni. Ali imaju isti interes – detronisati Dodika – a interes je u politici sve.

Dodik će se, premda značajno oslabljen, boriti; Neće se predati, što garantuje vrlo uzbudljive, dramatične i, bez sumnje, haotične političke događaje.

 

Opozicija je Inicijativom htjela pokazati razvaline u redovima Režima, koje su poodavno vidljive; Licemjerstvo DNS-a, koje je opštepoznato, ali i sakriti kratere u sopstvenim redovima, što je već loša šala.

16.

Kako god prođu abecedni planovi Opozicije o smjeni već srušene Vlade RS, ostaje činjenica da je u njihovoj maloj Staklari previše Slonova.

17.

SDS jeste postavio okvir za dalje djelovanje, ali unutar njega mnogo je krša, tako da Vukota Govedarica, značajno čvršći i stabilniji nakon održane Skupštine stranke, tek bi trebao i to vrlo vrlo hitno, da nastavi pospremati po sopstvenoj kući. Mačem, jer druge alatke tu ništa pospremiti ne mogu.

U suprotnom, ostaće samo okvir.

18.

Sam Savez za promjene je vrlo porozna struktura i zasnovan je na dogovoru o vulgarnoj podjeli interesa/interesnih zona u vlasti na nivou BiH, a ne jasnoj opredijeljenosti u borbi protiv Režima i za njegovo uklanjanje.

19.

Nikakvo iznenađenje neće biti ukoliko u trci za sledeće izbore ne bude nijednog od dva suprotstavljena bloka u sadašnjim sastavima. Dapače.

Preraspodjela moći unutar Režima implicira i preraspodjelu interesa i stvaranje novih Koalicija.

20.

Ostanite sa mnom.



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button