Zimski uvjeti vožnje vaš automobil ionako teško podnosi. No bit će mu još i teže ako ga ranim jutrim, kad su temperature jako niske, prvo puštate da malo radi u mjestu kako bi se zagrijao. Naime, iako je to nešto u što većina vozača vjeruje i radi, čini se da taj postupak autu više šteti nego koristi, prenosi Business Insider.
Što je pogrešno u tom vrlo upornom mitu, objasnio je auto trkač Stephen Ciatti koji čitav život radi s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem.
Ciatti kaže kako držanje motora u praznom hodu po velikoj hladnoći, osim što uzalud troši gorivo, oduzima ulje nekim dijelovima motora kojima je ono ključno, naročito cilindrima i klipovima.
Kako to funkcioniše?
Pod normalnim uvjetima, motor radi na mješavinu zraka i para goriva. Kad ta mješavina uđe u cilindar, klip ju komprimira pri čemu – vrlo pojednostavljeno – dolazi do izgaranja koje onda pokreće motor.
No kad je vani hladno, gorivo će puno teže isparavati. Automobil će to kompenzirati dodajući više goriva u onu mješavinu zraka i para goriva (Ciatti to naziva ‘running rich’) i tada počinju problemi.
‘Problem je u tome što dodajete više goriva u komoru za sagorijevanje pri čemu nešto goriva može dospjeti na njezine stijenke. Gorivo (benzin) je izvrsno otapalo koje može isprati ulje sa stijenki komore što može izazvati oštećenja ako motor u hladnim uvjetima radi u leru kroz duži vremenski period’, objašnjava Ciatti.
‘S vremenom nedostatak ulja može dovesti do oštećenja cilindra i klipova i to praktički znači smrt motora.’
Suprotno popularnom vjerovanju, puštanje auta da po hladnoći radi u leru dok se ne zagrije ne produžuje život motora. Naprotiv, skraćuje ga.
Koje je rješenje?
Srećom, ovo se događa samo kad je gorivo jako hladno. No čim se zagrije na temperaturu od oko 4 stupnja Celzija, auto počinje trošiti normalne količine goriva.
Mogli biste zbog toga pomisliti da će puštanje auta da radi u leru riješiti ovaj problem. Ali nemojte brkati topao zrak iz ventilacije s toplim motorom. Rad u leru je zapravo uzrok svih problema.
Najbrži način da brzo ugrijete motor je da odmah započnete vožnju.
Možda ste nekad čuli i da ulje u servo volanu može biti prehladno, no Ciatti odbacuje i tu tvrdnju:
‘I ulje ćete brže zagrijati ako mu dopustite da radi upravo ono čemu je namijenjeno. Trebalo bi mu biti dovoljno već 30 sekindi ili jedna minuta. Pumpa za ulje će u početku možda proizvoditi čudne zvukove, ali puštanje auta da radi u leru pet ili deset minuta neće učiniti ništa ulju servo volana. Nećete postići ništa ukoliko ne mičete volan i on stoji na mjestu.’
Još par savjeta
U početku budite nježni s papučicom gasa. Autu je potrebno oko 15 minuta (ovismo o uvjetima vožnje) da postigne normalnu radnu temperaturu. Ako silovito stišćete gas i jurite čim ste upalili auto, stvarate nepotrebni stres.
Osim toga, ako jurite odmah nakon što ste upalili auto, potrošit ćete i do 12 posto više goriva da biste prešli jednaku udaljenost.
Korijeni mita
Grijanje motora u leru vjerojatno je navika zaostala iz vremena kad su se auti oslanjali na rasplinjače (karburatore). No već nakon 1980. počela je proizvodnja automobila s elektroničkim ubrizgavanjem goriva i svi auti danas rade na tom principu.
Ključna je razlika u tome što sistem ubrizgavanja goriva dolazi opremljen senzorom koji omogućuje unos točno određene mješavine zraka i para goriva kako bi se postiglo izgaranje. Motori s karburatorima nemaju taj važan senzor.
Izvor: Jutarnji.hr