Tvornica Automobila Sarajevo ili skraćeno TAS bila je autoindustrija koja je proizvodila razna Volkswagenova vozila (Volkswagen Buba, Volkswagen Golf I, Volkswagen Golf II, Volkswagen Golf III, Jetta 1, Jetta 2 i drugi).
Tvornica Automobila Sarajevo, započela je svoju proizvodnju 1969. godine nakon sklapanja partnerstva sa slavnim proizvođačem automobila – Volkswagenom. Saradnja je počela montažom Volkswagen Bube, koja je bila prvi poznati model proizveden u ovoj fabrici. Tvornica se nalazila u Vogošći, a bila je 51% u vlasništvu UNIS-a, a 49% u vlasništvu VW-a.
Procvat uz legendarni Golf
Sredinom 1970-ih, TAS je doživjela procvat kada je počela proizvodnja modela Volkswagen Golf. U početku, Golf je sklopljen od dijelova koje je Volkswagen isporučivao u TAS, ali kasnije su se u proizvodnju uključile i druge fabrike u Jugoslaviji. Golf iz Vogošće je po kvalitetu bio izjednačen s onim iz Njemačke, što je doprinijelo uspješnosti proizvodnje.
Proizvodnja Golfa I u TAS-u je dostigla impresivne brojke, dosegnuvši 1977. godine 5.000 automobila godišnje, a kasnije i do 15.000 vozila godišnje. Ovaj model se u TAS-u proizvodio do 1985. godine, što je bilo dvije godine duže nego u Njemačkoj, što je dodatno obogatilo ovu uspješnu fabriku.
Golf II – Novi model, nova era
Nakon osam godina proizvodnje prve generacije “Golfa”, krajem 1985. godine počela je proizvodnja “Golfa 2”. Proizvodnja se ustalila na oko 25.000 vozila godišnje, a izvoz na osnovu kooperacije TAS-a posljednjih godina 80-tih je iznosio od 250-300 miliona maraka, uz plan da se popne na pola milijarde. Ovo razdoblje je obilježeno velikim brojem proizvedenih automobila i rekordnim rezultatima. 1988. godine bilo je zaposleno 3.109 radnika koji su proizveli 28.341 automobil, od kojih je 15.184 direktno bilo isporučeno Volkswagenu.
Vremenom je “Dvojka” postala svojevrsni fenomen u Sarajevu, ali i cijeloj Bosni i Hercegovini. Čak i danas 2023. godine nije rijetkost da na našim ulicama sretnete Golfa koji odolijeva zubu vremena, a ponosni vlasnik će uvijek izjaviti da ga auto sluša odlično i da je “k'o nov”.
Modeli Jetta i Golf Caddy
Pored Golfa u TAS-u je bila proizvodnja i modela automobila Jetta i Golf Caddy. TAS je bio jedina evropska fabrika u kojoj se proizvodio teretni model Golfa I s oznakom Caddy, a koji je bio namijenjen za evropsko tržište. Prvi Golf I Caddy sa TAS-ove proizvodne trake sišao je 1982. godine i do 1992. godine proizvedeno je oko 200.000 primjeraka. Golf Caddy osim u Sarajevu proizvodio se i u američkoj fabrici u Pensilvaniji (Pennsylvania).
Proizvedeni Golfovi iz TAS-a su bili popularni na regionalnom tržištu. Polovina ukupne proizvodnje Golfa izvozila se u Sloveniju, dok su Bosna i Hercegovina te Hrvatska činile po 20% izvoza. Dodatnih 10% Golfova prodavalo se u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji.
Nakon ratnih razaranja, TAS je obnovljen uz pomoć Volkswagena i Škode te je započela tzv. SKD montaža – Ti su automobili u BiH stizali gotovo kompletirani u matičnim tvornicama u Njemačkoj, odnosno Češkoj.
Međutim, zbog Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju BiH i EU, početkom 2009. godine potpuno su ukinute carinske takse na uvoz novih automobila, te su tako vozila koja izlaze iz vogošćanskih pogona prestala biti jeftinija od uvoznih, a samim tim i konkurentna na tržištu BiH. Prema tome, jeftinije ih je uvoziti iz matičnih država, nego sklapati u BiH.
Sjećanja na Tvornicu Automobila Sarajevo bude u nama nostalgiju prema vremenima kada je naša autoindustrija bila ne samo tehnički impresivna, već i iznimno ekonomski značajna za tadašnju državu. TAS je bio simbol industrijskog uspjeha, ponos Sarajeva i cijele Jugoslavije.
Pogledajte video: