Tehnologija

Turska pomjera granice avijacije: borbeni dron uspješno testirao napredni sistem poletanja.

Nevidljiva Crvena jabuka

Bespilotni borbeni avion Bayraktar Kizilelma (Crvena jabuka) PT-4 postigao je značajan uspjeh – uspješno je obavio test poletanja uz upotrebu dodatnog sagorijevanja (afterburnera).

 

Ovu vijest 24. maja 2025. putem društvenih mreža objavio je Selcuk Bayraktar, predsjednik Upravnog odbora kompanije Baykar.

Test pod nazivom “Test identifikacije aerodinamičkog sistema poletanja s dodatnim izgaranjem” predstavlja važan dio procesa provjere performansi, s ciljem unapređenja aerodinamičkih i pogonskih karakteristika Kizilelme. Plan je da ova letjelica uđe u operativnu upotrebu turskih oružanih snaga do 2026. godine.

Bayraktar Kizilelma označava veliki iskorak u razvoju borbenih aviona bez posade, u skladu sa turskom vizijom budućnosti ratnog vazduhoplovstva u kojoj autonomni sistemi imaju ključnu ulogu. Kompletnu proizvodnju i razvoj ovog aviona realizovala je turska kompanija Baykar, koristeći iskustvo stečeno u razvoju taktičkih dronova i borbenih bespilotnih letjelica. Kizilelma je usmjerena ka sofisticiranim sistemima sa automatizacijom, smanjenom radarskom vidljivošću i naprednim borbenim mogućnostima.

Letjelica može nositi do 1,5 tona tereta, ukupne mase 8,5 tona. Krstari brzinom od 0,6 Macha, a maksimalna brzina mu je 0,9 Macha. Borbeni radijus je 500 nautičkih milja, operativna visina 25.000 stopa, dok maksimalni plafon leta iznosi 45.000 stopa. Može ostati u zraku više od tri sata, što omogućava izvođenje dugotrajnih misija bez potrebe za dopunom goriva. Dimenzije letjelice su 14,5 metara dužine, raspon krila 10 metara i visina 3,5 metra. Konstrukcija je dizajnirana za maksimalnu agilnost i smanjenu vidljivost. Pogonjena je turboventilatorskim motorom i sposobna je samostalno izvesti sve faze leta – od poletanja i slijetanja do taksiranja i krstarenja, što joj omogućava djelovanje u složenim i visokointenzivnim borbenim okruženjima.

Kizilelma je opremljena savremenim sistemima, uključujući elektro-optičku ciljnu jedinicu, infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST) i višemodni AESA radar. Može nositi razne vrste naoružanja, od laserski navođenih bombi i klasičnih raketa do krstarećih projektila velikog dometa, što joj daje širok spektar borbenih sposobnosti.

Uspješan test poletanja s dodatnim potiskom potvrđuje da Kizilelma može brzo i snažno poletjeti s kratkih pista, uključujući i nosače aviona opremljene “ski-jump” rampama. Ova sposobnost, karakteristična za napredne borbene avione s posadom, dodatno ističe ambicije projekta.

Za kompaniju Baykar, ovaj test predstavlja važan korak u prelasku s razvoja taktičkih dronova na kompleksnije borbene platforme koje se mogu mjeriti s vodećim međunarodnim projektima. Za Tursku, Kizilelma je dio šire industrijske i strateške transformacije – zemlja je u posljednjih dvadeset godina prešla put od uvoznika do značajnog izvoznika bespilotnih sistema.

Letjelice poput TB2 i Akinci dokazale su svoju efikasnost u sukobima u Libiji, Siriji, Nagorno-Karabahu i Ukrajini. Razvijajući teže i autonomnije sisteme kao što je Kizilelma, Turska dodatno jača svoj položaj među rijetkim državama sposobnim za samostalnu proizvodnju naprednih borbenih dronova, čime osigurava veću stratešku nezavisnost u sve složenijem globalnom sigurnosnom okruženju.

Možda će Vas zanimati i: