Tehnologija

Turska pomjera granice avijacije: borbeni dron uspješno testirao napredni sistem poletanja.

Nevidljiva Crvena jabuka

Bespilotni borbeni avion Bayraktar Kizilelma (Crvena jabuka) PT-4 postigao je značajan uspjeh – uspješno je obavio test poletanja uz upotrebu dodatnog sagorijevanja (afterburnera).

 

Možda će Vas zanimati i:

Ovu vijest 24. maja 2025. putem društvenih mreža objavio je Selcuk Bayraktar, predsjednik Upravnog odbora kompanije Baykar.

Test pod nazivom “Test identifikacije aerodinamičkog sistema poletanja s dodatnim izgaranjem” predstavlja važan dio procesa provjere performansi, s ciljem unapređenja aerodinamičkih i pogonskih karakteristika Kizilelme. Plan je da ova letjelica uđe u operativnu upotrebu turskih oružanih snaga do 2026. godine.

Bayraktar Kizilelma označava veliki iskorak u razvoju borbenih aviona bez posade, u skladu sa turskom vizijom budućnosti ratnog vazduhoplovstva u kojoj autonomni sistemi imaju ključnu ulogu. Kompletnu proizvodnju i razvoj ovog aviona realizovala je turska kompanija Baykar, koristeći iskustvo stečeno u razvoju taktičkih dronova i borbenih bespilotnih letjelica. Kizilelma je usmjerena ka sofisticiranim sistemima sa automatizacijom, smanjenom radarskom vidljivošću i naprednim borbenim mogućnostima.

Letjelica može nositi do 1,5 tona tereta, ukupne mase 8,5 tona. Krstari brzinom od 0,6 Macha, a maksimalna brzina mu je 0,9 Macha. Borbeni radijus je 500 nautičkih milja, operativna visina 25.000 stopa, dok maksimalni plafon leta iznosi 45.000 stopa. Može ostati u zraku više od tri sata, što omogućava izvođenje dugotrajnih misija bez potrebe za dopunom goriva. Dimenzije letjelice su 14,5 metara dužine, raspon krila 10 metara i visina 3,5 metra. Konstrukcija je dizajnirana za maksimalnu agilnost i smanjenu vidljivost. Pogonjena je turboventilatorskim motorom i sposobna je samostalno izvesti sve faze leta – od poletanja i slijetanja do taksiranja i krstarenja, što joj omogućava djelovanje u složenim i visokointenzivnim borbenim okruženjima.

Kizilelma je opremljena savremenim sistemima, uključujući elektro-optičku ciljnu jedinicu, infracrveni sistem za traganje i praćenje (IRST) i višemodni AESA radar. Može nositi razne vrste naoružanja, od laserski navođenih bombi i klasičnih raketa do krstarećih projektila velikog dometa, što joj daje širok spektar borbenih sposobnosti.

Uspješan test poletanja s dodatnim potiskom potvrđuje da Kizilelma može brzo i snažno poletjeti s kratkih pista, uključujući i nosače aviona opremljene “ski-jump” rampama. Ova sposobnost, karakteristična za napredne borbene avione s posadom, dodatno ističe ambicije projekta.

Za kompaniju Baykar, ovaj test predstavlja važan korak u prelasku s razvoja taktičkih dronova na kompleksnije borbene platforme koje se mogu mjeriti s vodećim međunarodnim projektima. Za Tursku, Kizilelma je dio šire industrijske i strateške transformacije – zemlja je u posljednjih dvadeset godina prešla put od uvoznika do značajnog izvoznika bespilotnih sistema.

Letjelice poput TB2 i Akinci dokazale su svoju efikasnost u sukobima u Libiji, Siriji, Nagorno-Karabahu i Ukrajini. Razvijajući teže i autonomnije sisteme kao što je Kizilelma, Turska dodatno jača svoj položaj među rijetkim državama sposobnim za samostalnu proizvodnju naprednih borbenih dronova, čime osigurava veću stratešku nezavisnost u sve složenijem globalnom sigurnosnom okruženju.

Možda će Vas zanimati i: