Da bi robna marka postala brend, osnovno je da ima priču koju će ljudi zapamtiti. Drugi korak jeste da se ona čuje, da se u nju povjeruje i da se korisnici emotivno vežu za nju. U tom trenutku vi više ne prodajete samo prozivod, već i emociju, odnosno dobrobit koju vaši klijenti iskuse svaki put prilikom korišćenja vašeg brenda ili pri samom njegovom pomenu.
Ova priča mora biti stabilna i konzistentna. Gdje god da se pominje i na koji god način da se prenosi, ona mora zvučati i izgledati isto.
Zato se prave knjige standarda, koje se najčešće odnose na dizajn, ali često naznačavaju i obavezni ton komunikacije, kao i nezaobilazne elemente koji se uvijek moraju poštovati.
Šta je brend buk, odnosno knjiga standarda?
Najjednostavnije rečeno, riječ je o knjizi koja sadrži niz pravila o tome kako će se određena kompanija, odnosno brend, predstaviti javnosti.
Njena svrha je da donese pravila uz pomoć kojih će biti omogućeno da brend u svakom trenutku izgleda, zvuči i „ponaša se” isto, bez obzira na to kako i zašto se obraća ljudima. Važnost knjige standarda brenda je tolika da će je mnogi nazivati i biblijom brenda.
Poenta ove knjige je u tome da se osnovni postulati i pravila zadrže bez obzira na to ko radi na projektu i ko je preuzeo dizajn.
Šta su najvažniji elementi knjige standarda
Misija i vizija
Sa misijom i vizijom brenda ste se vjerovatno sretali na različitim sajtovima i dokumentima koji predstavljaju određeni proizvod ili brend.
Misiju brenda ćete opisati obrađujući temu: zašto je kompanija osnovana? Sjetite se šta vas je motivisalo da pokrenete biznis ili, ako radite za klijenta, razgovarajte o tome sa osnivačima. Prenesite poentu u pitku i jasnu priču.
Zatim se koncentrišite na viziju i razmislite o tome u kom pravcu vi ili vaš klijent želite da nastavite razvoj. Ovdje se već radi o ozbiljnim planovima i ciljevima koji su od velike važnosti za opstanak brenda. Zato se potrudite da riječima uobličite samo ono što firma zaista planira i što smatrate da se može ostvariti trudom i zalaganjem. Time će se voditi svi koji ubuduće budu koristili vašu knjigu standarda.
Ciljna grupa
Za svaki vid komunikacije, svaku marketinšku aktivnost, kao i prodajnu akciju, od ogromne je važnosti da znate sa kim tačno komunicirate.
Zamislite svoju idealnu mušteriju i dajte joj sve osobine koje smatrate da bi morala da ima. Zatim opišite tu osobu i objasnite zašto joj je potreban vaš proizvod. Ovome mora prethoditi ozbiljno istraživanje tržišta, jer će se vašim opisom voditi cijeli marketinški tim, kao i svi ostali koji na neki način budu predstavljali vaš brend.
Zato je neophodno da u knjigu standarda uključite sve korisne informacije na koje usput naiđete, jer će one biti od velikog značaja za svaki naredni korak.
Ličnost brenda
Ovo objašnjenje će odrediti postavku kako za dizajn, tako i za buduću komunikaciju.
Odredite tri pridjeva koji najbolje opisuju vaš brend: jeste li luksuzni, praktični, topli, emotivni, povoljni, zaštitnički nastrojeni ili nešto potpuno drugo?
Definišite na ovaj način ličnost svog brenda i eventualno dodajte ono što niste – prefinjeni, elegantni, sportski, neutralni – šta god smatrate da je u suprotnosti sa vašom svrhom i identitetom eliminišite iz opisa ličnosti.
Biblija brenda je dokument kog se svi moraju slijepo držati. Jednom kada se postavi, on se mijenja samo u ekstremnim okolnostima – kada se promijeni logo, slogan ili se bitno prodrma neka od ključnih vrijednosti, ciljeva ili vizije brenda.
Da biste bili u stanju da napravite knjigu standarda brenda, a i da ga tumačite, morate dobro poznavati materiju, odnosno svaki segment ovog posla i način na koji brend komunicira s korisnicima. Zato upišite obuku u domenu marketinga i menadžmenta i postanite stručnjak kako za predstavljanje kompanije javnosti, tako i za kreiranje knjige standarda na kojoj će svi brendovi moći da zavide.