Valter Tuzlanski

Simbol Los Anđelesa slavi 100. rođendan

Priča koja se vezuje za najpoznatiji reklamni pano










Trebalo je da bude tek obična svetleća reklama za prodaju nekretnina u novoj gradskoj četvrti i nakon godinu i po dana da bude razmontiran. Ipak, iako su ga i voleli i mrzili, još uvek stoji.

Obnovljen i sveže obojen, kultni 15 metara visoki natpis “Hollywood” u Grifit Parku, u planinama iznad Los Anđelesa, slavi svoj 100. rođendan. Nakon prigodnih događanja tokom cele godine i objave velikih planova za obožavanu atrakciju, glavna proslava održaće se u decembru na Holivud Bulevaru.

Iako se ne zna tačan datum kada je postavljen, uveče 8. decembra 1923. godine ogroman natpis od trinaest petnaestmetarskih slova prvi je put zasvetleo, i to u fazama: „Holly“ pa „Wood” pa “Land”, a onda i ceo „Hollywoodland“, prenosi Punkufer.

Trebalo je da bude tek obična svetleća reklama za prodaju nekretnina u novoj gradskoj četvrti i nakon godinu i po dana da bude razmontiran. Ipak, iako su ga i voleli i mrzeli, još uvek stoji. Davno je postao nezamenljiv detalj s razglednica i iz filmova, simbol čitavog jednog sveta i industrije i kult(ur)na atrakcija Los Anđelesa.

Postavljen je tokom 1923. kao velika svetleća reklama za stambeni kompleks koji se gradio podno njega u Holivud Hilsu. Imao je četiri slova više nego ovaj koji danas poznajemo jer je na njemu pisalo ime nove četvrti – Hollywoodland.

Prvi novinski natpisi o „električnom“ natpisu, koji je, naime, bio „pojačan“ s 4.000 lampica koje su ga osvetljavale noću, pojavili su se u decembru 1923. Prvo se palilo prvih pet slova „Holly“, potom „Wood“ pa „Land“. Ovaj dotada neviđeni efekat bio je pravo čudo jer ništa slično u tadašnjem svetu nije postojalo. Vegas je počeo da se gradi tek dvadeset godina kasnije.

Godine 1932. mlada glumica Peg Entwistle, koju su tabloidi prozvali „The Hollywood Sign Girl“, bacila se u smrt s 15 metara visokog slova „h“ i postala tragično i trajno nadahnuće za rasprave o privlačnostima i opasnostima Hollywooda. Natpis je postao omražen, a do početka 1940-ih i sasvim oronuo, a i odavno već nije svijetlio jer je to bilo preskupo, da bi na kraju desetljeća ipak bilo odlučeno da se obnovi, ali bez zadnja četiri slova, i postane – reklama za Hollywood.

Natpis je 1973. godine proglašen kulturno-povijesnim spomenikom Los Angelesa, ali usprkos tome i dalje ga nisu baš održavali, pa kada se prvo slovo srušilo i ostao je „Ollywood“ rugali su mu se da je progovorio „cockney“ dijalektom.

Kasnije su se vrh slova „d“ i cijelo treće „o“ spektakularno otkotrljali niz planinu Lee, a drugo „l“ zapalio je neki piroman. Krajem 1970-ih spasio ga je tata Playboya Hugh Hefner. Priredio je „prodajnu zabavu“ u svojoj poznatoj vili, a kupci su bili slavne osobe ili tvrtke, između ostalih Alice Cooper i Warner Bros. Iznos od oko 27 tisuća dolara po slovu bio je dovoljan za potpunu restauraciju.



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button