Kada su u pitanju vozila iz putničkog i lako-komercijalnog segmenta, starost voznog parka u BiH u 2016. godini je bila oko 18 godina, što znači da imamo najstariji vozni park u Evropi, odnosno u regiji bivše Jugoslavije, rekao je u razgovoru za Fokus.ba Haris Muratović, predsjednik Udruženja ovlaštenih prodajno-servisnih cenata novih motornih vozila FBiH.
On je upozorio da su vozila koja se uvoze iz inostranstva najčešće sa lažnim kilometražama što pogoršava stanje sigurnosti na cestama.
“Imamo poluispravna vozila na cestama. Koliko starost vozila utiče na zdravlje stanovništva, najbolje pokazuje zagađenje gradova kao što su Sarajevo, Tuzla, Kakanj, Zenica i Jajce. U jesenjem i zimskom periodu navedeni gradovi su pod gustim smogom, koji je prema procjenama stručnjaka 60% izazvan od ispušnih plinova iz automobila”, kazao je Muratović.
U zemljama EU ova oblast se reguliše kroz naplatu akciza, odnosno trošarina pri uvozu automobila. Naime, što automobili više zagađuju okolinu, pri tome su više takse ili porezi pri uvozu ili registraciji automobila.
Pojedine države i na druge načine stimulišu vozila sa nižim CO2 emisijama. Primjer su skandinavske zemlje gdje se na razne načine stimuliše nabavka automobila sa nižim emisijama, od povrata poreza do besplatnih parking mjesta unutar uže jezgre grada i sl.
Austrija daje određene stimulacije pri nabavci eko automobila i do 4.000 eura. Hrvatska također svake godine daje stimulaciju za nabavku novih automobila u vrijednosti PDV-a.
BiH još uvijek zaostaje u ovoj oblasti, a kako ističe Muratović jedno od rješenja je usvajanje zakonskih organičenja uvoza automobila sa minimalnih EU 5 normom ispušnih plinova.
“To moramo učiniti kako dalje ne bismo postali groblje skladišta i otpada iz zapadnih zemalja”, kazao je Muratović.
Država BiH još uvijek ne promiče ekološki prihvatljiva vozila, a to nije ni kriterij kod javnih nabavki.
Ipak, statistike pokazuju da se građani sve više odlučuju za kupovinu novih automobila. U usporedbi sa 2015. godinom, u 2016. i 2017. godini značajno je smanjen uvoz polovnih automobila, a istovremeno povećan uvoz novih automobila. U prvih šest mjeseci ove godine uvezeno je 5.512 novih vozila .
Trend uvoza korištenih i novih vozila u BiH:
– 2015. godina uvezeno skoro 9 polovnih na 1 novo vozilo
– 2016. godina uvezeno 6,3 polovna vozila na 1 novo vozilo
– 2017. godina (januar-juni) uvezeno 4,7 polovnih vozila na 1 novo vozilo