Izrada portfolija je presudan dio za uspjeh frilensera. Nažalost, ne prate svi „zlatna pravila“, a mnogi dizajneri prave neke od standardnih grešaka u portfoliju. Nedostatak konteksta, previše ili premalo radova ili nedostatak jasne svrhe dokumenta jesu samo neki od problema.
Predstavljamo vam uobičajene zamke koje bi trebalo da izbjegavate prilikom izrade portfolija.
Teško je stupiti u kontakt sa vama
Zamislite sljedeću situaciju: potencijalni klijent dolazi na vašu internet-stranicu, iskreno mu se dopada vaš rad i želi da sarađuje sa vama. Počinje da traži sektor „kontakt” ili „o meni”, ali ga ne nalazi.
Zapravo, nema imejla (e-mail) ili drugih podataka za uspostavljanje kontakta na bilo kom mjestu – već postoji samo nekoliko dugmadi za povezivanje na društvenim medijima.
„Klijent ne želi da pošalje javni tvit i definitivno ne želi da se spoji sa vama na Fejsbuku (Facebook). Vi bukvalno pucate sebi u nogu ako vaši kontakt-podaci nisu jasno označeni, ako se ne mogu lako pronaći i ako nisu prikazani jednostavno“, kaže Nik Karson, strateg, pisac-kopirajter i bivši urednik magazina „Kompjuter arts” (Computer Arts).
„Nemojte da se pravite pametni ili drugačiji i nemojte otežavati ljudima više nego što je potrebno – to će ih odvesti kod vaše konkurencije.“
Hvalite se ulogama koje niste imali
Kontekst je ključ u svakom dizajnu. Ne morate da pišete esej o svakom projektu, niti se to očekuje od vas – ljudi uglavnom nemaju vremena za čitanje predugih i opterećujućih tekstova.
Ali dobar naslov je minimalni zahtjev. Objasnite ko je bio klijent, dodajte ponešto o brifu koji ste dobili – i ključno, naznačite kakva je bila vaša uloga na projektu. Nemojte se predstavljati kao veliki vođa projekta za veliku kompaniju, ako ste, primjera radi, radili na projektu dva ili tri dana. Takve navike mogu da vam donesu mnogo više štete nego koristi. Budite iskreni, savjetuje Karson.
Vaša biografija je neodgovarajuća
Kada je u pitanju segment „o meni“, ličnost je zaista važna, ali nema potrebe da pričate cijelu svoju životnu priču.
Vodite računa o tome šta pišete i trudite se da stavljate samo relevantne informacije kako biste izbjegli odlazak potencijalnih klijenata. Ovdje treba da pokažete šta ljudi mogu da očekuju ako vas unajmljuju.
To je dio koji treba djelimično da bude o vašem stilu i pristupu dizajnu, a dijelom i o vama kao pojedincu. Malo humora je sjajno, ako je to dio vaše ličnosti, jer to podrazumjeva da će biti zabavno raditi sa vama – ali nemojte ga silom uguravati, savjetuje Karson.
„Vaši klijenti žele da zaposle dizajnera, a ne komičara.“
Još jedna uobičajena greška među mladim dizajnerima jeste da ističu svoje godine. Rijetko koga je briga koliko imate godina; stalo im je do toga koliko imate iskustva.
Previše (ili premalo) samopouzdanja
Vaš profesionalni portfolio mora da proda i vas i vaše vještine. On nije mjesto na kome treba da pokazujete svoje preterano samopouzdanje, niti da budete pretjerano ponizni.
Ako nemate povjerenja u svoje sposobnosti, zašto bi ih imao bilo ko drugi?
Provjerite i da li pretjerujete u suprotnom smjeru. „Ako budete djelovali kao samozadovoljni, prepotentni dizajner koji misli da ima božji dar za dizajn, to će djelovati kao alarm za klijente. Klijenti žele talentovane saradnike, a ne uobražene primadone“, kaže Karson.
Morate da napravite dobru ravnotežu, kako bi ljudi koji pregledaju vaš portfolio došli do zaključka da kvalitetno radite, bez vašeg pretjeranog hvaljenja sopstvenih radova. Budite samouvjereni, ali ne uobraženi.
Vaš sajt se raspada na mobilnim uređajima
Ne smijete pretpostaviti da će potencijalni klijenti i poslodavci uživati u vašem pažljivo pripremljenom portfoliju na velikom HD ekranu, što će im pružiti mogućnost da usmjere svoju punu pažnju na vaše radove.
Vjerovatnije je da će biti u prevozu, na ručku ili na sastanku dok budu gledali vaš portfolio na mobilnom telefonu, ili ako imate sreće, na tabletu. Najpopularniji šabloni za pravljenje portfolija su već napravljeni tako da se prilagođavaju raznim veličinama ekrana. Uvijek testirajte svoj internet-sajt na telefonu kako biste bili sigurni da su sličice dobro vidljive i razumljive, a bilo kakvi linkovi ili dugmad treba da odgovaraju veličini za dodir prsta.
„Ako klijenti treba da urade previše – bilo da je u pitanju komplikovana navigacija ili otežano kliktanje na dugmad i linkove – računajte da ste ih već izgubili“, kaže Karson.
Pravite pravopisne ili gramatičke greške
Istina, dizajneri i ilustratori su (prije svega) plaćeni da dizajniraju i ilustruju, a ne da pišu. Ako bolje komunicirate vizuelno nego verbalno, to je u redu. Nijedan klijent sa kojim budete radili neće vas diskriminisati ako ne umijete da napišete kvalitetan sadržaj. Ali to ne znači da pravopisne i gramatičke greške ne čine da vaš portfolio izgleda neprofesionalno i da su vam takvi propusti dozvoljeni.
Rješenje je jednostavno: zamolite nekoga da provjeri tekst – podijelite portfolio među prijateljima ili članovima porodice ako možete, ili ako imate budžet za ulaganje, razmislite o tome da pozovete profesionalnog lektora ili pisca, kopirajtera.
Ako želite da postanete stručnjak u web dizajnu, danas to možete da postignete i putem edukativnih programa. Ali obratite pažnju, da biste bili spremni za posao, obuka mora da traje najmanje 12 mjeseci i da sadrži realne projekte. Više o takvim obukama kod nas saznajte na ovoj obrazovnoj instituciji.