BiH

Na limuzine političara otišlo tri puta više novca nego na vatrogasna i vozila hitne pomoći










Balkanska istraživačka mreža Bosne i Hercegovine (BIRN BiH) danas je u Sarajevu organizirala konferenciju za novinare i panel-diskusiju projekta “Moje pare”. Riječ je o antikorupcijskoj kampanji za mlade, čiji je cilj praćenje javne potrošnje na službene limuzine i skupocjene aute, te kroz istraživačko novinarstvo, obuke i kampanje informisati mlade ljude o korupciji.

Novinari BIRN-a BiH su, inače, otkrili da su u protekle tri godine političari i političarke u BiH za limuzine potrošili ukupno 36 miliona KM. Samo ove godine je do sada za limuzine potrošeno 7.046.829 KM, dok je za sve vrste vozila izdvojeno 12.399.651 KM iz budžeta.

Denis Džidić, izvršni direktor BIRN-a BiH, da je samo ove godine potrošeno 3,3 miliona KM, a raspisani su tenderi u vrijednosti od preko sedam miliona KM.

-Ove godine uprkos činjenici pandemije su troškovi ponovo viši i troškovi su na nivou kao i u godinama prije pandemije. Najskuplje vozilo kupljeno ove godine, kupila je Elektroprivreda HZHB, a vrijedno je 133.000 KM bez PDV-a odnosno sa PDV-om je to blizu 150.000 KM. Također, kod kupovine limuzine se izdvajaju općine Pozor/Rama, Tomislavgrad, te Grad Istočno Sarajevo – kazao je Džidić.

S druge strane, kaže on, kada se zbroji potrošnja za vatrogasna vozila ili vozila hitne pomoći, to je sveukupno manje od million i po KM.

-To nam govori i o fokusu političara u BiH. Cilj je bio i da pokažemo ne samo koliko troše nego i koliko su koruptivne te nabavke. Tu imamo problem štimanja tendere. Imamo pokazatelje prema kojima su specifikacije tendra napravljene na takav način da samo jedan ponuđač može imati ponudu za određeni automobile – istaknuo je Džidić.

Dodaje da u više od 75 posto tendera koje su mapirali ove godine, samo se jedna kompanija i prijavila na tender što govori o situaicji u kojoj se bitno ograničava nadmetanje i biraju se oni proizvođači od kojih se želi kupiti vozilo. Također, ističe on, i sami proizvođač ise međusobno dogovaraju.

Ivana Korajlić, izvršna direktorica Transparency International, kaže da više od 80 posto slučajeva se uslovi postave tako da bude odgovarajuća samo jedna ponuda.

-U većini primjera imamo situaciju da se prepiše specifikacija iz kataloga sa dodatnom opremom koja apsolutno nije potrebna institucijama koja nabavljaju vozila, Uvijek isti dobavljači dobavljaju za institucije u Mostaru, Sarajevu, Banjoj Luci. To dovoljno govori o samoj transparentnosti već o činjenici da se sve pokrije propisima a da se nabavlja ono što je već dogovoreno. Toga ne bi bilo kada bi imali institucije koje bi na vrijeme reagirale – rekla je Korajlić.

Na panelu je učestvovao i Eric Nelson, ambasador Sjedinjenih Američkih Država u BiH, On je kazao da je potrebno da državne institucije budu transparentno. One, kažu, moraju postići određeni nivo integrtiteta što se tiče odnosa sa građanima.

-Standardi ovdje su toliko niski u ključnim područjima. Gdje je vladavina zakona, pravna država? Javne nabavke su područje gdje vidite slabost institucija. Bez zakona o javnim nabavkama i sukoba interesa, ili ako nemate pravouđe koje ima integritet onda ništa ne funkcioniše. Isto tako i zakon o VSTV-u je iznimno važan. Ove reforme trebaju imati integritet – rekao je ambassador Nelson.

Reper Adnan Hamidović Frenkie koji je radio na promociji da ova problematika dođe u što većoj mjeri kod mladih ljudi kazao je da je bio iznenađen feedbackom kod ove populacije.

-Njima je to nevjerovatno da se tolike pare troše na ova vozila. Meni je apsurdno da imamo tolika službena vozila, a čak mi je i smiješno kada vidim naše političare kako se voze kroz BiH u ogromnim kolonima sa više službenih vozila, što je potpuno nepotrebno – istaknuo je Frenkie.

Ova panel-diskusija organizovala se simbolično na Međunarodni dan univerzalnog prava na pristup informacijama, kako bi se naglasila potreba da bh. institucije budu transparentnije u javnoj potrošnji i dodatno informisali mladi o potrebi proaktivnosti u praćenju potrošnje javnih fondova,

Projekat “Moje pare” – Antikorupcijska kampanja za mlade finansira Ambasada SAD-a u BiH, a obuhvata praćenje javnih nabavki svih bh. institucija i javnih preduzeća za kupovinu službenih vozila i limuzina predstavljenih u bazi podataka prilagođenoj korisnicima.

Cilj je pokazati bosanskohercegovačkoj javnosti, a posebno mladim ljudima, koliko se javnog novca troši na luksuzne stvari, dok se istovremeno svakog dana govori o nedostatku novca za pitanja koja se tiču svakodnevnog života građana širom BiH.

Drugi dio projekta obuhvata istraživačko izvještavanje BIRN-a BiH u otkrivanju korupcije i sistemskih nedostataka u nabavci službenih limuzina i u obrazovnom sektoru, koji se direktno tiče mladih ljudi, dok je u trećem dijelu organizovana i obuka mladih istraživača, studenata žurnalistike koji su uz pomoć urednika Balkanske istraživačke mreže proširili znanja o izvještavanju o korupciji i praćenju javne potrošnje.

Izvor: Fokus.ba



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button