U okviru tek okončane posjete delegacije Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) našoj zemlji, koju je predvodio Nadeem Ilahi, domaćim zvaničnicima je predočen Prijedlog izmjena Zakona o akcizama, kojeg je pripremila ova međunarodna finansijska organizacija. Rok za njegovo usvajanje je sredina decembra.
Kako Faktor saznaje od dobro obaviještenih izvora, osnovna razlika u odnosu na sve dosadašnje prijedloge je što se predlaže povećanje putarina, a ne akciza, za 15 feninga po litru. Prema tom prijedlogu visina putarina, umjesto sadašnjih 15 i 10 feninga po prodatom litru goriva iznosila bi 25 i 15 feninga po litru.
Do sada se, naime, u nekoliko navrata, u različitim fazama procesa usvajanja, raspravljalo o izmjenama Zakona o akcizama, odnosno o prijedlogu da se ova vrsta dažbina poveća za 15 feninga po litru. Za sve ove prijedloge, uključujući i posljednji kojeg je pripremio Upravni odbor Uprave za indirektno oporezivanje koji nije “dobacio” ni do sjednice Vijeća ministara, zajedničko je da se predlaže povećanje akciza.
Prema izmjenama, koje su do sada predlagane, dodatno naplaćeni iznos od 15 feninga po litru goriva trebao se raspoređivati tako da FBiH dobije 59 posto dodatnog novca, RS 39 posto, a Brčko distrikt dva posto.
Također, izmjenama se predlagalo da se dvije trećine tog novca, odnosno 10 feninga po litru goriva, uplaćuje entitetskim preduzećima zaduženim za izgradnju autoputeva, a to su JP Autoceste FBiH i JP Autoputevi RS, a ostala trećina, odnosno pet feninga po litru, preduzećima koja brinu o ostalim putnim pravcima, odnsono JP Ceste FBiH i JP Putevi RS.
Vlada FBiH je već izmijenila odgovarajuće zakone i otvorila posebne podračune za ova spomenuta javna preduzeća, na koja bi se direktno “slijevao” novac od povećanja akciza. Problem je što je Vlada RS-a otvorila podračun samo za JP Autoputevi RS-a, dok bi se novac namijenjen za JP Putevi RS “slijevao” u entitetski budžet.
S obzirom na dosadašnji nivo naplate akciza i putarina, povećanjem akciza za 15 feninga po litru goriva, ukupni prihodi bi se godišnje povećali za oko 225 miliona KM, koristeći navedene koeficijente i način raspodjele tog novca, budžet RS-a bi bio “bogatiji” za oko 30 miliona KM godišnje. Upravo je ta činjenica bila i glavna prepreka svim dosadašnjim pokušajima uvajanja izmjena Zakona o akcizama.
Prema prijedlogu MMF-a, umjesto akciza bile bi povećane putarine, koje su se i do sada uplaćivale direktno na račune spomenute četiri postojeće javne kompanije, tako da bi spomenutih tridesetak miliona KM bilo direktno uplaćeno za JP Putevi RS-a.
“Kompromis” u ovom MMF-ovom prijedlogu, koji bi trebao osigurati da i budžet RS-a ipak dobije nešto novca je uvođenje akciza na biogoriva i biotečnosti, u iznosu od 30 feninga po litru.
Prema zamisli MMF-a, sa ovakvim prijedlogom bi “i vuk bio sit i ovce na broju”, odnosno, ovakav prijedlog bi mogao dobiti podršku i u Vijeću ministara i u Parlamentu BiH.