Građani Bosne i Hercegovine posljednjih mjeseci sve češće su na “meti” mnogobrojnih online prevaranata koji putem interneta prodaju odjeću i obuću.
Na popularnoj društvenoj mreži Facebook u proteklih godinu dana nastala je prava poplava stranica putem kojih se prodaje odjeća i obuća, a navodno su registrovane u gradovima širom Bosne i Hercegovine.
Cijene su i više nego povoljne, fotografije na kojima se prikazuje roba u ponudi atraktivne, “kvalitet zagarantovan” – no, proizvod koji dobijete poštom nakon što uplatite novac najčešće nije ni nalik onome što ste naručili.
– Naručila sam jedno, dobila skroz drugo. ‘Em što ne odgovara veličina, nije ni boja koju sam htjela, također sam čekala četiri dana dostavu iako je rečeno da se čeka dva dana. Kad sam se javila da ću vratiti paket samo su pročitali i ništa odgovorili da bih kasnije vidjela da su me blokirali – napisala je jedna ogorčena djevojka na Facebooku koja navodi da je robu naručila putem stranice “Online prodaja Princess”.
I druga iskustva prevarenih kupaca su slična.
– Naručila sam trenerku L, došao mi je broj XS i javljam se da mi zamijene, a oni me ignorišu. Baš bezobrazluk, bitno je uzeti pare jednom i to je to. Više nikad preko neta definitivno ništa neću naručiti – piše korisnica Facebooka.
U bezobzirnost takozvanih prodavaca odjeće i sami smo se uvjerili. Slučajnim odabirom naručili smo odjevni predmet putem Facebook stranice pod nazivom “Online Prodaja Lidija”. Paket nam je stigao poštom iz Brčkog nekoliko dana kasnije – odjeća slična kao na fotografijama, ali u potpuno drugoj veličini od one koja je naručena.
Uzalud smo slali poruke prodavaču, upozoravali da je veličina pogrešna i tražili zamjenu artikla. Nije bilo odgovora. Kada smo pokušali nazvati telefonski broj koji je naveden na dostavnici, dobili smo obavijest: “Birali ste nepostojeći broj.” Naravno, nismo jedini koji su prevareni preko te stranice. Potvrdilo se ono što su nezadovoljni kupci i ranije komentirali ukazujući na neprijatnosti koje su doživjeli preko pomenute stranice.
A na online prevare nisu imuni ni bh. političari. Bivši premijer Unsko-sanskog kantona Hamdija Lipovača prije godinu dana podijelio je svoje negativno iskustvo sa stranicom preko koje je naručio patike marke “Adidas”.
– Obuća nije original, ravna je smeću, a najčešće dobijete ono što niste naručili. Kad ih kontaktirate, ignorišu vas i blokiraju da ih više ne možete kontaktirati. Ne nasjedajte na ovu prevaru! – upozorio je Lipovača.
Nakon što na račun prodavca unaprijed uplatite novac i ne dobijete ono što ste naručili, nema puno toga što možete učiniti izuzev da svoje iskustvo podijelite sa drugim korisnicima interneta i upozorite ih da ne naručuju robu sa pojedinih stranica. Što se tiče onih koji su vam prodali “falš” robu, njihov princip rada je gotovo uvijek isti: potpuno ignorišu poruke nezadovoljnih kupaca, a kada budu “provaljeni” u cyber prostoru kao prevaranti, ugase svoju stranicu i zatim uglavnom otvore novu, samo pod drugačijim imenom. Inače, na dostavnici za haljinu koju smo naručili stoji “Prodaja odjeće Sena”, iako smo poručili artikl sa Facebook stranice “Online prodaja Lidija”. Očito se radi o tome da su pravili nove Facebook grupe za prodaju nakon što su ih nezadovoljni kupci raskrinkali.
Nemaju registrovane firme za prodaju, ne plaćaju poreze državi i teško im je ući u trag, kaže Anis Ajdinović, direktor Federalne uprave za inspekcijske poslove.
– Kontinuirano vršimo inspekcijske nadzore kada je u pitanju online prodaja, ali moram reći da smo itekako limitirani nedostatkom zakonske legislative koja bi trebala na kvalitetniji način urediti ovu oblast. Potrebne su izmjene i dopune Zakona o zaštiti potrošača na državnom nivou i Zakona o unutrašnjoj trgovini na nivou Federacije koje bi dale mehanizme i modalitete kako inspekcijskim organima da djeluju, tako i online prodavačima da uđu u zakonske okvire. Za sada je online prodaja uređena samo kada su u pitanju lijekovi i prodaja duhana i duhanskih prerađevina, a očekujemo da će što prije doći na red i ostale izmjene i dopune zakona – kaže Ajdinović.
Ajdinović navodi da sličan problem imaju i zemlje u regionu te da se radi o oblasti koju je veoma teško kontrolisati.
– U ovom trenutku praktično je nemoguće otkriti porijeklo te robe, plaćaju li ti ljudi poreze, gdje su registrovani… Teško je utvrditi i ko to prodaje, kome izreći prekršajni nalog, kako uopće doći do tih osoba – ističe Ajdinović.
Jedino što građani za sada mogu učiniti jeste da budu oprezni kada kupuju preko interneta i da sve eventualne prevare i nezakonitosti prijave policiji. Ukoliko kupujete robu putem interneta, nipošto nemojte unaprijed uplaćivati novac, nego isključivo pouzećem i nakon što se uvjerite da ste dobili željeni proizvod, upozoravaju iz nadležnih institucija.
Osim toga, preporuka svih koji su se “opekli” je da nipošto ne kupujete odjeću, obuću i sličnu robu preko Facebook stranica koje nisu stranice registriranih firmi za koje ste se prethodno uvjerili da imaju registriranu adresu, broj telefona koji nije lažni i tome slično. Na Facebooku je ogromna lista onih koji prodaju odjeću i obuću, a na vama je da odlučite hoćete li kupovati na taj način i dopustiti da vas prevare. Ne sporimo da ima i onih koji prodaju putem Facebooka i ne varaju građane, ali vi kao kupac svakako preuzimate rizik.
Izvor: faktor