Biznis

“Koji su stvarni rizici blokade BHANSA-e: Koliko letova dnevno prolazi kroz BiH?”

Finansijska blokada

U fokusu javnosti je finansijska blokada koja prijeti Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi – BHANSA, koja se našla u nezavidnoj situaciji zbog duga koji Vlada Republike Srpske ima prema slovenskoj firmi Viaduct.

 

Možda će Vas zanimati i:

Iako BHANSA nije odgovorna za nastalu situaciju, pitanje njenog opstanka postalo je ozbiljan izazov. Koliko je rad BHANSA-e ključan za svakodnevni zračni saobraćaj i koliko aviona dnevno prelazi naš zračni prostor.

BHANSA je započela s pružanjem usluga kontrole letenja krajem 2014. godine, u području do 10.000 metara visine iz Operativne jedinice Sarajevo ATCU I, kao dio Centra oblasne kontrole letenja (ACC). Međutim, 5. decembar 2019. godine ostat će zapisan u historiji kao dan kada je BHANSA počela pružati usluge kontrole letenja u cijelom zračnom prostoru Bosne i Hercegovine, postavši najmlađi pružatelj usluga ove vrste u Evropi.

Danas, gotovo pet godina nakon tog prekretnog trenutka, BHANSA se suočava s najvećom krizom u svojoj historiji, izazvanom ogromnim dugom koji je nastao zbog neodgovornosti Republike Srpske.

Iako se možda zanemaruje značaj BHANSA-e, posljedice eventualne blokade rada ove agencije bile bi mnogo ozbiljnije nego što se često prikazuje. S obzirom na to da je Bosna i Hercegovina smještena u strateškoj zračnoj ruti koja povezuje Zapad i Istok Evrope, količina letova koji prelaze naš zračni prostor nije zanemariva.

Tako, uoči ljetne sezone 2025, BHANSA dnevno upravlja s više od 1.600 letova tokom vikenda, dok je u prošloj sezoni broj letova dostigao i preko 1.900 dnevno.

Što se tiče složenosti ovog zadatka, sama kontrola letenja u našem zračnom prostoru uključuje visoku vertikalnu mobilnost i vrlo zahtjevan zračni promet, budući da je jugoistočna osovina prometa najprometnija u Evropi. U najopterećenijim satima, preko BiH može preći i više od 120 aviona u jednom satu.

Nedavno je Eurocontrol objavio izvještaj koji pokazuje rast zračnog saobraćaja u prvom kvartalu 2025. godine, s porastom od 5% u ukupnom zračnom saobraćaju. Ono što je posebno zanimljivo, rast saobraćaja u Jugoistočnoj Evropi, regiji kojoj pripada Bosna i Hercegovina, bio je najveći, s povećanjem od više od 10% u odnosu na prošlu godinu. Sam Centar oblasne kontrole letenja Bosne i Hercegovine zabilježio je rast od 13% u odnosu na prvi kvartal 2024. godine.

Grafika Eurocontrol-a jasno prikazuje da je Bosna i Hercegovina ključna karika u zračnom saobraćaju u Evropi i globalnoj mreži, jer je naš zračni prostor izuzetno važan za međunarodne zračne koridore.

Osim toga, BHANSA upravlja i Jedinicama prilazne aerodromske kontrole letenja, čija blokada znači da bi svi aerodromi u BiH postali neoperativni. To bi dovelo do potpunog prekida putničkog i teretnog saobraćaja, uz mogućnost daljih tužbi od strane aviokompanija, što bi stvorilo dodatne dugove.

Kroz BHANSA-u u BiH dolazi i značajan prihod, uključujući doprinose od oko 20 miliona KM, koji bi bili izgubljeni u slučaju blokade. Također, bilo kakvo ometanje ili potpuni prekid rada BHANSA-e značilo bi velike probleme za turizam i ekonomiju zemlje, te bi dodatno opteretilo evropske zračne koridore.

Ovo nije samo pitanje ekonomije, već i suvereniteta. Kontrola našeg neba bila je dugotrajan i težak proces, a sada moramo učiniti sve što je u našoj moći da sačuvamo ovaj vitalni sektor. Ne smijemo dopustiti da zračni prostor Bosne i Hercegovine postane žrtva neodgovornih postupaka ili političkih nesuglasica.

Možda će Vas zanimati i: