
Bosna i Hercegovina se suočava s jednom od najozbiljnijih kriza u posljednje vrijeme nakon što su belgijski sudski izvršitelji, na temelju presude u korist slovenačke kompanije Viaduct, zamrznuli sredstva Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi (BHANSA).
Ova dramatična mjera direktna je posljedica dugogodišnjeg spora koji potječe još iz 2004. godine, kada je Vlada Republike Srpske potpisala koncesioni ugovor sa “HES Vrbas” (pod kontrolom Viaducta) za izgradnju hidroelektrana na Vrbasu.

Situacija je eskalirala nakon što je Vlada RS jednostrano raskinula ugovor dodjelom koncesije za HE “Bočac 2”, što je onemogućilo izvorni projekt. Unatoč obavezama preuzetim 2017. godine, RS nikada nije izvršila nadoknadu štete, što je dovelo do međunarodne arbitraže i konačne presude 2022. godine koja je BiH osudila na plaćanje 110 miliona KM.
Sada, tri godine kasnije, slovenska strana je pokrenula sve dostupne mehanizme naplate, uključujući i najnoviju mjeru zamrzavanja sredstava BHANSA-e preko EUROCONTROL-a. Ovo je izazvalo pravni i operativni kaos, jer BHANSA ovisi o tim sredstvima za normalan rad. Agencija je upozorila da bez hitnog rješenja, zemlja može očekivati potpuni kolaps zračnog saobraćaja – od zaustavljanja svih letova do zatvaranja aerodroma i gubitka hiljada radnih mjesta.
Što je posebno zabrinjavajuće, BHANSA nema nikakve veze sa originalnim sporom, ali postaje žrtvom zbog nedostatka reakcije državnih institucija. Agencija je apelirala na Vijeće ministara BiH i Predsjedništvo BiH da hitno interveniraju, ističući da se radi ne samo o novčanom problemu, već i o ugledu zemlje i bezbjednosti zračnog saobraćaja.

U pozadini ove krize jasno se vide sistemski problemi BiH – od neodgovornog upravljanja entitetskih vlasti do nedostatka mehanizama za sprječavanje ovakvih situacija na državnom nivou. Građani BiH sada plaćaju cijenu za odluke koje nisu donosili, dok institucije očigledno nemaju jasnu strategiju za rješavanje problema.
Ako se situacija ne riješi u najkraćem roku, posljedice će biti dalekosežne – ne samo za zračni saobraćaj, već i za cjelokupnu ekonomiju i međunarodni ugled zemlje. Ovo je možda najjasniji pokazatelj koliko je BiH ranjiva na vanjske uticaje i koliko hitno treba reformirati svoj pravni i institucionalni sistem.