Imajte na umu da su snijeg i led veoma opasne pojave na cesti ako ste za upravljačem vozila i da treba znati kako voziti po snijegu i ledu.
Bitno je u svakom trenutku imati osjećaj, mjeru i umjerene reakcije. Upravljač uvijek držite opušteno i nježno kako biste na vrijeme osjetili eventualno popuštanje prianjanja i proklizavanje. Ako dođe do podupravljanja ili preupravljanja, nemojte automatski okretati upravljač po vlastitom instinktu, piše portal automobili.hr.
1. Upravljanje
Upravljanje vozilom na snježnim i ledenim površinama veoma je zahtjevno stoga podrazumijeva glatke, oprezne i precizne pokrete upravljača. Kretanje u kojem prednja i zadnja strana usporedno krenu bočno, odnosno vozilo počne kliziti, što je najčešće uzrokovano naglim ubrzanjem ili naglim kočenjem, najmanje što vam treba je presnažno ubrzanje u odnosu na uvjete i nagli nepromišljeni pokreti upravljača. Ako ste doživjeli gore navedeno, odmah valja pritisnuti papučicu kvačila. Što prije otpustiti papučicu kočnice. Na taj se način najefikasnije omogućava ponovno prianjanje između guma i kolnika. Vozilom bi trebalo upravljati u smjeru zanošenja, odnosno dok opet ne osjetimo prianjanje vozila za kolnik ili dok se vozilo ne zaustavi. Upravljajte vozilom prilagođenom brzinom uvjetima na cesti i mogućnostima samog vozila.
Pokušajte izbjeći nagla ubrzanja i nagla kočenja. Upravljač držite pravilno i pažljivo izbjegavajte nagle pokrete.
2. Držite razmak
Održavajte potreban razmak između vozila i prilagodite ga upravo uvjetima na cesti, kako bi usporavanje ili zaustavljanje bilo bez opasnosti. Led može uzrokovati do deset puta duži put kočenja u odnosu na suh kolnik.
Vozila sa prednjim pogonom u mnogo su delikatnijoj poziciji prilikom skretanja na snježnoj ili zaleđenoj podlozi. Vozila sa stražnjim pogonom dodatno opterećuju stražnju osovinu stoga prilikom dodavanja gasa bolje prenose snagu.
3. Stepen prijenosa
Prebacivanje u niži stepen prijenosa, automobili sa prednjim pogonom dodatno će stvoriti pritisak na prednjoj osovini i jedino što je potrebno jest pripaziti prilikom ulaska u zavoj. Situacija se dodatno pogoršava kod automobila sa zasnjim pogonom jer zadnju osovinu koči motor. Što se tiče vozila sa pogonom na sva četiri kotača, ono nema takvih problema, ubrzava podjednako oba kraja vozila, ali svakako pripaziti prilikom kočenja jer je automobil uvijek teži i duži je put kočenja.
4. Proklizavanje
Potrebno je lagano upravljač usmjeriti kao da se ne želi ući u zavoj, a pritom pritiskati kvačilo kako bi se oslobodila prednja osovina, a vozilo inercijom vratilo u prvotan smjer kretanja.
Ako govorimo o ekstremnoj situaciji, pokušajte sa laganim dodavanjem kočnice, odnosno kočite sa zadrškom, ali nikako pritisnuti kočnicu do kraja.
5. Preupravljanje
Preupravljanje je situacija u kojoj zadnji kraj vozila nije pod kontrolom. Ovakvo stanje vozila nije česta pojava, daleko češće se dogodi podupravljanje vozilom. Preupravljanje je karakteristično za vozila sa pogonom na zadnjim kotačima. Događa se kada stražnji dio vozila nije pod kontrolom, odnosno postaje nestabilan i vozilo se okreće prema unutarnjem rubu zavoja.
Kako reagovati?
Bez obzira na koji način je došlo do spomenute situacije, uvijek pristupite tehnici suprotnog okreta upravljača, odnosno okreta u smjeru zanošenja vozila. Postoje situacije u kojima možete pristupiti i drugim mjerama stabiliziranja vozila, ali u toj situaciji potrebno je poznavati tačan uzrok zanošenja.
Najbitnije je okrenuti kotače upravo onoliko koliko je dovoljno da automobil počinje vraćati smjer kretanja. Ukoliko ih okrenete premalo, velika je mogućnost nekontroliranog okretanja vozila. Okrenete li ih previše, automobil će se “pre-ispraviti” što će rezultirati zanošenjem u suprotnu stranu.
Ovom se tehnikom može ovladati relativno brzo uz pravilnu vježbu. Ova tehnika mora postati instinkt ukoliko vozite automobil sa pogonom na zadnjim kotačima.
6. Podupravljanje
Prilikom ove situacije dolazi do proklizavanja prednjih kotača automobila. Bez obzira na okret upravljača, automobil najčešće ostaje u isto putanji , odnosno potreban mu je širi luk prilikom svladavanja zavoja. Pritom ne smijemo zanemariti činjenicu da postoji velika opasnost od slijetanja s kolnika. Ipak, podupravljanje se začudo smatra “stabilnim” stanjem vozila, za razliku od zanošenja zadnjeg dijela vozila.
Kako reagovati?
Prilikom podupravljanja vozila javlja se osjećaj kao da je upravljač lakši, a zatim vjerovatno slijedi škripanje prednjih pneumatika. Vozilo “hvata” putanju prema vanjskoj (suprotnoj) strani zavoja.
Najbolje što možete učiniti jest zaustaviti prijenos snage na kotače, a to ćete učiniti već iznad spomenutom tehnikom pritiska kvačila. Vozila sa automatskim prijenosom brzine trebali bi odvojiti vučnu silu ukoliko naglo maknete nogu s gasa (a upravo zbog ovakve opasnosti). U istom trenutku lagano popuštajte upravljač kako bi vam se vratila kontrola nad vozilom.
Opušteno držanje upravljača plus pritisak kvačila, okrenut će vozilo u smjeru u kojem su okrenuti kotači (unutarnja strana zavoja), a to je ono što želimo. Kada popustite okret upravljača, te pritisnete kvačilo osjetit ćete jak trzaj koji će Vas “katapultirati” u smjeru u kojem su okrenuti kotači (unutarnja strana zavoja), a to je upravo ono što želimo. Prianjanje je ono što je prioritet, a ovim načinom ubrzat ćete spajanje guma i podloge.
7. Kočenje
Kočenje podrazumijeva potpuno drugačiji način pripreme i razmišljanja. Upravo je najvažnije prvenstveno pritisnuti kvačilo ili već dobro poznati “kuplung”, a zatim lagano dodati pritisak na kočnicu nakon čega će vozilo polako usporavati.
Dozvolite automobilu da se što više oslanja na vlastitu inerciju, odnosno trenje. Nakon toga možemo lagano dodati pritisak na kočnicu i otpustiti ga, i tako ponavljati sve do kad se vozilo ne zaustavi. Posljednja u ovom dijelu, ali ne i manje važna stavka jest kvačilo. Pritiskom na kvačilo dopuštamo vozilu da se samostalno ispravi, slobodno kretanje daje nam mogućnost upravljivosti nad vozilom. Ako primjerice vozilo klizi, pritisnemo kvačilo i vozilo, ako nisu ekstremni uvjeti, polako ispravlja svoj smjer kretanja. Usporavajte tako da ubacite u nižu brzinu ranije nego inače, omogućite tako postepeno smanjenje brzine, a papučicu kočnice koristite nježno. U protivnom će doći do blokiranja kotača. Ako vozilo počne kliziti, nemojte naglo kočiti.
Na kraju, svakako budite oprezni prilikom kretanja na snježnu ili zaleđenu podlogu. Nesreće su u ovim situacijama mnogo češće, a na kraju znajte da niste jedini u saobraćaju pa odradite dodatan oprez i zbog drugih sudionika u saobraćaju, kako bi mogućnosti i vjerovatnost za nesreću smanjili na minimum.