Crni petak naziv je dan za shopping koji dolazi nakon Dana zahvalnosti. Sve trgovine nude ogromne popuste gdje se veliki broj kupaca odluči na veliku potrošnju u pokušaju pronalaska najboljih ponuda.
Crni petak je dan koji je prije svog poznatog naziva, otpočetka svog postojanja bio namijenjen za kupovinu. Pedesetih godina prošlog stoljeća ljudi su se nakon Dana zahvalnosti pretvarali da su bolesni kako ne bi otišli na posao i tako sebi produžili vikend na četiri dana. Budući da su prodavaonice otvorene, oni koji nisu otišli na posao otišli bi u shopping.
Crni petak nije uvijek značio dobar dan za posao, s obzirom na to da je bio karakterizovan kao pad na burzi gdje su bankrotirale veliki broj akcija sa Wall Streeta.
Drugi mračni dan, Crni četvrtak, dogodio se 24. oktobra 1929. To je bio dan koji je nagovijestio početak Velike depresije. Sljedeće sedmice je uslijedio Crni utorak. Tog dana burza je izgubila 12% usprkos pokušajima glavnih ulagača da podrže cijene dionica. To je uništilo i svako povjerenje koje su ulagači imali u dioničko tržište, koje se u to vrijeme smatralo ekonomijom. Mnogi su uložili svoje životne uštede i u potpunosti su bili izbrisani.
Tek godinama, Crni petak koji dolazi poslije Dana zahvalnosti, postao je povezan sa svojim imenom. Zato što je taj petak nakon Dana zahvalnosti bio jedan od najprofitabilnijih dana u godini. Računovođe koriste crnu boju za označavanje prihoda prilikom svakog dnevnog unosa unosa u knjige. Koriste crvenu boju za označavanje gubitka.
Dakle, Crni petak postao je profitabilan petak i u ekonomiji. Maloprodajna potrošnja pokreće gotovo 70% američkog bruto domaćeg proizvoda. Trgovci na malo prihvatili su ime, ali ovaj put kako bi odražavali njegov uspjeh. Kako bi potaknuli veći broj ljudi na kupovinu, taj dan se nude veliki popusti i oni su dostupni samo taj dan.
Ko je smislio ime Crni petak?
Policijski službenici u Philadelphiji prvi su put povezali Crni petak s Danom zahvalnosti 50-ih godina. Velika gužva turista i kupaca stigla je u grad dan nakon Dana zahvalnosti zbog nogometne utakmice Vojska protiv Mornarice, stvarajući opći kaos u gradu, prometne gužve i krađe.
Policijski službenici u gradu nisu mogli imati slobodne dane i umjesto toga morali su raditi duge smjene kako bi kontrolirali pokolj u gradu, pa su za to upotrijebili termin “crni petak”.
Kako se naziv širio po Philadelphiji, neki gradski trgovci nisu voljeli negativne konotacije i bezuspješno su je pokušali promijeniti u “Veliki petak”.
Crni petak kasnije je postao poznat u printanim medijima, nakon što je oglas objavljen u časopisu American American Philatelist 1966. Krajem
1980-ih, taj je pojam bio poznat u cijeloj zemlji i trgovci su ga ubrzo povezali sa velikom prodajom nakon Dana zahvalnosti.
Danas je Crni petak najveći shopping događaj u godini, kada mnoge trgovine snižavaju svoje cijene na niz proizvoda kako bi povećali profit i službeno započeli prazničnu sezonu.
Crni petak širom svijeta
Uz Veliku Britaniju i SAD, Crni petak se pojavio i u ostalim zemljama svijeta, uključujući Brazil, Indiju, Francusku, Norvešku, Rumunjsku i Njemačku.
Prema Citipost Mail-u, 6,4 milijuna Kanađana Crni petak gleda kao praznik, a mnogi odlaze u SAD u kupovinu – iako se to smanjilo posljednjih godina zbog tečaja.
U Meksiku svoju verziju Crnog petka nazivaju “El Buen Fin”, što znači “dobar kraj”, dok u Ujedinjenim Arapskim Emiratima trgovine snižavaju cijene na ono što nazivaju “Bijeli petak”.
Crni petak se označava posljednjim petkom u novembru mjesecu, a ovaj mjesec to spada na 29.11.2019.