Tehnologija

FOTO: Prije 40 godina počela proizvodnja Golfa u Sarajevu










Sklapanje Volkswagen Golfa u Tvornici automobila Sarajevo (TAS) počelo je 1976. godine. U početku Golf se sklapao od dijelova koje je Volkswagen dopremao u TAS, a kako je vrijeme prolazilo i proizvodnja rasla u proizvodnju „jugoslovenskog“ Golfa uključile su se i kompanije iz bivše Jugoslavije. Svi dijelovi za Golfa koji su proizvedeni u Jugoslaviji ispunjavali su najstrožije standarde kvaliteta pa se Golf iz Vogošće po kvalitetu nije razlikovao od Njemačkog.

Proizvodnja Golfa I već naredne 1977. godine dohvatila je brojku od 5.000 automobila, a svake naredne godine proizvodnja je rasla. Golf I u TAS-u proizvodio se do 1985. godine, dvije godine duže nego u Njemačkoj, pa je druga generacija ušla u proizvodnju sa dvije godine zakašnjenja.

U periodu od 1986. godine proizvodnja je porasla na 25.000 automobila, sa perspektivom da se u bliskoj budućnosti poveća na 40.000. O tome govori podatak da je 1988. godine bilo zaposleno 3.109 radnika koji su proizveli 28.341 automobil, od kojih je 15.184 direktno isporučeno Volkswagenu. Volkswagen i TAS 1989. godine obilježili su i mali jubilej proizvodnjom 300.000-tog primjerka Golfa, Alpine bijele boje. I u narednoj 1989. godini Volkswagen nastavlja sa rastom proizvodnje TAS-ovog Golfa pa na kraju godine dolazi do broja od 37.411 proizvedenih automobila. To je bila rekordna godina u proizvodnji Volkswagen Golfa u TAS-u, kada je u njegovoj proizvodnji bilo uključeno 3.500 radnika.

Primjerci Golfa koji su silazili sa proizvodnih traka TAS-a, u odnosu na one iz Njemačke, imali su posebne oznake koje su asocirale da je proizveden u Jugoslaviji. Tako je Golf proizveden u TAS-u imao oznake J, JL, JX, JD, JLD i JGL. Ipak, u posljednjoj godini proizvodnje Golfa, pred samo izbijanje rata BiH, slovo J iz oznake je izbačeno koje je asociralo na Jugoslaviju.

Pored Golfa u TAS-u je bila proizvodnja i Jetta i Golf Caddy modela. Interesantno je spomenuti da je TAS bio jedina evropska fabrika u kojoj se proizvodila teretna izvedba Golfa I s oznakom Caddy, a koji je bio namjenjen za evropsko tržište. Prvi Golf I Caddy sa TAS-ove proizvodne trake sišao je 1982. godine i do rata 1992. godine proizvedeno je oko 200.000 primjeraka. Golf Caddy osim u Sarajevu proizvodio se i u američkoj fabrici u Pensilvaniji (Pennsylvania). Polovina ukupne proizvodnje Golfa odlazila je na slovenačko tržište, po 20% u BiH i Hrvatsku, a 10% proizvedenih Golfova prodavalo se u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji.

Golf II u TAS-u proizvodio se do 1992. godine kada u Bosni i Hercegovini počinju ratna dejstva, a fabrika biva prvo opljačkana, a zatim potpuno uništena. Prije izbijanja ratnih dejstava u TAS-u je napravljeno nekoliko probnih primjeraka Golfa III koji nikad nije ušao u serijsku proizvodnju u sarajevskoj fabrici, upravo zbog početka rata.

Po završetku rata u BiH, krajem 90-ih godina pokušalo se sa obnovom starog proizvodnog pogona, pa je na temeljima stare fabrike pokrenuta SKD montaža Golfa i nekih drugih modela iz Volkswagen grupacije. Zbog malog broja sklopljenih automobila i neisplativosti od daljnje obnove proizvodnje se odustalo.

Golf II postao je svojevrsni fenomen u Sarajevu, ali i cijeloj Bosni i Hercegovini. Danas Golf II čini značajan procenat registrovanih automobila u BiH i odolijeva zubu vremena. Pojava ovakvog fenomena još uvijek nije tačno objašnjena, jer za njegovu pojavu može biti više razloga. Golf II prije rata bio je jedan od simbola uspješnog jugoslovenskog stanovnika, a za čiju kupovinu nisu bili potrebni samo novci već i dug vremenski period čekanja na isporuku zbog velike potražnje. S druge strane Golf II se dokazao kao izdžljiv i rentabilan automobil.

Izvor: carlander.ba



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button