
Gotovo dvije decenije nakon što je otvorena prva dionica koridora Vc, poznata kao Slavonika, završetak hrvatske trase ove ključne prometnice očekuje se u junu. Ova međunarodna saobraćajnica olakšat će transport robe i ljudi između jugoistočne Evrope i Jadrana. Koridor prolazi kroz tri zemlje i povezuje Budimpeštu preko Osijeka i Sarajeva s lukom Ploče.
Završetak autoceste A5
– Autocesta A5 Beli Manastir – Osijek – Svilaj dio je panevropskog koridora Vc i dio sveobuhvatne TEN-T mreže, koja povezuje sjever Evrope s Jadranom. Ovaj pravac igra ključnu ulogu u ekonomskoj i saobraćajnoj integraciji srednjoevropskog prostora – navode iz Ministarstva mora, saobraćaja i infrastrukture Hrvatske.
Do sada je izgrađeno i pušteno u promet 83,6 kilometara autoceste A5, od Belog Manastira do granice s Bosnom i Hercegovinom. Prve dionice otvorene su između 2007. i 2015. godine, dok je krajem 2022. puštena u promet i dionica od Belog Manastira do Osijeka, duga 24 kilometra.
Posljednji segment autoceste u Hrvatskoj, od Belog Manastira do granice s Mađarskom, gradi se od augusta 2023. godine. Projekat, vrijedan 46 miliona eura bez PDV-a, finansira se sredstvima Evropske banke za obnovu i razvoj. Dionica je duga pet kilometara i uključuje osam infrastrukturnih objekata, od kojih je najduži vijadukt Karašica, dug 318 metara. Očekuje se da će radovi biti završeni u junu, nakon čega slijedi tehnički pregled i puštanje u promet.
Most Drava – najveći ovješeni most u Hrvatskoj
Jedna od najimpresivnijih građevina na koridoru Vc je most preko Drave kod Petrijevaca. Kada je dovršen 2016. godine, godinama je izazivao čuđenje jer je vodio ravno u polje, ali danas povezuje Slavoniju i Baranju. Sa svojih 2.507 metara, najduži je ovješeni most u Hrvatskoj, čak i duži od Pelješkog. Njegovi piloni visoki su 75 metara, dok je glavni raspon dug 420 metara, ovješen čeličnim zategama, što ga čini jedinstvenim u regiji.
Bosna i Hercegovina ključna za dovršetak koridora
Iako Hrvatska završava svoj dio koridora, putovanje od Osijeka do Ploča neće biti značajno skraćeno dok BiH ne dovrši preostalih 187 kilometara. Od ukupno 325 kilometara trase kroz BiH, do sada je izgrađeno 138 kilometara, a cijeli projekat trebao bi biti završen do 2030. godine.
Najzahtjevniji dio trase u BiH bit će tunel Prenj, koji će sa svojih 10,45 kilometara (ukupno 12 km s prilazima) biti deveti najduži cestovni tunel u Evropi.
Koridor Vc – osovina od Jadrana do Baltika
Još na Helsinškoj konferenciji 1997. godine istaknuta je strateška važnost Slavonije i Baranje za evropske prometne tokove. Postojeće saobraćajnice između istočne Hrvatske i sjeverne Bosne nisu odgovarale savremenim standardima, a ratna razaranja dodatno su pogoršala stanje infrastrukture.
Prvi radovi na koridoru Vc u Hrvatskoj započeli su u septembru 2005. godine, kada je tadašnji premijer Ivo Sanader označio početak izgradnje. Od tada do danas, mnogo se toga promijenilo, a završetak ovog ključnog autoputa donijet će bolju povezanost, veću ekonomsku atraktivnost i potencijalni turistički procvat regije.