Uz prva javljanja naših kontrolora zračnog prometa pilotima u gornjem zračnom prostoru Bosne i Hercegovine, naša zemlja sat i 20 minuta poslije ponoći zvanično preuzela kontrolu zračnog prometa nad gotovo cijelim svojim nebom.
Tim je uspješno završen proces tranzicije oblasne kontrole zračnog prometa za saobraćaj iznad 10.000 metara. S tehničke strane, kako nam je potvrđeno, sve je prošlo bez problema uz izvrsnu saradnju sa susjedima iz kontrolnih centara u Zagrebu i Beogradu.
Prvi let kojeg su naši kontrolori preuzeli bio je Wizzair na letu od Madrida do Bukurešta na visini flight level 350.
Tako se nakon dugotrajnog i zahtjevnog procesa BHANSA uspjela vlastitim snagama izboriti za preuzimanje kontrole nad našim nebom uz neophodno osiguravanje broja kontrolora te unapređenje potrebne opreme.
Zračni promet iznad BiH sada prati 60 kontrolora među kojima je 39 iskusnih koji su se školovali u najrespektabilnijim evropskim centrima te 21 novi kontrolor koji je prošao obuku u Finskoj, Zagrebu i Beogradu. Uskoro će BHANSA biti bogatija za još 11 kontrolora zračnog prometa koji se spremaju za obuku.
Maksimalno istrenirani za svaku nepredviđenu situaciju, kontrolori će raditi u pet timova u operativnim jedinicama u Sarajevu, gdje se prati zračni saobraćaj iznad 11 kilometara te u Banjoj Luci gdje se prati saobraćaj do 11 kilometara visine. Preuzimanjem kontrole zračnog prostora BiH realizirana je Faza II Strategije razvoja sistema za upravljanje zračnim saobraćajem u Bosni i Hercegovini (ATM Strategija BiH).
Podsjećamo, BiH od 2014. godine preuzima odgovornosti za pružanje usluga u zračnoj plovidbi svojim nebom. Tada je preuzela kontrolu nad prostorom do 10.000 metara nadmorske visine, dok su susjedi nastavili nadgledati saobraćaj iznad 10.000 metara i time ubirati prihode.
Hrvatska će i dalje nadgedati zračni promet u sjeverozapadnom dijelu naše zemlje iz operativnih razloga, dok će BiH uzimati svoju naknadu od prometa u ovom dijelu neba. Kako su nam pojasnili iz BHANSA-e, to je ustaljena praksa u Evropi da se od jedne zemlje prema drugoj delegira zračni prostor kako bi se prilagodili tokovima zračnog saobraćaja.
Uz kontrolu i gornjeg zračnog prometa, planirani prihodi BHANSA-e za 2020. godinu iznose otprilike 72,5 miliona KM, dok su u 2015. godini iznosili 36,2 miliona KM, što predstavlja povećanje veće od 100 posto u proteklih pet godina.
“Ovo je veliki dan za Bosnu i Hercegovinu kao državu, jer smo u relativno kratkom vremenskom periodu, kao najmlađa evropska agencija za pružanja usluga u zračnoj plovidbi, stvorili tehničke, kadrovske i sve druge preduslove da sami, u cijelosti, nadziremo zračni saobraćaj iznad teritorija BiH”, riječi su direktora BHANSA-e, Davorina Primorca, povodom ovog velikog događaja.