Vaše je dijete rano prohodalo i progovorilo? Ima mozak poput spužve, upija sve? Piše veličanstveno? Voli učiti? Postavlja vam pitanja koja vas ostavljaju bez riječi? A, onda se vi pitate jeste li rodili genija?
Većina djece nije nadarena, jer prema statistikama, tek dva do pet posto djece spada u kategoriju darovitih. Svako stoto dijete u okviru tog procenta smatra se izuzetno nadarenim.
Čuda od djeteta (“wunderkinds” – djeca koja čitaju sa dvije godine ili krenu na koledž već sa 10) još su rjeđa – tek jedno na dva miliona. I uprkos pravom bumu svih mogućih tehnika stimulacije, obrazovnih mogućnosti i posebnih programa, ova brojka ne raste. Naprosto – ne možete izgraditi nadarenost, djeca se rađaju s njom.
Bez obzira na to, teško je odoljeti izazovu temeljitog proučavanja i istraživanja naznaka darovitosti. Roditelji su naprosto opsjednuti traženjem onog posebnog u svom djetetu. Da biste uspjeli u podizanju sretnog, emotivno zdravog djeteta, slijedite pet narednih koraka:
1. Zaboravite odmah riječ “nadaren”
Ova riječ nema nikakvu standardnu definiciju. Zapravo, nadareno dijete ima posebne sposobnosti u određnoj oblasti. One bi se mogle svrstati pod pet osnovnih – intelektualne, akademske, kreativne, umjetničke i liderske – priznat ćete, niti jedna od njih nije povezana sa tek rođenim bebama ili recimo trogodišnjacima, petogodišnjacima.
Veliki broj roditelja odlučuje se za testove inteligencije kod svojih malih pametnjakovića mlađih od pet godina. Istina je da u toj dobi ovaj test ne može dati neke pouzdane rezultate. Pitate se zašto? Jednostavno zato što se “nadarenost” najčešće odnosi samo na jednu oblast, a ne na ukupnu inteligenciju – što je fokus IQ testa.
2. Počnite sa najosnovnijim
Tokom prve tri godine života djeci je potreban osjećaj sigurnosti i privrženosti. Dakle, pružite im u tom periodu ljubav, učinite da se osjećaju sigurnim, jer to su preduslovi za uspješno stjecanje znanja u budućnosti.
Mozak djeteta u razvoju treba stimulaciju za promjene i razvoj. Jedna je stvar zajednička za svako dijete – vole novo, neistraženo. Kada bebi date nove igračke, izgovarate nove riječi, puštate im nove, nepoznate zvukove, nudite im nove okuse, mirise, lica i mjesta, ona uči. Za to vam nije potreban nikakav dodatni napor ni vrijeme, svaki novi dan je jedna velika novina u životu vaše bebe.
Sve do predškolskog uzrasta bitno je da svom djetetu pružite:
– Normalno okruženje za razvoj;
– Mazite ga i poklanjate mu dosta pažnje;
– Razgovarajte s djetetom i pjevajte mu što češće;
– Čitajte mu što više;
– Dajte mu brojne mogućnosti učenja kroz igru.
3. Pružite mu priliku za igru
Ono što nikako ne treba vašim malenim sve do predškolskog uzrasta jesu specijalni programi za nadarenu djecu, jer ne postoje nikakvi dokazi da ovi programi imaju bilo kakav utjecaj na razvoj intelektualnih sposobnosti djece.
Mnogo je značajnije djetetu obezbijediti da samo istražuje, a na učiteljima i roditeljima je da sve to čine kroz zabavu i igru. Kroz igru djeca uče, eksperimentiraju, razmišljaju, izražavaju svoju kreativnost, razvijaju jezičke i matematičke sposobnosti i doživljavaju svijet na jedan potpuno novi način.
Predškolska djeca bi se samo trebala “igrati škole” tako da počinju otkrivati osnovne tajne učenja i ponašanja u školi. Ogroman broj roditelja traži od djece u tom uzrastu da znaju napisati svoje ime ili recimo brojati do 100.
Ali, to ne znači mnogo ukoliko dijete niste pored toga naučili da se zna normalno ponašati u školi, sjediti mirno za vrijeme nastave i slušati svog učitelja, uklopiti se sa drugom djecom. To su vještine koje su od ogromne pomoći i za dijete i za učitelja.
4. Proniknite u sposobnosti svog djeteta
Ukoliko, naprimjer, imate govorljivo dijete, malu pričalicu, razgovarajte s njim koristeći malo složenije rečenice, jer će na taj način i ono obogatiti svoj jezik. Dakle, pričajte djetetu stalno i čitajte mu što više, jer će ono sve to vrlo brzo upijati.
Izgradnja mentalnih sposobnosti djeteta je nešto što se odvija postepeno, korak po korak, pa zato djetetu govorite jednostavnim načinom. Nemojte ga zatrpavati prevelikim brojem informacija odjedanput.
5. Budite vodič, a ne trener
Odnos između djeteta i njegovih roditelja i učitelja oblikuje stav djeteta prema učenju. Budite vodič, a ne strogi trener. Vaša je uloga da djetetu pomognete u razvoju, a nikako da mu namećete gomilu obaveza.
Pokušajte razvijati djetetove sposobnosti na osnovu onoga što ga zanima. Ako otkrijete da ga oduševljavaju dinosaurusi, kupite mu slikovnice i knjige o njima, odvedite ga u muzej.
VAŽNO
Uživajte u trenucima koje provodite s djetetom. Uljepšajte te trenutke, čitajte, pjevajte mu, plešite, pušite zajedno balončiće – sve su to divni trenuci u kojima oboje možete uživati.
Izvor: Dnevni avaz