Plaćanje cestarine za autoceste koje je Njemačka namjeravala uvesti iduće godine, protivno je zakonima Unije jer se oslanja isključivo na vozače iz drugih zemalja članica, potvrdio je Vrhovni sud EU-a.
Njemačka je izvorno htjela uvesti godišnju putarinu od 130 eura, no tome su se usprotivile Austrija i Holandija.
Iako bi putarinu plaćali svi, njemačkim vozačima ona bi se oduzimala od poreza na automobile, izvještava BBC.
Glavni argument koji je Njemačka nudila jest da je željela preći na sistem u kojemu su “zagađivači oni koji plaćaju”.
Ministri u njemačkoj Vladi nadali su se da bi cestarinom zaradili dodatnih 500 miliona eura za ulaganje u infrastrukturu. Uprkos tome vlade pod vodstvom Angele Merkel godinama su obećavale da nova putarina neće biti dodatni teret lokalnim vozačima.
Konačna odluka suda ipak se pokazala iznenađenjem, budući da njegovo je početno mišljenje išlo uvjerljivo u korist Njemačke, pri čemu je bilo prihvaćeno da strani vozači ne bi morali plaćati putarinu za cijelu godinu, već samo “vinjete” za 10 dana ili dva mjeseca.
PROTIVLJENJE KOMŠIJA
Najžešće protivljenje iskazali su Austrijanci, koji tvrde da je riječ o porezu usmjerenom na strance.
Protivili su se i Holanđani, Česi su odlučili ne uplitati se u slučaj, dok je Danska podržala Njemačku.
Za mnoge austrijske vozače plaćanje cestarine bilo bi neizbježno, s obzirom na to da se mnogi koriste njemačkim sistemom autocesta, prolazeći kroz Bavarsku na putu od Tirola na krajnjem zapadu do Salzburga na sjeveroistoku.
Holanđani su se pak žalili da bi njihove vozače zakon stajao i 100 miliona eura godišnje, posebno ako se u obzir uzmu stanovnici i kompanije s prebivalištem u blizini granice s Njemačkom.
Austrija ima vlastiti sistem vinjeta, čije cijene variraju od 9,20 eura za 10 dana do 89,20 eura za cijelu godinu, no austrijski sistem ne pravi razliku kada je u pitanju državljanstvo osoba koje plaćaju.
ŠTO JE REKAO EVROPSKI SUD
Evropski sud pravde odlučio je da putarina “predstavlja indirektnu diskriminaciju na osnovi državljanstva” budući da je u potpunosti osmišljena za vozače drugih zemalja članica EU.
Odluka je potvrdila da su mjere koje je Njemačka namjeravala provesti ograničavale slobodno kretanje dobara i usluga te ekonomski teret svaljivale isključivo na strane vozače.
Sud se složio da države imaju pravo putarinu naplaćivati vozačima u drugim državama, no nije prihvatio argument Njemačke da je olakšica koju bi imali njemački vozači istovremeno prelaz na sistem u kojemu plaćaju korisnici.
Austrija je pohvalila sudsku odluku, pri čemu su brojna udruženja istakle da se u ovom slučaju njemačka ideja protivi evropskoj ideji.