Inteligencija je intrigantan aspekt koji treba posmatrati kod djece. Postoji mnogo definicija onoga što čini inteligenciju u ljudima, ali ono što se zna jeste da je inteligencija povezana sa izuzetnom darovitošću. Kod djece, ove osobine se mogu prepoznati rano, ali nemaju nikakve veze sa dobrim ocjenama i društvenim statusom.
Prema američkom političaru Čaku Gresliju: “Ono što dijete čini darovitim i talentovanim možda neće uvijek biti dobre ocjene u školi, već drugačiji način gledanja na svijet i učenje.”
Nije tako lako definisati nadarenu decu, jer se njihovi talenti razlikuju jedni od drugih. Prema riječima Nacionalne asocijacije za nadarenu djecu, darovitost se može manifestovati u jednom ili više domena kao što su: intelektualni, kreativni, umjetnički, vođstvom ili u određenoj akademskoj oblasti “.
Ukratko, darovitost je svaka sposobnost djece koja prevazilazi očekivanja u pogledu njihovog uzrasta. Istovremeno, darovita djeca imaju više specifičnih ličnosti i ponašaju se na drugačiji način. Prema dr Barbari Klark, autoru knjige “Odrastanje nadarenih”, karakteristike darovitog djeteta uključuju:
- Kognitivne sposobnosti: čitanje, pisanje, kritičko razmišljanje, bogatstvo vokabulara, raznovrsnost u interesovanjima i drugo.
- Kreativne sposobnosti, kao što su pojačana intuicija, smisao za humor, fantaziranje i nezavisnost.
- Afektivne sposobnosti, kao što su empatija, samosvijest, traženje pravde, emocionalna dubina i još mnogo toga.
- Bihejvioralne sposobnosti, kao što su spontanost, visoka energija, naglašena radoznalost.
Obično će djeca manifestovati najmanje dvije od ovih sposobnosti u mladosti i nastaviće da razvijaju druge osobine kasnije u životu.
Prema knjizi “Vodič roditelja za nadarenu decu”, ovo su 23 indikacije darovitosti dece:
- Iznenađujuća opreznost, čak i u mladoj dobi.
- Brzo i efikasno učenje.
- Pamćenje stvari sa lakoćom.
- Korišćenje vokabulara naprednog za uzrast djeteta.
- Napredno poznavanje jezika, uključujući složene jezičke strukture, kao što su idiomi i metafore.
- Sposobnost rješavanja problema s lakoćom.
- Sposobnost da se nauči čitanje i pisanje još u predškolskoj ustanovi.
- Dubinska osjećanja i zrele reakcije.
- Naglašena osjećajnost.
- Razmišljanje na apstraktan i nekonvencionalan način.
- Posjedovanje osjećaja za pravdu i traženje iste.
- Interesovanje za društvena i politička pitanja.
- Razvijene sposobnosti koncentracije i pažnje.
- Lako usvajanje novih vještina.
- Pokazivanje interesovanja i znatiželje (postavljanje pitanja “Zašto?“)
- Raznovrsnost u interesovanjima.
- Zanimanje za svijet oko sebe.
- Eksperimentisanje i obavljanje stvari na svoj način, umjesto da se slede obrasci.
- Ideje koje su izvan običnog i tipičnog.
- Neobičan i specifičan smisao za humor.
- Sposobnost organizovanja društvenih događaja i detaljnih igara i scenarija.
- Pokazivanje znakova živahne mašte.
Stil.kurir.rs