Vozači koji prolaze zagrebačkim Laništem pokraj Kauflanda u vremenu od 8 do 16 sati mogu vidjeti kako automobil levitira u zraku.
Ko god bolje pogleda, vidjet će i metalne “ruke” koje drže auto u zraku. Ili, tačnije, na njegovom parkirnom mjestu.
Naime, ti automobili se nalaze na rotary parkingu, ekonomičnom parking sistemu koji umjesto da ide u širinu, ide u visinu. Auto ulazi u konstrukciju i sistem ga podiže u zrak kako bi to isto mjesto oslobodio za drugi automobil.
Tako na parkirnom mjestu koje inače zauzimaju dva automobila u isto vrijeme može biti parkirano čak osam vozila. Ovakva parkirna praksa je u posljednjih desetak godina uzela veliki zamah u Južnoj Koreji i Kini, gdje postoje takve instalacije s više od 20 parkirnih mjesta koje znaju biti velike kao i neki soliteri, a sada se ta instalacija može vidjeti i u Zagrebu. Hrvatski pandan rotary parkinga potpisuje kompanija EuroPark System.
Na tržištu su nešto više od godinu dana i specijalizirali su se za projektovanje i primjenu novih tehnologija parkiranja, prateći potrebe planiranja, regulacije i vođenja prometa u mirovanju. Imaju više od 20 godina inženjerskog iskustva u inovacijama i razvoju sistema za parkiranje, a ovo je projekt na kojemu su radili skoro svaki dan posljednjih godina u saradnji s fakultetima i kompanijama iz Hrvatske.
“Ideja nije nešto novo, jer ovakvi sistemi već postoje u zemljama Dalekog istoka i drugdje u Evropi. Ipak, 90 posto svih rotary parking sistema pripadaju upravo Južnokorejcima, tako da jako mali broj kompanija proizvodi vlastite. Upravo zato smo krenuli proučavati kako da poboljšamo postojeći sistem i tako se odvojimo od konkurencije – kaže Ivan Gudelj, glavni projektant.
I pronašli su. Njihov sistem proizvodi manje buke, troši manje električne energije, ima jaču statiku, a najveći benefit je izmjenična vodilica. Naime, postojeći sistemi imaju ograničeni vijek trajanja. Usled konstantnog korišćenja doći će do oštećenja na vodilicama koje vode lanac koji okreće platforme s automobilima, zbog čega se nakon 20 godina može cijela instalacija zamjeniti novom. Njihova verzija ima mogućnost izmjene vodilice, čime se uvelike povećava dugotrajnost same konstrukcije.
“Prvo nisam bio siguran je li to moguće, jer sam pretpostavio da je to neka logična stvar koju bi svako primjetio i već isprobao. Ipak, nakon daljeg proučavanja sam shvatio da oni stvarno ne mogu mijenjati svoje vodilice. Izveli smo nekoliko simulacija i uspjeli smo pronaći onaj segment koji će nas odvojiti od ostalih”, veli Gudelj.
Njihovi rotacijski parkinzi ujedno imaju i krov, a i putem simulacija se pokazalo kako su puno otporniji na nepovoljne vremenske uvjete. Recimo, njihova instalacija se bez problema može postaviti u Dubrovniku i u slučaju naleta jake bure ona će ostati na mjestu.
https://www.youtube.com/watch?v=o9uC8fzFitA
Iako ideju imaju već duži niz godina, u 365 dana su uspjeli doći do gotovog prototipa koji sada stoji na zagrebačkom Laništu. Za sada ga koriste samo zaposleni kompanije, a prototip im služi kao ogledni primjerak za sve zainteresovane klijente.
Izvor: Avaz