U sklopu programa obilježavanja 100 godina od rođenja Ingmara Bergmana, jednog od najvećih filmskih umjetnika svih vremena, sinoć je u sarajevskom kinu Meeting Point upriličeno predavanje o temi “Bergman i rodni identitet”.
Predavanje je održano u sklopu četverodnevnog programa, koji će trajati od 1. do 4. novembra, posvećenog velikom švedskom filmskom i pozorišnom reditelju i scenaristi, a što je organizirala Ambasada Kraljevine Švedske u Bosni i Hercegovini u saradnji sa Švedskim institutom te sarajevskim Obala Art Centrom i kinom Meeting point.
Sudionike skupa, kojim je otvoren svojevrsni hommage jednom od najutjecajnijih reditelja modernog doba, pozdravio je ambasador Kraljevine Švedske u Bosni i Hercegovini Anders Hagelberg, istaknuvši kako je malo Šveđana koji su ostavili traga na međunarodnoj sceni kao što je to Bergman učinio, a o čemu zorno svjedoči njegov izuzetan utjecaj na filmsko stvaralaštvo na evropskom i međunarodnom planu.
“Bergmanovi fimovi su snažno vezani za Švedsku i on je svojim filmovima gradio imidž Švedske na međunarodnoj sceni”, kazao je, između ostalog, ambasador Hagelberg, izražavajući dobrodošlicu publici/poklonicima umjetnosti, najneposrednije zainteresiranim za ličnost i djelo tog proslavljenog sineaste.
O Bergmanovom bogatom stvaralačkom opusu, s fokusom na upečatljivo prisustvo snažnih i precizno “razrađenih” ženskih likova, govorila je švedska novinarka Anna Hakansson.
Elaborirajući nesvakidašnje umjetničko postignuće tog proslavljenog protagoniste “sedme umjetnosti”, Hakansson se u sklopu teme “Bergman i rodni identitet” dotakla njegovog kreiranja likova promjenjljivih identiteta, koji ne prevazilaze samo tradicionalne granice između spolova, nego i one između života i smrti i između stvarnosti i fikcije.
Istaknula je, istovremeno, važnost ženskih karaktera/protagonista u Bergmanovim filmovima, kojima on dodjeljuje centralne uloge, baveći se egzistencijalnim temama – postojanjem Boga, porodicom, unutarporodičnim i odnosima između žene i muškarca, uključujući i disfunkcionalne muško-ženske odnose, a u širem kontekstu i odnose između umjetnika i normativnog okruženja (društva) u kojem on djeluje.
Dodala je da se radi o univerzalnim, bezvremenim temama što karakteriziraju/okupiraju njegov cjelokupni stvaralački opus, svjedočeći ljudskost u njenim različitim dimenzijama.
Fokusirajući se na temeljne odrednice Bergmanovog angažmana, Hakansson navodi kako on, zapravo “nastoji ispričati priče o ljudskoj duši, pomažući nam da razumijemo ljudsku prirodu, uključujući njenu i dobru i lošu stranu”.
“On nam pomaže da shvatimo tu kompleksnu materiju kako bi na kraju stekli bolje razumijevanje samih sebe”, kazala je ova vrsna poznavateljka Bergmanove ličnosti i djela, aludirajući na spoznajni aspekt njegovog snažnog umjetničkog angažmana.
Publika je sinoć bila u prilici prisustvovati i projekciji Bergmanovog igranog filma “Ljeto sa Monikom” (1953), a danas i subotu slijede projekcije filmova “Persona” (1966) i “Jesenja sonata” (1978), dok je za nedjelju planirana projekcija dokumentarnog filma Marie Nyrerod “Bergmanov otok” (2006).
Istovremeno, posjetitelji su u foajeu kina Meeting Point bili u prilici informirati se o životu i radu Ingmara Bergmana putem fotografija, tekstova i dijagrama vezanih za njegov obimni kreativni opus, koji pored filmova i pozorišnih predstava obuhvata i oko 300 pisanih djela, a upriličena je i interaktivna filmska instalacija koja predstavlja život i rad Bergmana kroz 32 rijetko viđena video isječka.
Ulaz je slobodan i svi filmovi su titlovani na engleski i BHS jezik, a projekcije počinju u 20 sati.
Ingmar Bergman rođen je u Uppsali 14. jula 1918. godine, a preminuo je na otoku Faro 30. jula 2007. godine. Bio je aktivan duže od 60 godina, tokom kojih je režirao 62 filma, od kojih je većinu napisao, te više od 170 pozorišnih komada. Neki od njegovih međunarodno najpoznatijih glumaca su Liv Ullmann i Max von Sydow. Većina njegovih filmova je smještena u krajolike njegove rodne Švedske. Teme su uglavnom sumornost, bolest, izdaja i ludilo. Zajedno s Federicom Fellinijem smatra se jednim od najpoštovanijih i najutjecajnijih reditelja dvadesetog stoljeća.
Klix.ba