BiznisTehnologija

Ovi logoi su uzburkali javnost, a evo koje lekcije možete naučiti od njih




Jedna od ključnih promjena koju su donijelii društveni mediji i koja je umnogome uticala na brendiranje jeste to što je svakome data sloboda da javno kritikuje. Tako su mnogi od najkontroverznijih brendova u posljednjih nekoliko godina morali da se izbore sa olujom mržnje prije nego što su zapravo izašli na vidjelo – a u nekim slučajevima logotipi zbog kritika uopšte nisu ni pušteni u širu javnost.

Ponekad, kada ljudi vide kako se logo uklapa u cijeli kontekst brendiranja, dešava se da se mržnja pretvara u ljubav. Ponekad baš oni logoi koje su u početku svi mrzili postaju najbolji logotipi na svijetu.

Predstavljamo vam neke od tih „omraženih“ logotipa i vrijednih lekcija o brendiranju.

London 2012

Jedno je sigurno: Volf Olinsov smjeli prijedlog logoa za Olimpijske igre u Londonu 2012. privukao je mnogo pažnje.

Kritike su se razlikovale – neki su smatrali da je nečitljiv i nejasan, a oni najekstremniji su tvrdili da ih podsjeća na junakinju Simpsonovih Lisu Simpson u seksualnom činu.

Stvari su postale ozbiljne i politizovane kada je iranski olimpijski tim insistirao na tome da u logou piše „Zion”, a neki su čak tvrdili da podsjeća na kukasti krst. Stvari su se još mnogo više pogoršale kada su svijetle, treperave boje u promotivnom filmu izazvale epileptične napade kod pojednih gledalaca.

Kada su olimpijske igre napokon počele, i kada je publika mogla da vidi brend u kontekstu najrazličitijeg niza aplikacija, pažnja se pomjerila na slavno ljeto sporta u glavnom gradu Velike Britanije. I u moru dosadnih, monotonih logotipa olimpijskih igara koji se ne pamte, čiji su dizajneri uglavnom igrali na sigurno, većina ljudi širom svijeta sigurno i sada može odmah da se sjeti logotipa za Olimpijske igre u Londonu 2012.

Koju lekciju možete da naučite?

„Raditi nešto novo, drugačije i do sada neviđeno može da bude teško i izazovno, ali će vam sigurno donijeti mnogo pažnje i ljudi će primjetiti vaš  rad. Ne uvijek iz pravih razloga, ali ponekad je bolje da budete hrabri i drugačiji – i da istrpite da neki ljudi mrze vaš rad – nego da on izblijedi i ode u zaborav. Tako se događaju inovacije“, kaže Nik Karson, kopirajter, bloger i bivši urednik časopisa „Computer Arts“.

 

GAP

Gapov katastrofalan pokušaj da sprovede „minimalističku revoluciju“ sa slovima iz porodice helvetika i malim kvadratom izazvao je tako sveobuhvatnu oluju negativnih komentara da je čitav projekat povučen nakon manje od jedne sedmice.

Umjesto njihovog ikoničnog plavog kvadrata sa visokim, svedenim serifnim fontom, američki odjevni gigant tada je pokušavao da se uklopi u savremene trendove uz nešto što je već mnogo puta viđeno. Internetom su odmah počele da kruže šale, ismijavali su ih i upoređivali taj njihov smjeli logo sa drugim logotipima.

Šta može da se nauči iz ovog debakla?

„Prvo, nemojte nikada odbacivati naslijeđe brenda da biste pokušali da prihvatite novi trend – ali možda najvažnije, treba da znate kada ste pogriješili i priznate poraz“, kaže Karson.

 

USA Today

Pomenuti Volf Olins još jednom je izazvao brojne polemike sa rebrendiranjem poznate američke medijske kuće Ju-Es-Ej tudej (USA Today). USA Today je od svog lansiranja osamdesetih godina, zajedno sa znatno starijim medijskim kućama, listovima Vol strit džornalom (Wall Street Journal) i Njujork tajmsom (New York Times),  postao jedna od najšire zastupljenih medijskih kuća u Sjedinjenim Državama.

Osnova rebrendiranja je bio jednostavan vizuelni sistem, zasnovan na velikom plavom krugu  koji je zapravo bio minimalistička verzija prethodnog logoa koji je bio globus. Uz krug stoji ime brenda u fontu Futura, ispisano velikim slovima. Nažalost, na prvi pogled, za neke je rješenje bilo suviše jednostavno. Počele su da kruže tirade o zloupotrebi, a Olinsa su optuživali da je kreirao pojednostavljen, nepamtljiv logo, koji je čak i uvreda za čitalačku inteligenciju.

Međutim, ovo rješenje je pružalo mnogo više i značenja i potencijala nego što su prvi posmatrači vidjeli. Osim što je logo bio čist i jednostavan, bio je i nevjerovatno svestran – krug djeluje kao „kontejner“ za sadržaj, a šema boja jasno odvaja različite dijelove novina. Dakle, logo funkcioniše veoma efikasno.

Lekcija?

„Kada postoji složeniji sistem identiteta koji treba posmatrati u kontekstu, zanemarite početni talas kritike i vjerujte u ono što radite“, kaže Karson.

 

BP

Najstariji primjer na ovoj listi datira iz 2000. godine. Na mnogo načina, ovaj logo je preteča javne senzacije i kritike visokoprofilnih brendova.

Njegova objava je bila nevjerovatna katastrofa u odnosima firme s javnošću. Pokušavajući da se uklopi u tadašnji trend „čuvajmo okolinu“ i da poveća svoj ugled, naftni gigant Britiš petroleum (British Petroleum) je unajmio poznatu aganciju „Landor“ da zamjeni njihov imperijalistički zeleno-žuti štit nježnim geometrijskim cvijetom.

Slova BP, koja su nekada bila dominantna u logou, u novom rješenju postala su mala i lebde iznad cvijeta, sa novim sloganom: „Beyond Petroleum“ (više od nafte). S obzirom na to da ih je rebrendiranje i globalna promocija koštala desetine miliona dolara, ekolozi su naglasili da je British petroleum potrošio mnogo više na svoj novi logo nego na ulaganja u obnovljive izvore energije.

Subverzivni dizajneri pretvorili su logotip u mim, zajedno sa kornjačama i morskim pticama koje su prekrivene naftom podsjećajući tako do kojih je sve ekoloških katastrofa dovela ova kompanija.

Lekcija, koju su mnoge kompanije naučile na teži način tokom godina, glasi da ne možete da rješavate suštinske probleme kroz promjenu logoa i dizajna i očekujete od ljudi da promjene svoja mišljenja – autentičnost je važna, ali da bi se kompanija rebrendirala i na ideološkom nivou potrebno je da se napravi mnogo veća organizaciona promjena“, kaže Karson.

Ako želite da savladate sve vještine koje su vam potrebne da biste počeli da se bavite kreiranjem logoa, brendiranjem i grafičkim dizajnom, sve to je danas moguće da postignete i putem specijalizovanih edukativnih programa koji su dostupni i kod nas. Više o provjerenoj obuci u trajanju od jedne godine saznajte na ovom linku.

 

Tag: savjeti, logo, logotip, dizajner, dizajn, grafički dizajn, brendiranje



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button