BiHZanimljivosti i zabava

Nezaposlenost u fokusu: FBiH Radi na zakonu o pravima na naknade




Zakon o posredovanju u zapošljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih osoba reformski je zakon koji nije mijenjan od njegovog donošenja, a donesen je uz intervenciju tadašnjeg visokog predstavnika za BiH.

Prednacrt zakona donosi, između ostalog, nova rješenja u kontekstu perioda koji se uzimaju u obzir kod odobravanja prava na nakanadu za nezaposlene.

Naime, ranijim propisom periodi koji su se uzimali u obzir za ostvarivanje prava na naknadu su bili dugi, tako naprimjer, osoba koja je radila jednu godinu i osoba koja je radila pet godina su imale jednaka prava na naknadu, odnosno pravo je podrazumjevalo tri mjeseca naknade u iznosu od 40 posto prosječne neto plaće.

I u Prednacrtu Zakona o posredovanju u zapošljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih osoba, čiji je obrađivač Federalno ministarstvo rada i socijalne politike, u dijelu koji se odnosi na visinu novčane naknade, ostalo se pri postojećem zakonskom rješenju, tačnije propisano je visinu novčane naknade čini 40% prosječne neto plaće isplaćene u Federaciji u posljednja tri mjeseca prije prestanka radnog odnosa nezaposlene osobe, koju objavljuje Federalni zavod za statistiku, ali su gore spomenuti periodi pravednije razdijeljeni.

Stopa nezaposlenosti u Bosni i Hercegovini 30,7 posto | Ekonomija Vijesti | Al Jazeera
Stopa nezaposlenosti u Bosni i Hercegovini 30,7 posto | Al Jazeera

Tako se se predviđa spuštanje najniže granice za ostvarivanje naknade sa godinu na osam mjeseci, a umjesto dosadašnjeg perioda od 1 do 5 godina, spuštena je granica na period od jedne do tri godine, od tri do pet i redom kako slijedi:

  • dva mjeseca ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela najmanje 8 mjeseci;
  • tri mjeseca ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od osam mjeseci do jedne godine;
  • četiri mjeseca ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od jedne godine do tri godine;
  • pet mjeseci ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od tri do pet godina;
  • šest mjeseci ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od pet do 10 godina;
  • osam mjeseci ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od 10 do 15 godina;
  • 10 mjeseci ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od 15 do 20 godina;
  • 12 mjeseci ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od 20 do 25 godina;
  • 15 mjeseci ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika odnosno provela od 25 do 30 godina;
  • 18 mjeseci ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela od 30 do 35 godina;
  • 24 mjeseca ako je na radu u statusu osiguranika, odnosno zaposlenika provela više od 35 godina.

Također, novina je i da pravo na novčanu naknadu za nezaposlene osobe imaju osobe koje imaju više od 35 godina staža, odnosno one osobe kojima do ostvarenja prava na penziju nedostaju tri godine penzijskog i invalidskog osiguranja ili godina života.

Planirana novina je i u slučaju ostvarivanja prava na novčanu naknadu u skladu sa programom mjera za socijalno zbrinjavanje zaposlenika koji u procesu stečaja, likvidacije, restruktuiranja i privatizacije ostaju bez posla.

“Iako se o javnosti pojavila informacija da se povećava naknada za nezaposlene shodno Prednacrtu ovog zakona, takva informacija nema utemeljenje u tekstu Prednacrta, niti smo mi takvu informaciju plasirali u javnost. Postojali su upiti da li je došlo do povećanja naknada za nezaposlene i možda je ta informacija dovela do zabune. Naime, shodno rastu prosječne plaće u FBiH raste i naknada za nezaposlene jer je naknada vezana za prosječnu plaću, što će reći da svakim povećanjem prosječnih plaća u FBiH srazmjerno raste i naknada za nezaposlene”, naveli su za Klix.ba iz resornog ministarstva.

 

Kažu da reformska, suštinska izmjena u Prednacrtu ovog Zakona u odnosu na važeći Zakon o posredovanju u zapošljavanju jeste prijedlog izmještanja zdravstvenog osiguranja iz službi za zapošljavanje u zavode zdravstvenog osiguranja što će zahtjevati jedan ozbiljniji interresorni pristup, odnosno izmjene i dopune propisa iz oblasti zdravstva i finansija.

Ukoliko ova izmjena naiđe na razumijevanje to bi otvorilo mogućnosti novog vođenja evidencija nezaposlenih i razvrstavanje na evidencije aktivnih i pasivnih tražilaca posla što bi umnogome unaprijedilo samo posredovanje Zavoda i službi za zapošljavanje, odnosno povezivanje poslodavaca sa potencijlanim radnicima putem naših službi za zapošljvanje, a i bolji pregled stvarne slike nezaposlenih u Federaciji Bosne i Hercegovine.

To bi svakako, uz Strategiju zapošljavanja u FBiH omogućilo i bolje i svrsishodnije tragetiranje i kreiranje usmjerenih politika i mjera zapošljavanja.

Izvor
klix.ba

Možda će Vas zanimati i:

Back to top button