TehnologijaValter Tuzlanski

‘Nemogući’ nizozemski solarni automobil tvrtke Lightyear sada silazi s proizvodne trake u Finskoj




Svi u industriji protivili su se tom planu, no nizozemska je tvrtka ustrajala i sada se Lightyear 0 proizvodi u tvornici finskog Valmet Automotivea.

Lex Hoefsloot na trenutak zašuti kad ga se upita što mu ovaj dan znači. Suosnivač i izvršni direktor Lightyeara upravo je u Finskoj dao zeleno svjetlo za proizvodnju solarnog automobila koji su on i njegov tim razvijali posljednjih šest godina: Lightyear 0.

Nemoguće je ove srijede postalo stvarnost: grupa bivših studenata Tehnološkog sveučilišta u Eindhovenu, koji su se svojedobno utrkivali sa solarnim automobilom, napravili su luksuzni osobni automobil koji veliki dio vremena može voziti na suncu zahvaljujući solarnim pločama na krov i poklopac motora. Automobil koji će se sada proizvoditi u ovoj tvornici u gradu Uusikaupunki.

Svi koji za to znaju savjetovali su protiv plana. Tehnički neizvedivo i inače preskupo, smatrali su mnogi stručnjaci. Ne počinji.

Proizvodnja

Hoefsloot i njegovi partneri su započeli. Prije nekoliko godina predstavili su svoj prvi prototip, voznu verziju onoga što je do tada u najboljem slučaju bila dobra ideja. Lijepo napravljeno, bila je presuda, ali pokušajte to staviti u proizvodnju.

U Lightyearu su opet slegnuli ramenima, nastavili razvoj, skupljali novac i tražili tvornicu koja bi mogla proizvesti prvu seriju. To je postao Valmet Automotive, finski proizvođač koji je počeo proizvoditi Saab 96 1968. godine, a zatim ga proizvodio za Mercedes-Benz i Porsche, među ostalima. I gdje Lightyear 0 sada silazi s proizvodne trake.

Gle kako blista, prvi poludovršeni primjerak kojemu je mehanika još pomalo nepoznata. Pod povoljnim vremenskim uvjetima može prijeći 1000 kilometara prije nego što mora otići do stanice za punjenje. Nijedan e-auto nije ni blizu.

Taj veliki domet nije bio glavni cilj. Ideja je uglavnom bila razviti automobil koji vrlo ekonomično koristi energiju i dio nje sam proizvodi. Tako da mora manje ići do stanice za punjenje i time manje opterećuje električnu mrežu od ostalih e-automobila. A nema ni emisije CO2.

Da bi automobil bio učinkovit, sve je trebalo smanjiti, inženjeri su znali. Manja težina. Manji otpor kotrljanja. Manji otpor zraka. Ovo ‘reduciranje’ je dovedeno do krajnosti. Uzmi motore. Plosnate su i uklopljene u četiri oboda. Kao rezultat toga, nisu potrebna pogonska vratila i gubi se manje energije. Budući da su motori skriveni u rubu, gotovo da ne stvaraju dodatni otpor zraka. Felge su izvana obložene plastičnom pločom. Ušteda još 2 posto.

Ustupci

Roel Grooten dolazi na scenu u ovoj potrazi za učinkovitošću, koji se možda najbolje može opisati kao šef razmatranja u Lightyearu. Grooten ukazuje na ovjes. Morao se postaviti visoko u karoseriji, kako bi manje hvatao vjetar. Ali zbog toga su i sile koje na njega djeluju veće. Dakle, materijal mora biti teži, što znači dodatnu težinu, a time i dodatnu potrošnju.

Energetska bilanca ovog rješenja pokazala se povoljnom, prema nebrojenim računalnim simulacijama, kaže Grooten, pa je odabrano ovo rješenje.

Još jedna stvar: automobil je dugačak pet metara i pet centimetara. “Baš kako treba”, kaže Grooten. Pet centimetara kraće učinilo bi oblik kapljice manje idealnim: veća potrošnja. Pet centimetara dulje dodatno bi smanjilo otpor zraka, ali tada bi se težina povećala zbog dodatnog materijala – a to bi ponovno povećalo potrošnju. Pet metara pet pokazalo se kao zlatna sredina.

Ovako su inženjeri godinama petljali: dodaj malo ovdje, oduzmi malo tamo. Konačni rezultat: ‘0’ teži 1,575 kilograma. Usporedite to s e-automobilom slične dužine, koji brzo prelazi granicu od dvije tone.

Uživati

Najučinkovitiji proizvodni automobil na svijetu sada stoji u jarko osvijetljenoj tvorničkoj hali. Stanari to ne bi trebali previše primijetiti. Moraju moći voziti Lightyear kao bilo koji drugi automobil. Jedina je razlika što rjeđe moraju odlaziti na punionicu.

Barem kad sunce sja. ‘Finska je prilično neobično mjesto za predstavljanje’, ceri se Hoefsloot. Pogotovo ove sive srijede, s tek nekoliko sati dnevnog svjetla. S druge strane: ‘Ako radi ovdje, radi svugdje.’

Uskoro će ovdje izlaziti jedan automobil tjedno. U drugom kvartalu iduće godine proizvodnja bi se trebala povećati na pet. Tvrtka ih je sada prodala 150. Nije puno, ali i to je zbog cijene od 250 tisuća eura.

0 je namijenjen odabranoj skupini bogatih kupaca. Za nekoliko godina trebao bi se pojaviti Lightyear 2, koji bi trebao biti pristupačniji i moći se graditi u masovnim brojevima.

Hoefsloot već zna da će povećanje proizvodnje biti barem jednako teško kao i prvi dio putovanja. Ali to će uskoro vidjeti. Uživajmo prvo u ovom trenutku, za koji su mnogi mislili da se nikada neće dostići. A onda je najbolje malo stati.



Back to top button