BiH

Javne nabavke u BiH: Najlošiju ocjenu dobili Putevi Republike Spske, Šume Republike Srpske, Grad Banja Luka…










Nepoštovanje zakona i procedura prilikom nabavki roba i usluga, ignorisanje preporuka revizora i drugih regulatornih tijela, neprocesuiranje odgovornih,  te bahatost koja u čak 60 posto javnih institucija u BiH iz godine u godinu postaje sve otvorenija, riječi koje bi ukrratko mogle opisati nalaze  monitoringa javnih nabavki koji su danas predstavljeni u Banjaluci.

JP Putevi Republike Spske – Banja Luka, JP šumarstva Šume Republike Srpske, te Grad Banja Luka su od 173 ugovorna organa i 1566 aktuelnih postupaka javnih nabavki  dobili najlošije ocjene. 

U JP Putevima RS ima zaista bezbroj primjera loše prakse, ali osvrnućemo se na ovaj najznačaniji  a to je da je ovdje evidentno potpuno odsustvo namjere da javna tijela zaštite javni interes. Potpisuju se milionski  ugovori bez bankarskih garancija, što izvođačima radova daje mogućnost da radove izvrše lošije ili da povećaju cijenu, takođe potpuno je  evidentno odsustvo kontrole implementacije ugovora, a ujedno se se rade i uredno plaćaju i poslovi koji nisu dogovoreni ugovorom“, istakao je Bojan Kovačević iz Razvojne agencija Eda Banja Luka dodajući da je drugoplasirani na ovom neslavnom popisu JP Šume Republike Srpske. Kao jedan od “duhovitijih” primjera naveo je da se nabavka službenih vozila u ovom preduzeću objavljuje na Nes radju ili oglasnoj tabli preduzeća, ali ne i u Službenom glasniku gdje bi bio dostupan svim zainteresovanima.

Danas su u Banjaluci kao česti primjeri netransparentne nabavke navedeni i tenderi za nabavku službenih vozila, gdje je primjećeno da se često u potpunosti prepisuje specifikacija, pa tako u opis uklapa samo, primjera radi, novi “Hyundai.

Inače korištenje opisa iz kataloga proizvoda jednog proizvođača zabranjeno je Zakonom o javnim nabavkama u BiH, i objašnjeno u brojnim izvještajima revizora.

Osim ako nije opravdano predmetom nabavke, u tehničkoj specifikaciji ne smije se uputiti na određenog proizvođača, na porijeklo ili na poseban postupak, na marke, patente, tipove ili određeno porijeklo, ako bi se time pogodovalo ili bi se isključili određeni privredni subjekti ili određeni proizvodi”, piše u Zakonu o javnim nabavkama BiH.

Aleksandra Martinović iz TI BiH, između ostalog je govorila o pravovremenom planiranju procesa javnih nabavki, te istakla kako je Grad Banjaluka, među analiziranima, šampion u lošem planiranju. Naime ova institucija je za manje od šest mjeseci čak 13 puta mijenjala plan javnih nabavki.

Nabavke koje su provođene od strane JP Autoputevi Republike Srpske i Vlada Brčko Distrikta istaknute su kao primjeri dobre prakse.

Kroz javne nabavke dolazi do transfera značajne sume novca iz javnog u privatni sektor i ovi postupci su izuzetno podložni korupciji i različitim zloupotrebama . Kao primjer može služiti podatak da se tokom jedne godine putem javnih nabavki potroši  1.5 milijardi KM, a već naredne, izborne godine, taj iznos je 3,8 milijardi”, istakao je Mervan Miraščija iz Fonda otvoreno društvo BiH. On je dodao da je cilj projekta monitoringa dokumentovati, na relevantnom uzorku, različite oblike kršenja Zakona o javnim nabavkama, kako bi se stvorio snažan osnov za zagovaranje pune transparentnosti postupaka javnih nabavki.

Mionitioring je vršen od od aprila do septembra 2017. godine od strane Fonda otvoreno društvo BiH, Razvojne agencije Eda Banja Luka, Transparency Internationala BiH,  Centra za istraživačko novinarstvo BiH i UG „Tender“ Banja Luka.



Možda će Vas zanimati i:

Back to top button