KulturaU fokusu

INTERVJU/MILOMIR KOVAČEVIĆ ŠTRAŠNI: Da bi zaradio za svoj prvi aparat čitavo ljeto sam skupljao gljive i ljekovito lišće







Sarajevski velikan fotografije, Milomir Kovačević Strašni je fotograf svjetskog glasa. Svojim dolaskom u Tuzlu sa ciljem prezentovanja sopstvenih radova, naša publika sigurno treba da bude počastvovana. U sklopu festivala Kaleidoskop izložba će biti upriličena večeras od 20 časova u Domu mladih i tu će biti izložene fotografije koje je “oko sokolovo hvatalo” tokom prethodnih festivala Kaleidoskopa.

Kada sam došla na razgovor, druželjubiv i tih čovjek pripremao je svoje radove za današnju izložbu. Iako u žurbi odvojio je svoje vrijeme da porazgovaramo.

Fotografijom se počeo baviti sa 17 godina u Univerzitetskom foto-klubu Cedus, a od samog početka njegov opus posvećen je životu na ulicama, kao i kulturnim događanjima u Sarajevu. Imao je priliku raditi sa mnogim poznatim zvijezdama naših prostora, ali kako kaže nema osobe koja se isticala kao “teška za radit”, iako smatram da je naš Strašni previše ljubazan da bi otkrio nešto tako.

Na pitanje šta za njega predstavlja Tuzla i sam festival Kaleidoskop, Strašni odgovara:

“Tuzlu vidim kao jednu sigurnu destinaciju gdje ću se fino provesti, odmoriti i sresti drage ljude. Mjesto gdje ću ohanuti od sarajevske i pariške halabuke i doći da slušam odličnu muziku, jer također moram reći da se Kaleidoskop zasigurno može porediti sa mnogim svjetskim festivalima, čak je po meni i bolji jer je raja dosta slobodnija i opuštenija. Kada vidite same fotografije tačno se vidi kakva atmosfera vlada, jer fotografijom ništa ne možete sakriti. Pošto u Parizu ne idem tako često na koncerte, tako da mi ovih par dana u Tuzli dođe kao praznik, kako za uši i slikanje tako i za dušu”, rekao je za Kameleon.

Kome se to raduje od mnogobrojnih izvođača koji će i ove godine upotpuniti bogat program Kaleidoskop festivala ali i neke od prethodnih, Milomir Kovačević Strašni nam je rekao:

“Danas dolazi Jevđa (Kultur Shock) koji mi je jako drag, dosta se viđamo i u Parizu ali mi je drago da ga vidim na sceni, s njim sam dosta radio i prije rata, kao i njihov prvi album. Tu je i Dubioza Kolektiv, Skroz, Električni orgazam, Psihomodo pop, Koja, čak i Van Gogh  i mnogi drugi koje je teško nabrojati. To su sve ljudi za koje ja mogu reći da su mi prijatelji i koje rado volim da slušam ali i fotografišem. Međutim mogu da kažem da mi je festival pomogao da otkrijem i druge izvođače za koje nisam ranije znao kao što je Hladno pivo i Nula plus. Zanimljivo mi je što mnogi daju sebe na nastupima i zaista ne štede na energiji. Za mlade fotografe sigurno mogu da kažem da je Kaleidoskop pravo mjesto gdje se uči fotografija, mnogima može da bude izazov, meni zna biti, a kamoli omladini”, ističe Milomir Kovačević Strašni.

Nešto što je svakako zanimljivo je i to da Milomir Kovačević Strašni po prvi put radi izložbu gdje su fotografije u boji, inače je dobro poznat po svojim crno-bijelim fotografijama. Zbog čega se odlučio na takvu promjenu Milomir kaže:

“Mnogi moji prijatelji iz Sarajeva su me kritikovali zašto odjednom takva promjena. Ja već dugi niz godina isključivo radim crno-bijele fotografije iz razloga što radim sam, razvijam i kontrolišem cijeli proces proizvodnje, tako da se na taj način najbolje izražavam. Sada sam to promjenio zbog samog vizuelnog doživljaja festivala, pošto su specifični reflektori, to je za moju standardnu fotografiju predstavljalo mali tehnički problem. Naravno, promjena svakome dobro dođe pa i meni, vjerujem da će se publici svidjeti i ovaj vid”, simpatično je prokomentarisao Milomir Kovačević Strašni.

Kao jedan veoma vrstan fotograf koji je u ovom poslu jubilarnih 40 godina, iza sebe kao i svaki umjetnik ima dosta uspona i padova, što je, kako kaže samo doprinijelo njegovom boljem radu i umjetničkom izričaju. Kako bi uporedio svoje početke i šta poručuje današnjoj omladini koja misli da je dovoljno imati “dobar” aparat i automatski postaješ profesionalni fotograf, Milomir Kovačević kaže:

“Ja sam morao raditi cijelo ljeto, skupljati gljive i ljekovito lišće ne bi li zaradio za svoj prvi aparat, pa tek poslije nakon dosta rada sam kupio i svoj prvi Nikon aparat. Danas tehnologija koliko pomaže toliko i odmaže fotografu, jer ljudi olako shvaćaju, misle ako vide na ekranu fotkicu da je to uredu, no fotografija je mnogo više od toga. Treba se mnogo više posvetiti i obrazovati, edukacija treba da bude  konstantna,  kako u vizuelnom tako i tehničkom pogledu. Sreća je što jednim klikom dođete do željene informacije, dok je u moje vrijeme kada sam ja počinjao bilo mnogo teže. Tu se bukvalno može iskoristiti termin “Krv, znoj i suze” ali se na kraju isplatilo”.

Kovačević je fotograf kontradikcije. Početkom 1992. godine on izbliza prati sve ono po čemu će Sarajevo tragično postati poznato u cijelom svijetu. Njegove fotografije se drastično razlikuju od ostalih kolega iz razloga jer je on bilježio život i otpor tom teškom vremenu, dok su ostali bilježili smrt, on je bilježio život. Kako je bilo fotografisati u tom periodu, i da li je bio svjestan kakve će reakcije izazvati njegove fotografije?

“Fotografisao sam cijeli rat, nije bilo lako. To je period kojeg ću pamtiti cijeli svoj život. Radio sam samostalno, nisam prihvatao ponude stranih agencija. Sjećam se izložbi iz tog vremena u ratnom Sarajevu kada su samo svijeće obasjavale moje fotografije, te kada je zadnja svijeća završila, završila bi se i zložba”, rekao nam je za kraj Milomir Kovačević Strašni.

Naglašavamo, večeras će svoju izložbu fotografija koje je Milomir Kovačević Strašni zabilježio tokom prethodnih Kaleidoskop festivala, biti upriličena u Domu mladih sa početkom u 20 časova. Dođite da se ugodno družimo sa divnim umjetnikom.

Možda će Vas zanimati i:

Back to top button