Dok iz Tuzle svakog dana čarter-letovima putnici iz BiH lete diljem Evrope, iz Banje Luke dnevno saobraća samo jedna linija, na relaciji za Beograd.
Osim jednog leta dnevno Air Srbije na relaciji Banja Luka – Beograd, banjalučki aerodrom služi isključivo da s njega polijeće i na njega slijeće avion Vlade RS-a, koji koristi entitetski predsjednik Milorad Dodik. I tako godinama. Osim što se ta jedina aviolinija mijenja ovisno o tome ima li u entitetskom budžetu novca za subvencioniranje polupraznih aviona, kao što je to bilo u slučaju letova za potpuno neinteresantne i putnicima neisplative linije u Njemačkoj ili Austriji.
Nada je u Turskoj
Ni dva miliona KM godišnje, s koliko Ministarstvo saobraćaja i veza subvencionira Aerodrom, on ne može doseći u svom poslovanju kako bi došao na pozitivnu nulu, pa je uprava JP Aerodromi RS-a odlučila da se kod Investiciono-razvojne banke (IRB) Srpske zaduži za sedam miliona maraka.
– Mi vrlo ozbiljno planiramo da razvijamo oblast kargo-saobraćaja i u tom pravcu ćemo ići sa ulaganjima. To je, naravno, jedan od dijelova plana. Postoji i potreba za proširenjem putničkih kapaciteta, postoji potreba za dodatnom opremom, uređajima, kazao je Miroslav Janjić, direktor preduzeća Aerodromi RS-a.
Cilj im je, rekao je Janjić, ponovo vratiti kargo-prevoz izvoza mesa iz BiH u Tursku, te se novac od kredita planira uložiti u izgradnju hladnjača i dodatne opreme, neophodne za to. Aerodromi RS-a za manje od godinu na prevozu mesa u Tursku zaradili su milion maraka. Zato se svim silama trude da meso za Tursku ponovo počne da leti iz Banje Luke.
Poručuju pritom da ”Tuzli kargo nije toliko potreban”. Svoje poslovanje, ističu, Aerodrom u Tuzli gradi na čarter-letovima, koji im se itekako isplate. Za tri dana dobiće let za London, a trenutno imaju linije koje saobraćaju u sedam zemalja.
– Oni pregovaraju sa Wizz Airom. Nisu zatvorena vrata za pregovore sa Wizz Airom, koji vozi iz Tuzle. Troškovi čarter-letova su za samo preduzeće Aerodromi RS-a puno viši nego redovne linije. I zbog toga je možda mala zadrška oko uvođenja čarter-letova, navela Vesna Vožni, pomoćnica ministra saobraćaja i veza RS-a.
Problem je, pojasnila je Vožni, što ta kompanija traži da svaki dan 70 posto kapaciteta u avionu bude popunjeno, a u RS-u nisu sigurni da bi to mogli ispoštovati. Nakon novih ulaganja u obnovu aerodromske infrastrukture, iz uprave je navedeno kako je cilj da Aerodrom Banja Luka obogati ponudu, možda i letovima za skandinavske zemlje, ali nije pojašnjeno kako, jer čarter-letovi za sada nisu opcija. O njima će, kažu, ponovo razmišljati, ako ne uspiju ponovo dobiti kargo-prevoz mesa za Tursku. No, bitno je navesti, a što je i Vožni potvrdila, da RS na to nema nikakvog utjecaja kao ni vlasti BiH, pošto Turska kao država kupac odlučuje koji će aerodrom koristiti.
Obećanja Rusije
Komentarišući izjave pomoćnice ministra, ekonomista Damir Miljević kaže da “ne može da shvati na bazi kojih procjena je utvrđeno da Aerodrom Banja Luka ne bi bio ekonomski isplativ za čarter-letove”. Dodaje da, bez sumnje, polovinu putnika koji čarter iz Tuzle koriste za letove u Skandinaviju dolazi sa sjeverozapada BiH i da im je banjalučki aerodrom mnogo bliži.
– Ali, hoću da podsjetim da je ova ista vlast prije šest godina odbila da potpiše petogodišnji ugovor s Rianairom bez ikakvog razumnog obrazloženja. Stoga me to navodi na samo jedan zaključak, da Aerodrom Banja Luka treba da ostane u funkciji jedino letova aviona Vlade RS-a koje koristi predsjednik Milorad Dodik, ističe Miljević.
Podsjećamo da je u jeku ovogodišnje predizborne kampanje iz Vlade RS-a najavljeno da će ruski investitori uložiti sedam miliona maraka u banjalučki aerodrom, što je bio rezultat posjete delegacije ruskih privrednika koji će ulagati u proširenje kapaciteta za kargo-prevoz, ali i poboljšanje uslova za putnike. Sve je, kao što se vidi, ostalo na obećanjima.
Izvor: oslobodjenje.ba