Suštinske promjene uvijek idu rame uz rame s odvažnošću i vizijom. Za onoga ko živi u prošlosti i skrštenih ruku čeka budućnost, promjene često mogu biti i kobne. Brojni su primjeri globalnih biznis lidera iz kojih lako vidimo da, ukoliko nisu uvijek korak ispred, nestaju sa poslovne scene. Možda i najdrastičniji primjer kako se sa vrha, “preko noći”, situacija promjenila je kompanija Nokia.
Svijet jednostavno nije mogao čekati da Finci svoje tradicionalne i glomazne mobilne telefone pretvore u brze, još pametnije uređaje. Kompanija je propustila svoju šansu, nisu se dovoljno brzo prilagodili tržištu, a android, a potom i iOS operativni sistemi su već zavladali. I to je bio kraj jedne ere.
Zanimljivu lekciju o nedostatku vizije svijetu je za nauk dao Blockbuster kada je odbio preuzeti Netflix. Ko je mogao i zamisliti te, sada davne, 2000, da se filmovi više neće uzimati u videotekama. Očigledno da neko jeste: Blockbuster je ostao u prošlosti, Netflix je danas streaming platforma broj 1 u svijetu.
No, ima i primjera kako su neke kompanije i nekoliko koraka ispred ostatka svijeta. Ili bolje reći osmijeha. Jeste li znali da se u restoranima brze hrane u Kini račun plaća upravo osmijehom? Zvuči kao informacija iz budućnosti, ali to je uveliko realnost.
Imamo i primjere da inovacije stižu i od onih od kojih to i ne očekujemo i kao primjer možemo navesti duhansku industriju za koju se do jučer praktično vjerovalo da je tradicionalna industrija bez posebne namjere da svoj poslovni model promijeni. Ali i to je zastarjelo uvjerenje jer najveća među njima, kompanija Philip Morris, dokazuje da je revolucija i mjenjanje industrije koja se 150 godina nije mjenjala, ne samo moguća nego i neizbježna. Naime, IQOS, uređaj koji zagrijava a ne sagorijeva duhan, napravljen je s namjerom da promijeni svijet, tako što će biti predvodnik poslovne vizije kompanije PMI – budućnosti bez duhanskog dima. A potvrda ovoga je i uvrštavanje na listu najinovativnijih kompanija „BIG Innovation Awards“ za 2020. godinu.
Iako obično tu nema mjesta za duhansku industriju, konsultanska kuća Business Intelligence Group prepoznala je inovativni pristup u transformaciji poslovanja i po prvi put kompaniju Philip Morris uvrstila u 100 najinovativnijih.
Po prvi put je i Američka agencija za hranu i ljekove (FDA) prošle godine jedan sistem za zagrijavanje duhana IQOS svrstala u kategoriju “duhanskih proizvoda modifikovanog rizika” (MRTP). Ko je prije nekoliko godina mogao pretpostaviti da će ova rigorozna institucija za bilo koji proizvod duhanske kompanije dozvoliti da se kaže da “umanjuje izoženost organizma štetnim i potencijalno štetnim materijama?” Samo vizionari koji znaju da je za uspjeh vrlo često potrebno udaljiti se od svoje prošlosti.
I dok ovih dana sve više potrošača u prodavnicu odlazi samo sa mobilnim telefonom i plaća račune uz pomoć aplikacije, kupovina u Amazon Go prodavnicama nekima može djelovati kao krađa, jer funkcioniše po principu – uđeš, uzmeš i izađeš. Amazonova kupovina je objedinila razne funkcije kupovina na klik, skeniranja QR kodova, integriranog plaćanja i prepoznavanja lica. I sasvim očekivano, ovaj poduhvat motivirao je velike prodajne lance poput Wallamarta da se pokrenu i promjene.
Zato je teško zamisliti kako će već iduće godine u ovo vrijeme potrošački svijet kakav danas poznajemo izgledati, ali je jasno da će biti formiran u korist potrošača i njihovih potreba.