BiHIzdvojeni članakZanimljivosti i zabava

Tvornica Automobila Sarajevo (TAS) – Legenda jugoslavenske autoindustrije




Tvornica Automobila Sarajevo ili skraćeno TAS bila je autoindustrija koja je proizvodila razna Volkswagenova vozila (Volkswagen Buba, Volkswagen Golf I, Volkswagen Golf II, Volkswagen Golf III, Jetta 1, Jetta 2 i drugi).

Tvornica Automobila Sarajevo, započela je svoju proizvodnju 1969. godine nakon sklapanja partnerstva sa slavnim proizvođačem automobila – Volkswagenom. Saradnja je počela montažom Volkswagen Bube, koja je bila prvi poznati model proizveden u ovoj fabrici. Tvornica se nalazila u Vogošći, a bila je 51% u vlasništvu UNIS-a, a 49% u vlasništvu VW-a.

Procvat uz legendarni Golf

Sredinom 1970-ih, TAS je doživjela procvat kada je počela proizvodnja modela Volkswagen Golf. U početku, Golf je sklopljen od dijelova koje je Volkswagen isporučivao u TAS, ali kasnije su se u proizvodnju uključile i druge fabrike u Jugoslaviji. Golf iz Vogošće je po kvalitetu bio izjednačen s onim iz Njemačke, što je doprinijelo uspješnosti proizvodnje.

Proizvodnja Golfa I u TAS-u je dostigla impresivne brojke, dosegnuvši 1977. godine 5.000 automobila godišnje, a kasnije i do 15.000 vozila godišnje. Ovaj model se u TAS-u proizvodio do 1985. godine, što je bilo dvije godine duže nego u Njemačkoj, što je dodatno obogatilo ovu uspješnu fabriku.

Golf 1 sa oznakom TAS-a

Golf II – Novi model, nova era

Nakon osam godina proizvodnje prve generacije “Golfa”, krajem 1985. godine počela je proizvodnja “Golfa 2”. Proizvodnja se ustalila na oko 25.000 vozila godišnje, a izvoz na osnovu kooperacije TAS-a posljednjih godina 80-tih je iznosio od 250-300 miliona maraka, uz plan da se popne na pola milijarde. Ovo razdoblje je obilježeno velikim brojem proizvedenih automobila i rekordnim rezultatima. 1988. godine bilo je zaposleno 3.109 radnika koji su proizveli 28.341 automobil, od kojih je 15.184 direktno bilo isporučeno Volkswagenu. 

Vremenom je “Dvojka” postala svojevrsni fenomen u Sarajevu, ali i cijeloj Bosni i Hercegovini. Čak i danas 2023. godine nije rijetkost da na našim ulicama sretnete Golfa koji odolijeva zubu vremena, a ponosni vlasnik će uvijek izjaviti da ga auto sluša odlično i da je “k'o nov”.

Prvi proizvedeni Golf 2 u TAS-u

Modeli Jetta i Golf Caddy

Pored Golfa u TAS-u je bila proizvodnja i modela automobila Jetta i Golf Caddy. TAS je bio jedina evropska fabrika u kojoj se proizvodio teretni model Golfa I s oznakom Caddy, a koji je bio namijenjen za evropsko tržište. Prvi Golf I Caddy sa TAS-ove proizvodne trake sišao je 1982. godine i do 1992. godine proizvedeno je oko 200.000 primjeraka. Golf Caddy osim u Sarajevu proizvodio se i u američkoj fabrici u Pensilvaniji (Pennsylvania).

Prije Caddy-a proizvodio se američki Rabbit Pick-up koji se pojavio 1978.

Proizvedeni Golfovi iz TAS-a su bili popularni na regionalnom tržištu. Polovina ukupne proizvodnje Golfa izvozila se u Sloveniju, dok su Bosna i Hercegovina te Hrvatska činile po 20% izvoza. Dodatnih 10% Golfova prodavalo se u Srbiji, Crnoj Gori i Makedoniji.

Nakon ratnih razaranja, TAS je obnovljen uz pomoć Volkswagena i Škode te je započela tzv. SKD montaža – Ti su automobili u BiH stizali gotovo kompletirani u matičnim tvornicama u Njemačkoj, odnosno Češkoj.

Međutim, zbog Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju BiH i EU, početkom 2009. godine potpuno su ukinute carinske takse na uvoz novih automobila, te su tako vozila koja izlaze iz vogošćanskih pogona prestala biti jeftinija od uvoznih, a samim tim i konkurentna na tržištu BiH. Prema tome, jeftinije ih je uvoziti iz matičnih država, nego sklapati u BiH.

Sjećanja na Tvornicu Automobila Sarajevo bude u nama nostalgiju prema vremenima kada je naša autoindustrija bila ne samo tehnički impresivna, već i iznimno ekonomski značajna za tadašnju državu. TAS je bio simbol industrijskog uspjeha, ponos Sarajeva i cijele Jugoslavije.

Pogledajte video:



Izvor
FB/Yugonostalgia

Možda će Vas zanimati i:

Back to top button