“Korona-zakon” Vlade Federacije BiH mogao bi dovesti do smanjenja kapitalnih investicija u ovoj godini, jer se sredstva planiraju preusmjeriti u fondove koji se predviđaju novim zakonom. Ipak, ta mjera može imati ozbiljne kontraefekte i pravo je pitanje koliko je opravdana i u ovakvim vremenima.
U videoprezentaciji ekonomskog programa Vlade Federacije BiH navodi se, između ostalog, i kako “ove godine nećemo praviti ceste, 150 miliona KM dobiti javnih preduzeća planiranih za cestogradnju ići će u stabilizacijski fond”.
Željko Šain, profesor s Ekonomskog fakulteta u Sarajevu, za Klix.ba kaže kako smanjenje kapitalnih investicija nije pravo rješenje, jer potrebna sredstva za “korona-zakon” treba naći na drugim stavkama budžeta, a posebno kod međunarodnih kreditora.
“Treba rezati nabavke automobila ili izgradnju nečega što direktno ne pridonosi razvoju Bosne i Hercegovine. To bi možda mogla biti krajnja i najgora varijanta jer nas insistiranje na kapitalnim investicijama može izvesti iz ekonomskih problema u koje nas je pandemija uvela. Smanjenjem kapitalnih investicija sječe se grana na kojoj sjedimo”, kaže Šain.
On predlaže orijentaciju na javno-privatna partnerstva jer brojne pravne i fizičke osobe u bankama drže milijarde maraka.
“Treba samo uvjeriti ljude da kroz instituciju javno-privatnog partnerstva finansiraju čak dijelom i ovaj oblik problema koji imamo s koronavirusom, a onda i kapitalne investicije. Sredstava ima, samo treba više političke i pravne sigurnosti”, kaže Šain.
Susjedna Hrvatska reže javnu potrošnju, ali i ne pomišlja dirati u kapitalne investicije. Oni su svjesni kako zbog blokade kretanja BDP ostaje bez glavnog pogonskog goriva, a to je potrošnja, zbog čega investicije dobivaju još veći značaj.
“Nastavak provedbe investicijskih projekata, posebno onih sufinansiranih iz fondova EU nije upitan, ali nas trenutna situacija primorava da detaljnije pratimo dinamiku njihovog izvršenja kako bismo osigurali likvidnost za njihovu provedbu. Treba izbjeći situacije da se sredstva isplaćuju za one projekte za koje nisu izvjesni rokovi izvršenja uzimajući u obzir izmijenjene okolnosti”, kazao je jučer Zdravko Marić, ministar finansija.
Kako piše Večernji list, ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković, čiji resor prednjači po ulaganjima u infrastrukturu, kaže da se s investicijama koje se sufinansiraju iz fondova EU ide dalje. Svi veliki projekti, pa i oni koji se ne finansiraju EU sredstvima, nego jeftinim kreditima kao što su dovršetak koridora 5C i brza cesta Bjelovar – Farkaševac idu dalje.
Kapitalne investicije su obično zamašnjak privrednog razvoja i odgovor na ekonomske probleme i recesije. Tako je Srbija u prvi set mjera stabilizacije nakon proglašenja pandemije koronavirusa uvrstila jačanje kapitalnih investicija.
Izvor: Klix.ba